„Erozja” | Instalacja Instytutu Pileckiego w Berlinie na tle Bramy Brandenburskiej - Instytut Pileckiego
„Erozja” | Instalacja Instytutu Pileckiego w Berlinie na tle Bramy Brandenburskiej
W 85. rocznicę wybuchu II Wojny Światowej Instytut Pileckiego w Berlinie zaprezentował nowoczesną instalację artystyczną "Erozja" słynnego kolektywu panGenerator na tle Bramy Brandenburskiej.
Od 1 do 7 września berlińczycy i turyści z całego świata mają okazję zapoznać się z rzeźbą „EROSION” zwracającą uwagę na zjawisko oraz skutki erozji pamięci zbiorowej o II wojnie światowej w Niemczech i na świecie. Kruchość pamięci społecznej symbolizuje kształt obiektu. Rzeźba przypomina strukturę zerodowanej skały - nierównej, perforowanej, w każdej chwili mogącej się rozpaść. Pokryta jest ona specjalnie zaprojektowanymi wyświetlaczami alfanumerycznymi. Teza o zaniku pamięci historycznej nie ma wszak jedynie charakteru artystycznej interwencji lub publicystycznej diagnozy, lecz jest oparta na najnowszych badaniach berlińskiego oddziału Instytutu Pileckiego, które powstały we współpracy z firmą sondażową IPSOS Germany (więcej o sondażu, kliknij). Badania, których pojedyncze fragmenty są pokazane w instalacji, zostały wykonane na reprezentatywnej próbie 2000 mieszkańców
Niemiec w wieku od 16 do 75 lat i dotyczyły m.in. postrzegania historii XX wieku, wiedzy o realiach niemieckiej okupacji Polski i świadomości historii Polski.
panGenerator to kolektyw artystyczny znany z projektowania sztuki nowych mediów. Założony został w 2010 r. przez Piotra Barszczewskiego, Krzysztofa Cybulskiego, Krzysztofa Golińskiego i Jakuba Koźniewskiego. Projekty panGenerator mają często charakter interaktywny, integrując nowoczesne media cyfrowe z innowacyjnymi formami przestrzennymi. W 2019 roku grupa
otrzymała prestiżowy Paszport „Polityki” w kategorii Kultura Cyfrowa. Prace panGeneratora prezentowane były na całym świecie, m.in.: w Melbourne, Pekinie, Atlancie, Tel Awiwie, Barcelonie, Wiedniu, na najważniejszych festiwalach designu i sztuki, takich jak Ars Electronica, SXSW, Milan Design Week, Dutch Designig Week, Warszawska Jesień, WRO Media Art Biennale, Łódź Design i wielu innych.
Nie po raz pierwszy w historii grupy panGenerator, stworzyła ona instalację niestatyczną. Poprzez ruch i animowaną typografię EROSION podkreśla zmienność wiedzy historycznej i nieunikniony proces zapominania. Litery i słowa przesuwają się, rozpraszają i rozpadają, wizualnie odzwierciedlając, jak sama pamięć może z czasem ulec zniekształceniom i zniszczeniu. W ten sposób EROSION zachęca widzów do refleksji nad znaczeniem zachowania pamięci o historii i konfrontacji z mechanizmami zapominania.
Instalacja EROSION będzie prezentowana od 01.09.do 07.09. przed Bramą Brandenburską, wkrótce ogłosimy, gdzie będzie można ją obejrzeć w późniejszym terminie.
Badania, które zainspirowały rzeźbę panGenerator, jesienią będą prezentowane m.in. na konferencji naukowej „(P)ostkolonialismus. Postcolonial Perspectives on Poland, Ukraine and Eastern Europe” w październiku w siedzibie berlińskiego oddziału Instytutu Pileckiego.
Przykładowe tematy i pytania podjęte w badaniu:
- Jak Niemcy postrzegają swoją odpowiedzialność za Holokaust?
- Czy niemieckie zbrodnie na polskich ofiarach zostały wg badanych przepracowane, poddane refleksji w niemieckim społeczeństwie i zadośćuczynione?
- Jak międzywojenna Polska postrzegana jest na tle innych krajów, takich jak Francja, pod względem np. praw wyborczych kobiet i innych fenomenów nowoczesności?
Zamówienie i zaprezentowanie instalacji „Erosion” kolektywu artystycznego panGenerator jest częścią szerszych wysiłków berlińskiego oddziału Instytutu Pileckiego, by zwrócić uwagę niemieckiej i międzynarodowej sfery publicznej na znaczenie dwóch okrągłych rocznic: 80. rocznicy Powstania Warszawskiego oraz 85. rocznicy wybuchu II Wojny Światowej. Instytut zorganizował m.in. pokaz filmu „Konspirantki” Paula Meyera o roli kobiet w polskim ruchu oporu, kampanię z przypinkami „Polska Walcząca”, koncert jazzowego skrzypka i kompozytora Adama Bałdycha, którego nowa płyta „Portrety” powstała częściowo w oparciu o archiwa Instytutu Pileckiego. A także pokaz w Dreźnie wystawy „Ausgetragen” poświęconej poczcie harcerskiej Powstania Warszawskiego i roli młodzieży w jej funkcjonowaniu.
Koncepcja artystyczna i projekt: panGenerator
Realizacja techniczna: Ejsak Studio
Inicjatorka projektu: Hanna Radziejowska
Opracowanie danych: Mateusz Fałkowski
Produkcja: Kamila Szuba, Klaudia Broßzeit
Zobacz także
- NOMINACJE | Czwarta edycja Międzynarodowej Nagrody im. Witolda Pileckiego
Aktualności
NOMINACJE | Czwarta edycja Międzynarodowej Nagrody im. Witolda Pileckiego
Znamy nazwiska autorów książek nominowanych do czwartej edycji Międzynarodowej Literackiej Nagrody im. Witolda Pileckiego! Spośród blisko pięćdziesięciu zgłoszonych książek, kapituła wyłoniła 13 publikacji, które walczą o nagrody w 3 kategoriach.
- Koncert „Portrety” Adam Bałdych Quintet | 85. rocznica wybuchu II wojny światowej
Aktualności
Koncert „Portrety” Adam Bałdych Quintet | 85. rocznica wybuchu II wojny światowej
21 września, w Studio Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego, w Międzynarodowy Dzień Pokoju, pierwszy raz zabrzmiała muzyka z albumu „Portrety” Adama Bałdycha, inspirowana losami świadków i Ofiar II wojny światowej.
- 17 września 1939 r. na plakatach | Wystawa w Galerii Instytutu w Domu Bez Kantów
Aktualności
17 września 1939 r. na plakatach | Wystawa w Galerii Instytutu w Domu Bez Kantów
Na wystawie można zobaczyć plakaty z fragmentami autentycznych zeznań świadków agresji sowieckiej i niemieckiej. Zeznania zostały wybrane z internetowej bazy świadectw Instytutu Pileckiego „Zapisy Terroru”.
- PROMOCJA | -40% na książki o sowieckiej agresji na Polskę i okupacji
Aktualności
PROMOCJA | -40% na książki o sowieckiej agresji na Polskę i okupacji
Z okazji 85. rocznicy agresji sowieckiej na Polskę - specjalna promocja na wybrane książki o tematyce wojennej i okupacyjnej.
- Premiera albumu LIPCOWE'45 | Fotorelacja
Aktualności
Premiera albumu LIPCOWE'45 | Fotorelacja
Marika, Natalia Nykiel, Ewelina Flinta, Bovska, Jagoda Kret, zespół Tulia to artyści biorący udział w projekcie muzycznym Instytutu Pileckiego LIPCOWE’45, który miał premierę 12 września 2024 r. w Fabryce Norblina w Warszawie.
- Galeria dostępna
Aktualności
Galeria dostępna
- Dwie książki Instytutu Pileckiego nominowane do Nagrody im. prof. Tomasza Strzembosza 2024
Aktualności
Dwie książki Instytutu Pileckiego nominowane do Nagrody im. prof. Tomasza Strzembosza 2024
W ramach tegorocznej edycji konkursu o Nagrodę im. prof. Tomasza Strzembosza, Rada Fundacji im. prof. T. Strzembosza nominowała dwa tytuły Wydawnictwa Instytutu Pileckiego.
- Memorandum o współpracy z Centrum Badań Ludobójstwa i Ruchu Oporu Mieszkańców Litwy
Aktualności
Memorandum o współpracy z Centrum Badań Ludobójstwa i Ruchu Oporu Mieszkańców Litwy
11 września 2024 roku Instytut Pileckiego oraz Centrum Badań Ludobójstwa i Ruchu Oporu Mieszkańców Litwy podpisały „Memorandum o współpracy”.
- KONTAKT Galeria w Domu bez Kantów
Aktualności
KONTAKT Galeria w Domu bez Kantów
Zapraszamy codziennie oprócz poniedziałków.
- Obchody 85. rocznicy wybuchu II wojny światowej w Łańcucie
Aktualności
Obchody 85. rocznicy wybuchu II wojny światowej w Łańcucie
7 września 2024 r. odbyły się obchody 85. rocznicy wybuchu drugiej wojny światowej i 85. rocznicy bitwy o Łańcut współorganizowane przez Instytut Pileckiego.
- Sondaż na zlecenie Instytutu Pileckiego w Berlinie | Niemiecka wina i pamięć 85 lat po wybuchu II wojny światowej
Aktualności
Sondaż na zlecenie Instytutu Pileckiego w Berlinie | Niemiecka wina i pamięć 85 lat po wybuchu II wojny światowej
Większość Niemców uważa, że zbrodnie popełnione na polskich ofiarach zostały przynajmniej częściowo (53 proc.) lub w pełni (25 proc.) rozliczone – wynika z sondażu dla berlińskiego oddział Instytutu Pileckiego.
- Wizyta przedstawicieli środowisk żydowskich z USA w galerii wystawiennicznej Instytutu Pileckiego
Aktualności
Wizyta przedstawicieli środowisk żydowskich z USA w galerii wystawiennicznej Instytutu Pileckiego
2 września 2024 r. przedstawiciele środowisk żydowskich z USA zobaczyli dwie wystawy Instytutu Pileckiego przypominające losy Polaków, którzy nieśli pomoc Żydom podczas II wojny światowej.