Ciepliński, Kamiński, Malessa i ich tragiczne wybory. Drugie spotkanie w ramach cyklu edukacyjnego „Dylematy pokolenia Wyklętych”

18 kwietnia 2017

kronika_05042017_projekt-edukacyjny_35_fot-PMic

Jak wyglądała życiowa droga Łukasza Cieplińskiego? Czy Emilia Malessa mogła podjąć inną decyzję? O co toczył się spór w środowisku paryskiej „Kultury”? – 5 kwietnia odbyło się drugie spotkanie z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Klementyny Hoffmanowej w ramach cyklu edukacyjnego „Dylematy pokolenia Wyklętych”.

Na pierwszych zajęciach uczniowie, wcielając się w różne postaci żyjące w powojennej Polsce, mieli za zadanie zdecydować, jak sami zachowaliby się w ich sytuacji. Potem napisali listy do najbliższych, w których tłumaczyli swoje wybory i motywacje.

kronika_05042017_projekt-edukacyjny_15_fot-PMic

Drugie spotkanie rozpoczęło się od prezentacji listów:

„Andrzeju nie miej do mnie żalu, że nie zdążyliśmy się pożegnać. Być może nie rozumiesz dlaczego poświęciłem się Ojczyźnie, momentami narażając życie twoje i twojej mamy. Czuję odpowiedzialność za Ojczyznę. Chciałem tym sposobem zapewnić wam spokojną i szczęśliwą przyszłość…”.

„Nigdy nie byłam przekonana do swoich decyzji, bo były bardzo trudne…”.

„Mam Ci tak wiele do powiedzenia, a tak mało czasu (…) jedyne czego żałuję to fakt, że wy nie byłyście obecne w moim życiu w najtrudniejszym dla was okresie”.

W listach ogniskowały się dylematy pokolenia doświadczonego cierpieniem ze strony dwóch totalitaryzmów: niemieckiego i sowieckiego. Pełne emocji, często dramatyczne, brzmiały momentami jak autentyczne zapiski, grypsy czy listy do rodzin pisane przez Wyklętych z więzień i katowni czy emigracyjnego Londynu.

kronika_05042017_projekt-edukacyjny_41_fot-PMic

Następnie uczestnicy spotkania wspólnie omawiali decyzje podjęte przez każdą grupę. Dyskutowali o wyborach emigracji politycznej, sporze dotyczącym granic powojennej Polski w łonie paryskiej „Kultury” czy dylematach cywilnej, PSL-owskiej opozycji tuż po wojnie. Zastanawiali się nad decyzjami o skorzystaniu z amnestii 1947 roku, ale też konsekwencjami kontynuowania walki. Starali się dostrzec indywidualne i wspólnotowe skutki podjętych decyzji.

Licealiści mówili, że rozstrzygając losy swojej postaci często kierowali się nie tylko jej dobrem, ale również dobrem jej najbliższej rodziny, współmałżonków czy dzieci. Z drugiej strony, analizując system wartości swojego bohatera, starali się „przeżyć” jego życie w sposób spójny.

W kolejnej części zajęć uczestnicy poznawali prawdziwe losy postaci, które posłużyły do stworzenia biogramów, na bazie których pracowali: polityczne wybory i niezłomność Franciszka Kamińskiego z PSL, dramatyczną historię Emilii „Marcysi” Malessy, rzeczywiste decyzje Łukasza Cieplińskiego, dowódcy Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość.

Celem projektu było pokazanie młodzieży dylematów pokolenia żyjącego w Polsce tuż po wojnie, dramatycznych wyborów, których nie dało się uniknąć, i opowiedzenie najnowszej historii Polski przez pryzmat losów konkretnych ludzi.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie dla lepszego działania serwisu. Możesz zablokować pliki cookie w ustawieniach
przeglądarki. Więcej informacji w Polityka prywatności strony.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl