Moje miasto. Moja historia | projekt - Instytut Pileckiego
Moje miasto. Moja historia | projekt
Wiele lokalnych historii związanych z II wojną światową jest dziś zapomnianych. W trakcie projektu uczniowie nie tylko poznają okupacyjną historię w swojej miejscowości, ale również tworzą własną grę miejską.
„Moje Miasto Moja Historia” to projekt, w którym uczniowie z mniejszych miejscowości pod opieką lokalnych koordynatorów biorą udział w serii warsztatów i szkoleń a następnie realizują gry miejskie poświęcone okupacji w ich miejscowości w latach 1939-1945. Instytut Pileckiego organizuje szkolenia, sprawuje opiekę merytoryczną nad realizowanymi przedsięwzięciami oraz finansuje realizację gier miejskich. „Moje Miasto. Moja Historia” realizowane jest we współpracy pomiędzy Instytutem a lokalnymi instytucjami kultury, szkołami, środowiskami harcerskimi oraz organizacjami pozarządowymi.
Projekt stawia sobie trzy cele: zapoznanie mieszkańców miejscowości z lokalnym dziedzictwem i historią okresu 1939 – 1945, zwłaszcza losem ludności cywilnej, podniesienie kompetencji społecznych i kulturowych uczestników projektu oraz zaproszenie młodzieży wraz z lokalnymi środowiskami do stworzenia historycznych gier miejskich i terenowych dotyczących okresu okupacji.
W 2018 odbyła się pierwsza edycja projektu, w której wzięło udział około 40 uczniów z 9 miejscowości: Ostrowi Mazowieckiej, Mirowa Starego, Grodziska Mazowieckiego, Pruszkowa, Pionek, Orońska, Miętnego, Wilgi oraz Iłży.
Do pobrania
Wydarzenia
- KLUB GIER WSZELAKICH | 2. i 4. piątek miesiąca
edukacja
KLUB GIER WSZELAKICH | 2. i 4. piątek miesiąca
Zapraszamy na piątkowe rozgrywki „bez prądu”!
- POWRÓT NA OCHOTĘ - pierwsza gra już dziś!
edukacja
POWRÓT NA OCHOTĘ - pierwsza gra już dziś!
Z wielką satysfakcją pragniemy poinformować Państwa o premierze gry terenowej “Powrót na Ochotę”!
- History of the 20th century | zajęcia w języku angielskim dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów
edukacja
History of the 20th century | zajęcia w języku angielskim dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów
XX wiek to niezwykle burzliwy okres w historii świata i Polski. Podczas cyklicznych zajęć uczniowie będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat przełomowych wydarzeń XX wieku w języku angielskim.
- Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 1-3
edukacja
Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 1-3
Oferta skierowana do uczniów szkół podstawowych, mająca na celu promowanie postaw patriotycznych i znajomości polskich symboli narodowych.
- Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 4-6
edukacja
Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 4-6
Zajęcia odbywają się dla uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej. Podczas zajęć omówimy pojęcia: rzeczpospolita (republika), symbole narodowe, obywatel, flaga, godło, hymn państwowy (narodowy), miejsca pamięci narodowej, święto narodowe.
- Symulacje dyplomatyczne | Zajęcia dla uczniów i studentów
edukacja
Symulacje dyplomatyczne | Zajęcia dla uczniów i studentów
Zapraszamy na zajęcia mające na celu zapoznanie młodzieży z protokołem dyplomatycznym i mechanizmami negocjacji dyplomatycznych.
- AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online
debata
AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online
Zapraszamy do udziału w sparingu, który odbędzie się w poniedziałek 11 kwietnia. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Ze względu na straty poniesione przez polskie elity, wymiar społeczny zbrodni katyńskiej jest bardziej istotny niż wojskowy".
- AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online
debata
AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online
Zachęcamy do udziału w sparingu, który odbędzie się w poniedziałek 28 marca. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: Józef Mackiewicz miał rację mówiąc, że „jedynie prawda jest ciekawa".
- AD VOCEM - 5 edycja | rekrutacja do sparingu on-line
debata
AD VOCEM - 5 edycja | rekrutacja do sparingu on-line
Zapraszamy do udziału w sparingu, który odbędzie się w poniedziałek 14 marca. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Z perspektywy żołnierza AK wolałbym kontynuować czynny opór, niż złożyć broń w sierpniu 1945 roku".
- AD VOCEM - 4 edycja | nabór do sparingu debatanckiego on-line
debata
AD VOCEM - 4 edycja | nabór do sparingu debatanckiego on-line
Zachęcamy do udziału w sparingu debatanckim online, który odbędzie się w poniedziałek 20 grudnia 2021 roku. Tym razem uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Strajkujący w grudniu 1970 roku walczyli bardziej o wolność niż o chleb”.
- Piątki Pileckiego - III edycja | Zadanie 5
projekt
Piątki Pileckiego - III edycja | Zadanie 5
Witold Pilecki został zamordowany 25 maja 1948 roku. Z okazji rocznicy śmierci rotmistrza mamy dla Was ostatnie już zadanie w tej edycji projektu: przygotujcie prezentację o „Piątkach Pileckiego” i przedstawcie ją w swojej szkole.
- Zadanie 2: Okno z KL Auschwitz
projekt
Zadanie 2: Okno z KL Auschwitz
Wysłuchajcie wykładu dr. Jacka Proszyka „Okno z KL Auschwitz w Bielitz". Na podstawie opisanych spotkań wybierzcie jednego z bohaterów, o których mowa w wykładzie i przedstawcie w artystycznej formie jedną z historii.
- Zadanie 1: Poznajmy się
projekt
Zadanie 1: Poznajmy się
Zbierz piątkę: pomyśl o koleżankach i kolegach, których chciałbyś zaprosić do stworzenia Waszej grupy!
- Piątki Pileckiego - V edycja | nabór do projektu
edukacja
Piątki Pileckiego - V edycja | nabór do projektu
Szukasz inspiracji, jak dobrze przeżyć ten semestr szkolny? Chciałbyś zrobić coś wartościowego ze znajomymi z klasy czy osiedla, pomimo trudności ze spotkaniem się w grupie, a w dodatku interesuje Cię historia? „Piątki Pileckiego” są właśnie dla Ciebie!
- Zadanie wstępne: Poznajmy się
projekt
Zadanie wstępne: Poznajmy się
Podobnie jak Witold Pilecki, który zaproponował tworzenie „piątki” osobom zaangażowanym, aktywnym i dzielnym, tak dziś Ty pomyśl o koleżankach i kolegach, których chciałbyś zaprosić do stworzenia Waszej grupy.