Piątki Pileckiego 2021 | edycja wakacyjna (projekt archiwalny) - Instytut Pileckiego
Piątki Pileckiego 2021 | edycja wakacyjna (projekt archiwalny)
To już drugie wakacje, podczas których chcielibyśmy zachęcić Was do wzięcia udziału w specjalnej, konkursowej edycji „Piątek Pileckiego”!
Pod daszkiem z gałęzi, co same się splotły
W misterny parasol, chroniący wśród lata
Od deszczu - istniała niewielka ławeczka
Dla tych, którzy chcieli się ukryć od świata.
Tu młodzi śnić mogli o szczęściu we dwoje,
Wtuleni w bzów kwiecia pachnące okiście,
Wzrok wznosząc ku niebu, skąd do nich gwiazd roje
Mrugały w noc letnią, a księżyc przez liście
Słał srebrną poświatę i wśród tajemniczych
Półcieni - utrwalał czarowny świat bajki.
Witold Pilecki, fragment poematu “Sukurcze”
Czas lata, wakacji, to taki sielsko-anielski moment w roku. Przyroda w pełni rozkwitu zaprasza do wędrówek, słoneczne dni są zachętą do spędzania czasu na świeżym powietrzu. Właśnie w takich pięknych dniach wypoczynku chcielibyśmy zachęcić Was do wzięcia udziału w specjalnej, konkursowej edycji „Piątek Pileckiego”.
Projekt jest kontynuacją „Piątek Pileckiego”, jakie realizowaliśmy w minionych miesiącach, ale w nieco innej formie. Więcej o projekcie dowiesz się tutaj.
DLA KOGO?
„Piątkę” może stworzyć zarówno grupa znajomych, jak i cała rodzina! „Piątkę” w tym wypadku traktujemy jako symbol małej grupy: mogą to być zespoły mniej liczne (minimum 3) czy wręcz przeciwnie - liczące np. 6 czy 7 osób.
JAKA FORMA?
Tym razem mamy dla Was kilka propozycji zadań. Od Was zależy, czy realizujecie jedno, dwa czy wszystkie. Możecie też zrealizować to samo zadanie kilka razy. Wy decydujecie o czasie i miejscu realizacji, ważne, żeby raport ze zrealizowanego zadania trafił do nas najpóźniej 31 sierpnia 2021 roku.
Kiedy już zapoznacie się z regulaminem projektu i podpiszecie wymagane oświadczenia (tu link), wyślijcie do nas wypełniony formularz.
Zadanie 1 „Historia jednej fotografii”
W domowym archiwum - swoim, babci, cioci - znajdźcie jak najstarsze zdjęcie. Wykonajcie pracę historyka i pozwólcie, aby zdjęcie opowiedziało Wam historię: swoją własną i ludzi, którzy się na nim znajdują. Ustalcie: kiedy i gdzie zostało wykonane, kto na nim jest, a także w jaki sposób historia osób znajdujących się na zdjęciu splata się z historią Polski i Polaków.
Jako raport z realizacji tego zadania prześlijcie do nas: bardzo dobry skan/ fotografię zdjęcia, opis jego historii (w pliku pdf), zgodę na publikację zdjęcia jego właściciela, oświadczenie RODO i zgodę na publikację Waszej pracy (wzory w załączniku-tu link).
Wypełnij formularz zgłoszeniowy.
Zadanie 2 „Historia jednego miejsca”
Historia ma wpływ na to, jak zmieniają się różne otaczające nas miejsca. Wybierzcie miejsce (Waszego zamieszkania lub cel Waszych wakacyjnych wędrówek) i pokażcie, jak zmieniło się przez ostatnie 100 lat (no może być trochę mniej;-)). Jakie wydarzenia z historii Polski wpłynęły na kształt tego miejsca?
Jako raport z realizacji tego zadania prześlijcie do nas: zdjęcie miejsca „sprzed 100 lat” (wraz ze zgodą jego właściciela na publikację bądź informację o źródle zdjęcia, jeśli znajduje się w domenie publicznej); samodzielnie wykonane zdjęcie miejsca „dziś”; samodzielnie wykonany opis historii miejsca w formie pdf (jeśli w opisie wykorzystane są dodatkowe zdjęcia, to również musicie podać ich żródło w domenie publicznej bądź uzyskać zgodę właściciela na ich publikację); oświadczenie RODO i zgodę na publikację Waszej pracy.
Wypełnij formularz zgłoszeniowy.
Zadanie 3 „Historia jednej wyprawy”
W ramach wakacyjnych wędrówek wybierzcie się na wyprawę historyczną (pieszą, rowerową, konną, kajakową, samochodową... sposób transportu dowolny). Nie ma znaczenia, czy będzie to jeden dzień, czy 2 tygodnie. Ważne jednak, aby wyprawa odbywała się śladami historii Polski i Polaków; miała jakąś „myśl przewodnią” i żebyście odkryli miejsca, których dotąd nie znaliście. Jako raport z realizacji tego zadania przyślijcie do nas dobrej jakości zdjęcie Waszej wyprawowej „piątki” zrobione w najważniejszym dla wyprawy miejscu oraz relację z Waszej wyprawy w pliku pdf (w opisie wykorzystajcie wyłącznie zdjęcia wykonane samodzielnie). Jeśli nie macie pomysłu dokąd wyruszyć, zapraszamy Was na szlak „Zawołanych po imieniu".
Wypełnij formularz zgłoszeniowy.
DO KIEDY
Na Wasze realizacje czekamy do końca wakacji, tj. do 31.08.2021.
Każda „piątka” otrzyma od Instytutu Pileckiego certyfikat poświadczający udział w tym projekcie.
W każdej z trzech kategorii komisja konkursowa przyzna 1, 2 i 3 miejsce, które zostaną nagrodzone:
- 1 miejsce: karta podarunkowa o wartości 300 złotych oraz publikacje i upominki Instytutu Pileckiego;
- 2 miejsce: karta podarunkowa o wartości 200 złotych oraz publikacje i upominki Instytutu Pileckiego;
- 3 miejsce: karta podarunkowa wartości 100 oraz publikacje i upominki Instytutu Pileckiego.
Wydarzenia
- KLUB GIER WSZELAKICH | 2. i 4. piątek miesiąca
edukacja
KLUB GIER WSZELAKICH | 2. i 4. piątek miesiąca
Zapraszamy na piątkowe rozgrywki „bez prądu”!
- POWRÓT NA OCHOTĘ - pierwsza gra już dziś!
edukacja
POWRÓT NA OCHOTĘ - pierwsza gra już dziś!
Z wielką satysfakcją pragniemy poinformować Państwa o premierze gry terenowej “Powrót na Ochotę”!
- History of the 20th century | zajęcia w języku angielskim dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów
edukacja
History of the 20th century | zajęcia w języku angielskim dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów
XX wiek to niezwykle burzliwy okres w historii świata i Polski. Podczas cyklicznych zajęć uczniowie będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat przełomowych wydarzeń XX wieku w języku angielskim.
- Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 1-3
edukacja
Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 1-3
Oferta skierowana do uczniów szkół podstawowych, mająca na celu promowanie postaw patriotycznych i znajomości polskich symboli narodowych.
- Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 4-6
edukacja
Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 4-6
Zajęcia odbywają się dla uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej. Podczas zajęć omówimy pojęcia: rzeczpospolita (republika), symbole narodowe, obywatel, flaga, godło, hymn państwowy (narodowy), miejsca pamięci narodowej, święto narodowe.
- Symulacje dyplomatyczne | Zajęcia dla uczniów i studentów
edukacja
Symulacje dyplomatyczne | Zajęcia dla uczniów i studentów
Zapraszamy na zajęcia mające na celu zapoznanie młodzieży z protokołem dyplomatycznym i mechanizmami negocjacji dyplomatycznych.
- AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online
debata
AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online
Zapraszamy do udziału w sparingu, który odbędzie się w poniedziałek 11 kwietnia. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Ze względu na straty poniesione przez polskie elity, wymiar społeczny zbrodni katyńskiej jest bardziej istotny niż wojskowy".
- AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online
debata
AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online
Zachęcamy do udziału w sparingu, który odbędzie się w poniedziałek 28 marca. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: Józef Mackiewicz miał rację mówiąc, że „jedynie prawda jest ciekawa".
- AD VOCEM - 5 edycja | rekrutacja do sparingu on-line
debata
AD VOCEM - 5 edycja | rekrutacja do sparingu on-line
Zapraszamy do udziału w sparingu, który odbędzie się w poniedziałek 14 marca. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Z perspektywy żołnierza AK wolałbym kontynuować czynny opór, niż złożyć broń w sierpniu 1945 roku".
- AD VOCEM - 4 edycja | nabór do sparingu debatanckiego on-line
debata
AD VOCEM - 4 edycja | nabór do sparingu debatanckiego on-line
Zachęcamy do udziału w sparingu debatanckim online, który odbędzie się w poniedziałek 20 grudnia 2021 roku. Tym razem uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Strajkujący w grudniu 1970 roku walczyli bardziej o wolność niż o chleb”.
- Piątki Pileckiego - III edycja | Zadanie 5
projekt
Piątki Pileckiego - III edycja | Zadanie 5
Witold Pilecki został zamordowany 25 maja 1948 roku. Z okazji rocznicy śmierci rotmistrza mamy dla Was ostatnie już zadanie w tej edycji projektu: przygotujcie prezentację o „Piątkach Pileckiego” i przedstawcie ją w swojej szkole.
- Zadanie 2: Okno z KL Auschwitz
projekt
Zadanie 2: Okno z KL Auschwitz
Wysłuchajcie wykładu dr. Jacka Proszyka „Okno z KL Auschwitz w Bielitz". Na podstawie opisanych spotkań wybierzcie jednego z bohaterów, o których mowa w wykładzie i przedstawcie w artystycznej formie jedną z historii.