Akademia Witolda Pileckiego - IV edycja | projekt dla młodzieży - Instytut Pileckiego

Akademia Witolda Pileckiego - IV edycja | projekt dla młodzieży

Masz 16-18 lat i interesujesz się historią XX wieku? Twoja głowa jest pełna pomysłów? Być może od dawna nosisz się z zamiarem zrealizowania własnego przedsięwzięcia? Nie ma na co czekać - do 10 czerwca zbierz zespół, wypełnij zgłoszenie i zacznij działać!

CO ZYSKACIE DZIĘKI AKADEMII WITOLDA PILECKIEGO?

  • Wcielicie w życie własny projekt.
  • Poszerzycie swoje horyzonty i zyskacie nowe kompetencje.
  • Weźmiecie udział w różnorodnych warsztatach i seminariach.
  • Poznacie ciekawych i inspirujących ludzi.
  • Spędzicie ostatni wakacyjny tydzień w aktywny i rozwijający sposób, w pięknych okolicznościach przyrody. To najlepsza motywacja do energicznego rozpoczęcia nowego roku szkolnego!
  • Być może będzie to początek Waszej dłuższej współpracy z Instytutem.

 

CZYM JEST AKADEMIA? 

Akademia Witolda Pileckiego to program dla młodzieży zainteresowanej historią XX wieku, która w czteroosobowych zespołach przygotowuje projekty w swoim miejscu zamieszkania we współpracy ze swoim opiekunem lokalnym (może być nim np. nauczyciel, edukator, instruktor, bibliotekarz czy drużynowy) i tutorami z Instytutu Pileckiego. 

Hasłem przewodnim tegorocznej edycji projektu jest „odpowiedzialność”

Akademia to: 

1). Szkoła Letnia
Czeka na Was atrakcyjny program warsztatów historycznych, szkoleń z zakresu pracy projektowej oraz spotkań z inspirującymi ludźmi. Po wysiłku umysłowym - odpoczynek na łonie natury w górskiej miejscowości letniskowej. Akademia rozwija ciało i duszę: w ramach Szkoły Letniej zaplanowane są wędrówki po Beskidach oraz dwugodzinny spływ kajakowy. 
Termin: 23-31 sierpnia 2022.

2). Wasz autorski projekt związany z historią Polski XX wieku
Wystawa, podcast, film dokumentalny, gra miejska - to tylko niektóre z możliwości, jakie przed Wami stoją. Zastanówcie się, jaka tematyka związana z historią Polski XX wieku jest Wam najbliższa i w jakiej formie wyrazu czujecie się najmocniejsi, a potem przedstawcie nam swoją propozycję. W wykonaniu zadania wspierać Was będą tutorzy z Instytutu Pileckiego, którzy podobne projekty realizują na co dzień.
Termin: od września do końca listopada 2022.

3) Szkoła Zimowa
Jest to czas na podsumowanie efektów pracy projektowej i podzielenie się doświadczeniami wyniesionymi z Akademii, a także odświeżenie zawartych latem znajomości. 
Termin: 9-11 grudnia 2022.

Do udziału w Akademii zapraszamy czteroosobowe zespoły. Udział w projekcie jest bezpłatny. Pierwszy etap rekrutacji do projektu trwa do 10.06.2022. 

 

KTO MOŻE WZIĄĆ UDZIAŁ W AKADEMII? 

Do udziału zapraszamy czteroosobowe zespoły młodzieży w wieku od 16 do 18 lat. Zespoły nie muszą składać się z uczniów tej samej klasy czy szkoły. 

 

JAKIE PROJEKTY MOŻNA REALIZOWAĆ W RAMACH AKADEMII?

W ramach Akademii Witolda Pileckiego zapraszamy Was do wymyślenia i realizacji Waszego autorskiego pomysłu, poświęconego lokalnej historii XX wieku. Projekt musi podejmować temat odpowiedzialności - hasła przewodniego tegorocznej Akademii.

Tworząc projekt, koniecznie zapoznajcie się z inicjatywami Instytutu Pileckiego i wykorzystajcie je jako inspirację.

  1. Film dokumentalny jako narzędzie opowiadania o historii XX wieku – filmy: „A więc wojna!”, „Trzy ćwierci do śmierci - ostatnia deportacja”, „Wojna oczami dzieci” (część I oraz część II) oraz „Czas Zagłady”, „Ku zagładzie”, „Dno piekła”, „Nazajutrz”.
  2. Człowiek wobec totalitaryzmów –  publikacje: Jack Fairweather „Ochotnik” (o Witoldzie Pileckim), Rafał Lemkin „Nieoficjalny. Autobiografia Rafała Lemkina”, „Rafał Lemkin z bliska” i konferencja „Nowy świt Europy po Wielkiej Wojnie. Teoria państwa a ludobójstwo w XX wieku”.
  3. Historia mówiona, przekazywanie pamięci, osobiste doświadczenie okupacji niemieckiej i/lub sowieckiej (historia 1918-1989) – programy: „Świadkowie Epoki”, „Zapisy Terroru”„Moje przeżycia wojenne”
  4. Losy Polaków po II wojnie światowej – działalność oddziału Instytutu Pileckiego w Augustowie, gra decyzyjna “Dylematy Powojnia”.
  5. Pomoc niesiona Polakom w trudnych momentach XX wieku, w czasie wojny i w czasie pokoju – program „Virtus et Fraternitas”.
  6. Pomoc niesiona Żydom podczas okupacji niemieckiej – programy „Zawołani po imieniu”, „Paszporty Życia”.

W ramach Waszych projektów możecie zrealizować na przykład wystawę, grę miejską, nagrać filmy z udziałem świadków historii, zorganizować debaty historyczne, zajęcia w swojej szkole czy konkurs. 

Pamiętajcie, by przed wysłaniem formularza zgłoszeniowego z Waszym projektem pokazać go opiekunowi lokalnemu, który powinien Was wspierać również podczas jego realizacji. W trakcie Szkoły Letniej poznacie Waszych tutorów - pracowników Instytutu, którzy również będą Wam pomagać w pracy nad przedsięwzięciem. 

KIM SĄ OPIEKUN LOKALNY I TUTOR?

Każdy zespół przed wypełnieniem formularza rekrutacyjnego powinien skontaktować się z nauczycielem, pracownikiem domu kultury czy bibliotekarzem w swojej okolicy, który zgodzi się zostać opiekunem lokalnym grupy. Opiekunowie lokalni zaproszeni są do udziału w serii szkoleń i warsztatów oraz wizyt studyjnych. Do zadań opiekuna należy:

  • zapoznać się z projektem zespołu i udzielić mu pisemnej rekomendacji,
  • współpracować z uczestnikami w okresie trwania projektu, 
  • zatwierdzać materiały związane z projektem w porozumieniu z tutorem,
  • zapewnić wsparcie szkoły lub instytucji, w której pracuje, 
  • wspierać zespół w sprawach organizacyjnych i we współpracy z innymi partnerami (np. urzędem miasta, szkołą itd.),
  • wspierać zespół w wyszukiwaniu materiałów, książek, archiwów itp.,
  • wspierać zespół w realizacji harmonogramów,
  • przeprowadzenie lekcji z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych Instytutu.

Poza współpracą z opiekunem lokalnym każda drużyna biorąca udział w Akademii będzie również współpracować z tutorem - pracownikiem Instytutu Pileckiego. 

 

JAK WZIĄĆ UDZIAŁ W PROJEKCIE? 

  1. Zbierzcie grupę, w ramach której przygotujecie projekt.
  2. Opracujcie zarys Waszego pomysłu.
  3. Nawiążcie współpracę z opiekunem lokalnym i omówcie z nim projekt.
  4. Wypełnijcie formularz (dostępny tutaj) do 10.06.2022 (obowiązuje jedno wspólne zgłoszenie dla całej grupy).
  5. Poproście opiekuna lokalnego, aby przesłał pisemną rekomendację na adres: akademia@instytutpileckiego.pl.
  6. Wybrane grupy zostaną zaproszone na zdalną rozmowę rekrutacyjną.

Jak poprawnie wypełnić formularz zgłoszeniowy? Wszelkie Wasze wątpliwości rozwieją Dominika Sobczyk i Krzysztof Pruszyński, absolwenci AWP! 

 

CO O AKADEMII SĄDZĄ JEJ ABSOLWENCI?


„AWP ma w sobie coś niezwykłego, coś, co powoduje uśmiech na twarzy, kiedy o niej mówisz, kiedy ją wspominasz. Jest szansą na poznanie fantastycznych osób i sprawdzenie siebie. Dzięki Akademii możesz utrwalić/upamiętnić historię i sprawić, żeby nikt o niej nie zapomniał”.
Adrianna Szydłowska

Adrianna Szydłowska


„Myślę, że praca na projektem nie musi być nudna. Możliwość doświadczenia na sobie tego, jak faktycznie wygląda działanie w grupie i współpraca, jest absolutnie wartościowym przeżyciem”.
Emil Marzec

Emil Marzec


„Doświadczenie zdobyte podczas trwania projektów było bezcenne i jest bardzo prawdopodobne, że przyda nam się w dalszej drodze”.
Mateusz Rudziński

Mateusz Rudziński


„Jestem przekonana, że chwile spędzone podczas AWP zapamiętasz na całe życie. Twój czynny udział w trakcie Akademii sprawi, że podszkolisz się w dziedzinach, o których w zdecydowanej większości nie nauczysz się w szkole. Nabyte umiejętności przydadzą Ci się w codziennym życiu, później w pracy, relacjach z innymi ludźmi, przyszłych działaniach”.
Joanna Jaroszek

Joanna Jaroszek


„Zrozumiałam jak wygląda rzeczywisty proces tworzenia wystawy oraz co jest najważniejsze, jak radzić sobie z problemami, które są czasem niemal nieuniknione”.
Alicja Kusy

Alicja Kusy


„Nasi tutorzy to nie rygorystyczni belfrowie, a fantastyczni ludzie, pełni przydatnej wiedzy, którzy traktują nas jak dorosłych i jedynie pomagają nam w drodze”.
Bartosz Błoch

Bartosz Błoch


„AWP może być pierwszym doświadczeniem tego typu w twoim życiu. Możesz wdrożyć się delikatnie w dorosłe życie, uczysz się ważnych umiejętności, przy okazji dobrze się bawiąc”.
Piotr Pluta

Piotr Pluta


„Gdy zastanawiałem się, czy mam chęć wziąć udział w projekcie Akademii Pileckiego, nie sądziłem jeszcze, że sprawi mi ona tyle radości. Na przełomie kilku miesięcy poznałem wielu wspaniałych ludzi, miło spędziłem czas. Dzięki profesjonalizmowi Akademii na podsumowaniu poczułem, że moja praca włożona w projekt była tego warta.”
Hubert Marzec

Hubert Marzec

Jeśli nie macie jasno określonego pomysłu na projekt, być może zainspirują Was działania podjęte przez uczestników poprzednich edycji Akademii:

  • Dominika - absolwentka II edycji Akademii Witolda Pileckiego. Połączyła swoją pasję krawiecką z historią kobiet w dwudziestoleciu międzywojennym i uszyła sukienkę w stylu lat 30. Kliknij tu, żeby dowiedzieć się więcej. 
  • Alicja - absolwentka III edycji Akademii Witolda Pileckiego. Razem z swoim zespołem stworzyła wystawę na temat działacza ruchu oporu Tomasza Betki oraz sytuacji historycznej w Nowej Sarzynie podczas II wojny i bezpośrednio po niej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej.
  • Krzysztof - absolwent II edycji Akademii Witolda Pileckiego. W ramach swojego projektu wraz z zespołem zorganizował grę miejską dotyczącą postawy solidarności w różnych momentach historii Białegostoku. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej.
  • Aleksander -  absolwent III edycji Akademii Witolda Pileckiego. Razem ze swoim zespołem przeprowadził projekt poświęcony Panu Eugeniuszowi Gardzińskiemu. Zespół miał też istotny wpływ na nazwanie ronda im. pana Eugeniusza. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej.

W razie pytań prosimy o kontakt mailowy: akademia@instytutpileckiego.pl

LINK DO FORMULARZA REKRUTACYJNEGO

Wydarzenia

  • KLUB GIER WSZELAKICH | 2. i 4. piątek miesiąca

    edukacja

    KLUB GIER WSZELAKICH | 2. i 4. piątek miesiąca

    Zapraszamy na piątkowe rozgrywki „bez prądu”!

  • POWRÓT NA OCHOTĘ - pierwsza gra już dziś!

    edukacja

    POWRÓT NA OCHOTĘ - pierwsza gra już dziś!

    Z wielką satysfakcją pragniemy poinformować Państwa o premierze gry terenowej “Powrót na Ochotę”!

  • History of the 20th century | zajęcia w języku angielskim dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów

    edukacja

    History of the 20th century | zajęcia w języku angielskim dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów

    XX wiek to niezwykle burzliwy okres w historii świata i Polski. Podczas cyklicznych zajęć uczniowie będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat przełomowych wydarzeń XX wieku w języku angielskim.

  • Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 1-3

    edukacja

    Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 1-3

    Oferta skierowana do uczniów szkół podstawowych, mająca na celu promowanie postaw patriotycznych i znajomości polskich symboli narodowych.

  • Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 4-6

    edukacja

    Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 4-6

    Zajęcia odbywają się dla uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej. Podczas zajęć omówimy pojęcia: rzeczpospolita (republika), symbole narodowe, obywatel, flaga, godło, hymn państwowy (narodowy), miejsca pamięci narodowej, święto narodowe.

  • Symulacje dyplomatyczne | Zajęcia dla uczniów i studentów

    edukacja

    Symulacje dyplomatyczne | Zajęcia dla uczniów i studentów

    Zapraszamy na zajęcia mające na celu zapoznanie młodzieży z protokołem dyplomatycznym i mechanizmami negocjacji dyplomatycznych.

  • AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online

    debata

    AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online

    Zapraszamy do udziału w sparingu, który odbędzie się w poniedziałek 11 kwietnia. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Ze względu na straty poniesione przez polskie elity, wymiar społeczny zbrodni katyńskiej jest bardziej istotny niż wojskowy".

  • AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online

    debata

    AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online

    Zachęcamy do udziału w sparingu, który odbędzie się w poniedziałek 28 marca. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: Józef Mackiewicz miał rację mówiąc, że „jedynie prawda jest ciekawa".

  • AD VOCEM - 5 edycja | rekrutacja do sparingu on-line

    debata

    AD VOCEM - 5 edycja | rekrutacja do sparingu on-line

    Zapraszamy do udziału w sparingu, który odbędzie się w poniedziałek 14 marca. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Z perspektywy żołnierza AK wolałbym kontynuować czynny opór, niż złożyć broń w sierpniu 1945 roku".

  • AD VOCEM - 4 edycja | nabór do sparingu debatanckiego on-line

    debata

    AD VOCEM - 4 edycja | nabór do sparingu debatanckiego on-line

    Zachęcamy do udziału w sparingu debatanckim online, który odbędzie się w poniedziałek 20 grudnia 2021 roku. Tym razem uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Strajkujący w grudniu 1970 roku walczyli bardziej o wolność niż o chleb”.

  • Piątki Pileckiego - III edycja | Zadanie 5

    projekt

    Piątki Pileckiego - III edycja | Zadanie 5

    Witold Pilecki został zamordowany 25 maja 1948 roku. Z okazji rocznicy śmierci rotmistrza mamy dla Was ostatnie już zadanie w tej edycji projektu: przygotujcie prezentację o „Piątkach Pileckiego” i przedstawcie ją w swojej szkole.

  • Zadanie 2: Okno z KL Auschwitz

    projekt

    Zadanie 2: Okno z KL Auschwitz

    Wysłuchajcie wykładu dr. Jacka Proszyka „Okno z KL Auschwitz w Bielitz". Na podstawie opisanych spotkań wybierzcie jednego z bohaterów, o których mowa w wykładzie i przedstawcie w artystycznej formie jedną z historii.

  • Zadanie 1: Poznajmy się

    projekt

    Zadanie 1: Poznajmy się

    Zbierz piątkę: pomyśl o koleżankach i kolegach, których chciałbyś zaprosić do stworzenia Waszej grupy!

  • Piątki Pileckiego - V edycja | nabór do projektu

    edukacja

    Piątki Pileckiego - V edycja | nabór do projektu

    Szukasz inspiracji, jak dobrze przeżyć ten semestr szkolny? Chciałbyś zrobić coś wartościowego ze znajomymi z klasy czy osiedla, pomimo trudności ze spotkaniem się w grupie, a w dodatku interesuje Cię historia? „Piątki Pileckiego” są właśnie dla Ciebie!

  • Zadanie wstępne: Poznajmy się

    projekt

    Zadanie wstępne: Poznajmy się

    Podobnie jak Witold Pilecki, który zaproponował tworzenie „piątki” osobom zaangażowanym, aktywnym i dzielnym, tak dziś Ty pomyśl o koleżankach i kolegach, których chciałbyś zaprosić do stworzenia Waszej grupy.