Wystawa „Plantstoria” w berlińskim oddziale Instytutu Pileckiego już otwarta! - Instytut Pileckiego

Wystawa „Plantstoria” w berlińskim oddziale Instytutu Pileckiego już otwarta!

W berlińskim oddziale Instytutu Pileckiego otwarto wystawę „Plantstoria" – eklektyczną opowieść o architekturze i przyrodzie, które pamiętają czasy niemieckiej okupacji.

Ekspozycja opowiada o historii osiedla w rodzinnym mieście kuratorki – Ciechanowie – wzniesionego przez niemieckich okupantów podczas II wojny światowej jako tzw. „miasto-ogród”. Podobne założenia przestrzenne, potocznie określane jako „Berlinki” lub „poniemieckie”, można do dziś znaleźć w wielu polskich miastach. Okres ten oznaczał dla Ciechanowa terror policyjny, masowe wysiedlenia i eksterminację jego żydowskich mieszkańców. Miasto, które w niemieckich planach określano mianem „ogrodu”, stało się w rzeczywistości przestrzenią przemocy wobec Polaków i prób wymazania pamięci.

Kuratorka wystawy, Barbara Nawrocka – architektka i stypendystka berlińskiego oddziału Instytutu Pileckiego – przygląda się temu dziedzictwu z perspektywy natury i krajobrazu, pokazując, jak świat roślin, historia, polityka i pamięć zbiorowa wzajemnie się przenikają. We wprowadzeniu do wystawy pisze:

Wystawa opowiada o dzielnicy w moim rodzinnym Ciechanowie – osiedlu zbudowanym przez Niemców podczas II wojny światowej jako tzw. „miasto-ogród”. Dodałam do tej historii przedrostek Plant, bo interesuje mnie perspektywa roślin i krajobrazu. To próba odczytania przestrzeni naznaczonej paradoksem – między sielankowym obrazem, jaki tworzy, a intencją, która towarzyszyła jej powstaniu. Odwołuję się do idei miast-ogrodów Ebenezera Howarda, które – wbrew jego zamiarom – stały się wzorem dla planów kolonizacji i wysiedleń w okupowanej Europie Wschodniej.

Jak podkreśliła kuratorka programu Exercising Modernity, dr Małgorzata Jędrzejczyk, inspiracją dla interpretacji przestrzeni była również myśl Karla Schlögla, autora książki W przestrzeni czas. O historii cywilizacji i geopolityce. Wystawa ukazuje, w jaki sposób okupanci tworzyli podporządkowaną ideologii „skolonizowaną czasoprzestrzeń” – przestrzeń władzy, kontroli i estetycznego paradoksu.

Ciechanowskie osiedle „Bloki” powstało na początku lat czterdziestych XX wieku jako baza mieszkaniowa dla niemieckich urzędników, osiedlających się w stolicy nowo utworzonej rejencji Prus Wschodnich – Regierungsbezirk Zichenau. Zaprojektowane jako Gartenvorstadt (przedmieście ogród) łączyło modernistyczną zabudowę z bujną zielenią. Mimo późniejszych przekształceń osiedle do dziś wyróżnia się harmonijną skalą i pozostaje przykładem tzw. „kłopotliwego dziedzictwa” – niejednoznacznego, budzącego skrajne oceny i prowokującego do refleksji nad historią.

Ekspozycja towarzyszyła również obchodom szóstej rocznicy programu Exercising Modernity – Ćwiczenie Nowoczesności, który od początku stanowi integralną część działalności Instytutu. Program łączy refleksję nad historią nowoczesności w Europie Środkowo-Wschodniej z badaniem sztuki i architektury XX wieku, podkreślając także pozytywny wkład regionu w rozwój współczesności. Wśród jego dotychczasowych prelegentów znaleźli się m.in. Marci Shore, Jan C. Behrends, Martin Kohlrausch, Robert Jan van Pelt, Zvi Efrat, Ákos Moravánszky, Przemysław Czapliński, Michał ŁuczewskiKarolina Wigura. Partnerami programu są m.in. Liebling Haus – White City Center w Tel Awiwie, Triennale der Moderne, DOM Publishers oraz Weekend Architektury w Gdyni.

We współczesnym świecie powstaje niewiele utopijnych wizji, które mogłyby stanowić rzeczywistą alternatywę dla dystopijnych projektów fanatyków, cynicznych pseudodemokratów i nacjonalistów. Demokracja oznacza nieustanny dialog – ciągłe poszukiwanie wspólnego mianownika, porozumienia, niekończący się proces negocjacji, mający na celu znalezienie wspólnych stanowisk i rozwiązywanie bieżących problemów – mówiła kierowniczka p.o. berlińskiego oddziału Instytutu Pileckiego Joanna Kiliszek.
Jak powiedział niegdyś György Konrád, w XXI wieku społeczeństwo przemysłowe musi zostać zastąpione przez społeczeństwo artystyczne – takie, w którym nawet myślenie pragmatyczne wymaga artystycznej metody kojarzenia, aby mogło funkcjonować skutecznie.

Plantstoria była wcześniej prezentowana w Ciechanowie, w Gdyni w ramach Weekendu Architektury oraz w Muzeum Architektury we Wrocławiu. W każdej z tych odsłon spotykała się z uznaniem środowisk artystycznych i architektonicznych, a także mediów branżowych, takich jak Architektura MuratorArchitecture Snob. Jej berlińska prezentacja przyciągnęła wyjątkowo liczną publiczność i krytyków, stając się ważnym głosem w refleksji nad pamięcią miejsca i odpowiedzialnością za dziedzictwo.

Wystawę można obejrzeć w Berlinie do końca lutego 2025 r. 

Fot. Grzegorz Karkoszka

Zobacz także