Piątki Pileckiego - konkurs (projekt archiwalny) - Instytut Pileckiego
Piątki Pileckiego - konkurs (projekt archiwalny)
Czas lata to taki sielsko-anielski moment w roku. Korzystając z długo wyczekiwanych dni wypoczynku, chcielibyśmy zachęcić Was do wzięcia udziału w specjalnej, konkursowej edycji “Piątek Pileckiego” w czasie wakacji.
Pod daszkiem z gałęzi, co same się splotły
W misterny parasol, chroniący wśród lata
Od deszczu - istniała niewielka ławeczka
Dla tych, którzy chcieli się ukryć od świata.
Tu młodzi śnić mogli o szczęściu we dwoje,
Wtuleni w bzów kwiecia pachnące okiście,
Wzrok wznosząc ku niebu, skąd do nich gwiazd roje
Mrugały w noc letnią, a księżyc przez liście
Słał srebrną poświatę i wśród tajemniczych
Półcieni - utrwalał czarowny świat bajki.
Witold Pilecki, fragment poematu “Sukurcze”
Czas lata, wakacji, to taki sielsko-anielski moment w roku. Przyroda w pełni rozkwitu zaprasza do wędrówek, słoneczne dni są zachętą do spędzania czasu na świeżym powietrzu. Właśnie w takich pięknych dniach wypoczynku chcielibyśmy zachęcić Was do wzięcia udziału w specjalnej, konkursowej edycji “Piątek Pileckiego” w czasie wakacji.
Projekt jest kontynuacją idei “Piątek Pileckiego”, jakie realizowaliśmy w minionych miesiącach, ale w nieco innej formie. Więcej o “Piątkach Pileckiego".
DLA KOGO?
"Piątkę" może stworzyć zarówno grupa znajomych, jak i cała rodzina! “Piątkę” w tym wypadku traktujemy jako symbol małej grupy: mogą to być zespoły mniej liczne (minimum 3), czy wręcz przeciwnie - liczące np. 6 czy 7 osób.
JAKA FORMA?
Tym razem mamy dla Was kilka propozycji zadań. Od Was zależy, czy realizujecie jedno, dwa czy wszystkie. Możecie też zrealizować to samo zadanie kilka razy. Wy decydujecie o czasie i miejscu realizacji, ważne, żeby raport ze zrealizowanego zadania trafił do nas najpóźniej 31 sierpnia 2020 roku.
Kiedy już zapoznacie się z regulaminem projektu i podpiszecie wymagane oświadczenia (znajdziecie je tutaj), wyślijcie do nas wypełniony formularz.
Zadanie 1 "Historia jednej fotografii"
W domowym archiwum - swoim, babci, cioci - znajdźcie jak najstarsze zdjęcie. Wykonajcie pracę historyka i pozwólcie, aby zdjęcie opowiedziało Wam historię: swoją własną i ludzi, którzy się na nim znajdują. Ustalcie: kiedy i gdzie zostało wykonane, kto na nim jest, a także w jaki sposób historia osób znajdujących się na zdjęciu splata się z historią Polski i Polaków.
Jako raport z realizacji tego zadania prześlijcie do nas: bardzo dobry skan/ fotografię zdjęcia, opis jego historii (w pliku pdf), zgodę na publikację zdjęcia jego właściciela, oświadczenie RODO i zgodę na publikację Waszej pracy (wzory w załączniku).
Formularz: Historia jednej fotografii
Zadanie 2 "Historia jednego miejsca"
Historia ma wpływ na to, jak zmieniają się różne otaczające nas miejsca. Wybierzcie miejsce (Waszego zamieszkania lub cel Waszych wakacyjnych wędrówek) i pokażcie, jak zmieniło się przez ostatnie 100 lat (no może być trochę mniej;-)). Jakie wydarzenia z historii Polski wpłynęły na kształt tego miejsca?
Jako raport z realizacji tego zadania prześlijcie do nas: zdjęcie miejsca "sprzed 100 lat" (wraz ze zgodą jego właściciela na publikację bądź informację o źródle zdjęcia, jeśli znajduje się w domenie publicznej); samodzielnie wykonane zdjecie miejsca "dziś"; samodzielnie wykonany opis historii miejsca w formie pdf (jeśli w opisie wykorzystane są dodatkowe zdjęcia to również musicie podać ich żródło w domenie publicznej bądź uzyskać zgodę właściciela na ich publikację); oświadczenie RODO i zgodę na publikację Waszej pracy.
Formularz: Historia jednego miejsca
Zadanie 3 "Historia jednej wyprawy"
W ramach wakacyjnych wędrówek wybierzcie się na wyprawę historyczną (pieszą, rowerową, konną, kajakową, samochodową... sposób transportu dowolny). Nie ma znaczenia, czy będzie to jeden dzień, czy 2 tygodnie. Ważne jednak, aby wyprawa odbywała się śladami historii Polski i Polaków; miała jakąś "myśl przewodnią" i żebyście odkryli miejsca, których dotąd nie znaliście. Jako raport z realizacji tego zadania przyślijcie do nas dobrej jakości zdjęcie Waszej wyprawowej "piątki" zrobione w najważniejszym dla wyprawy miejscu oraz relację z Waszej wyprawy w pliku pdf (w opisie wykorzystajcie wyłącznie zdjęcia wykonane samodzielnie). Jeśli nie macie pomysłu dokąd wyruszyć, zapraszamy Was na szlak "Zawołanych po imieniu".
Formularz: Historia jednej wyprawy
DO KIEDY
Na Wasze realizacje czekamy do końca wakacji, tj. do 31.08.2020.
Każda “Piątka” otrzyma od Instytutu certyfikat poświadczający wzięcie udziału w tym projekcie.
W każdej z trzech kategorii komisja konkursowa przyzna 1, 2 i 3 miejsce, które zostanie nagrodzone:
- 1 miejsce: karta podarunkowa o wartości 300 złotych do wykorzystania w sklepie www.rebel.pl oraz publikacje i gadżety Instytutu Pileckiego;
- 2 miejsce: karta podarunkowa o wartości 200 złotych do wykorzystania w sklepie www.rebel.pl oraz publikacje i gadżety Instytutu Pileckiego;
- 3 miejsce: karta podarunkowa wartości 100 złotych do wykorzystania w sklepie www.rebel.pl oraz publikacje i gadżety Instytutu Pileckiego.
Potrzebujesz szybkiego "powtórzenia wiadomości"? Zobacz, co o konkursie mówi Maja Łepek z Instytutu Pileckiego:
Wydarzenia
- KLUB GIER WSZELAKICH | 2. i 4. piątek miesiąca
edukacja
KLUB GIER WSZELAKICH | 2. i 4. piątek miesiąca
Zapraszamy na piątkowe rozgrywki „bez prądu”!
- POWRÓT NA OCHOTĘ - pierwsza gra już dziś!
edukacja
POWRÓT NA OCHOTĘ - pierwsza gra już dziś!
Z wielką satysfakcją pragniemy poinformować Państwa o premierze gry terenowej “Powrót na Ochotę”!
- History of the 20th century | zajęcia w języku angielskim dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów
edukacja
History of the 20th century | zajęcia w języku angielskim dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów
XX wiek to niezwykle burzliwy okres w historii świata i Polski. Podczas cyklicznych zajęć uczniowie będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat przełomowych wydarzeń XX wieku w języku angielskim.
- Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 1-3
edukacja
Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 1-3
Oferta skierowana do uczniów szkół podstawowych, mająca na celu promowanie postaw patriotycznych i znajomości polskich symboli narodowych.
- Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 4-6
edukacja
Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 4-6
Zajęcia odbywają się dla uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej. Podczas zajęć omówimy pojęcia: rzeczpospolita (republika), symbole narodowe, obywatel, flaga, godło, hymn państwowy (narodowy), miejsca pamięci narodowej, święto narodowe.
- Symulacje dyplomatyczne | Zajęcia dla uczniów i studentów
edukacja
Symulacje dyplomatyczne | Zajęcia dla uczniów i studentów
Zapraszamy na zajęcia mające na celu zapoznanie młodzieży z protokołem dyplomatycznym i mechanizmami negocjacji dyplomatycznych.
- AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online
debata
AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online
Zapraszamy do udziału w sparingu, który odbędzie się w poniedziałek 11 kwietnia. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Ze względu na straty poniesione przez polskie elity, wymiar społeczny zbrodni katyńskiej jest bardziej istotny niż wojskowy".
- AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online
debata
AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online
Zachęcamy do udziału w sparingu, który odbędzie się w poniedziałek 28 marca. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: Józef Mackiewicz miał rację mówiąc, że „jedynie prawda jest ciekawa".
- AD VOCEM - 5 edycja | rekrutacja do sparingu on-line
debata
AD VOCEM - 5 edycja | rekrutacja do sparingu on-line
Zapraszamy do udziału w sparingu, który odbędzie się w poniedziałek 14 marca. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Z perspektywy żołnierza AK wolałbym kontynuować czynny opór, niż złożyć broń w sierpniu 1945 roku".
- AD VOCEM - 4 edycja | nabór do sparingu debatanckiego on-line
debata
AD VOCEM - 4 edycja | nabór do sparingu debatanckiego on-line
Zachęcamy do udziału w sparingu debatanckim online, który odbędzie się w poniedziałek 20 grudnia 2021 roku. Tym razem uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Strajkujący w grudniu 1970 roku walczyli bardziej o wolność niż o chleb”.
- Piątki Pileckiego - III edycja | Zadanie 5
projekt
Piątki Pileckiego - III edycja | Zadanie 5
Witold Pilecki został zamordowany 25 maja 1948 roku. Z okazji rocznicy śmierci rotmistrza mamy dla Was ostatnie już zadanie w tej edycji projektu: przygotujcie prezentację o „Piątkach Pileckiego” i przedstawcie ją w swojej szkole.
- Zadanie 2: Okno z KL Auschwitz
projekt
Zadanie 2: Okno z KL Auschwitz
Wysłuchajcie wykładu dr. Jacka Proszyka „Okno z KL Auschwitz w Bielitz". Na podstawie opisanych spotkań wybierzcie jednego z bohaterów, o których mowa w wykładzie i przedstawcie w artystycznej formie jedną z historii.
- Zadanie 1: Poznajmy się
projekt
Zadanie 1: Poznajmy się
Zbierz piątkę: pomyśl o koleżankach i kolegach, których chciałbyś zaprosić do stworzenia Waszej grupy!
- Piątki Pileckiego - V edycja | nabór do projektu
edukacja
Piątki Pileckiego - V edycja | nabór do projektu
Szukasz inspiracji, jak dobrze przeżyć ten semestr szkolny? Chciałbyś zrobić coś wartościowego ze znajomymi z klasy czy osiedla, pomimo trudności ze spotkaniem się w grupie, a w dodatku interesuje Cię historia? „Piątki Pileckiego” są właśnie dla Ciebie!
- Zadanie wstępne: Poznajmy się
projekt
Zadanie wstępne: Poznajmy się
Podobnie jak Witold Pilecki, który zaproponował tworzenie „piątki” osobom zaangażowanym, aktywnym i dzielnym, tak dziś Ty pomyśl o koleżankach i kolegach, których chciałbyś zaprosić do stworzenia Waszej grupy.