Koncert „Portrety” Adam Bałdych Quintet | 85. rocznica wybuchu II wojny światowej - Instytut Pileckiego
Koncert „Portrety” Adam Bałdych Quintet | 85. rocznica wybuchu II wojny światowej
21 września, w Studio Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego, w Międzynarodowy Dzień Pokoju, pierwszy raz zabrzmiała muzyka z albumu „Portrety” Adama Bałdycha, inspirowana losami świadków i Ofiar II wojny światowej.
85 lat po wybuchu II wojny światowej, Instytut Pileckiego zaprosił do współpracy wybitnego kompozytora i wirtuoza skrzypiec, Adama Bałdycha, by powierzyć mu zadanie skomponowania utworów inspirowanych głosami świadków zebranych w internetowej bazie Instytutu „Zapisy Terroru” (zapisyterrortu.pl). Tak powstał album pt. „Portrety”, który jest prezentowany podczas dwóch wyjątkowych koncertów w Warszawie i Berlinie.
Instytut Pileckiego, gromadząc archiwa, staje się depozytariuszem historii, emocji, uczuć. Przechowujemy wspomnienia ludzi, ich ból, cierpienie, radość, nadzieję. Bardzo poważnie traktujemy to zadanie. (...) Potrzebujemy świadomości przeszłości, potrzebujemy ciągłości i kontynuacji w sztafecie pokoleń. Zanurzając się w ludzkich doświadczeniach, uczymy się empatii, dojrzewamy w naszym własnym człowieczeństwie. Te wszystkie historie i relacje wciąż mają na nas wpływ, inspirują – powiedział otwierając koncert p.o. dyrektor Instytutu Pileckiego, dr Wojciech Kozłowski.
Głos zabrał też, obecny na wydarzeniu, wiceminister spraw zagranicznych Andrzej Szejna: Obchodzimy Światowy Dzień Pokoju. Ale wszyscy wiemy, że pokoju na świecie dzisiaj nie ma (...). Świat wciąż wymaga ogromnej naprawy i naszego wytężonego zaangażowania w promocję wartości pokoju, prawdy i wolności od nienawiści".
„Portraits”
– W przypadku „Portretów” miałem do czynienia z bardzo poruszającymi i emocjonalnymi zeznaniami ludzi, którzy przeżyli czas II wojny światowej. Każde słowo nabierało jeszcze silniejszego wymiaru w kontekście dzisiejszego świata, w którym konflikty militarne występują tuż za naszymi granicami. Materiały archiwalne stały się niemal opisem codzienności niektórych ludzi, których znam. To wielki ładunek emocjonalny, który musiałem z siebie wydobyć w formie dźwięków – mówi Adam Bałdych, muzyk. Zgłębianie autentycznych ludzkich historii wojennych wymagało od artysty niezwykłego zaangażowania, cierpliwości i uważności. Był to proces, który rozpoczął się już od pierwszych zdań przeczytanych zeznań świadków. Dla muzyka to było unikalne doświadczenie.
– Komponując czuję jakby władał mną strumień świadomości. Jestem tu, odbieram bodźce świata zewnętrznego i wewnętrznego, ale też staram się utożsamić w empatyczny sposób z przeżyciami innych osób, z którymi łączą mnie emocje. To rodzaj wspólnego przeżywania świata, siebie samego, w sposób, w którym czas i miejsce nie gra roli. Napisałem więcej utworów niż zamierzałem. Musiałem siłą zakończyć ten proces, tak wiele dźwięków powstawało – wyjaśnia artysta.
Aby zrozumieć współczesne nastroje, Bałdych sięgnął m.in. do zeznań kompozytora Szymona Laksa w jego opublikowanych 1967 roku „Grach Oświęcimskich” oraz innych archiwów (listów, zdjęć, poezji obozowej z Auschwitz-Birkenau).
– Moja muzyka jest dokładnie taka, jak widzę świat, człowieka, jak sam siebie czuję. Jest tam miejsce na zachwyt, strach, miłość, lęk. Jest pytanie o to, dlaczego musimy doświadczać cierpienia i w jaki sposób kształtuje ono nas w lepszym rozumieniu sensu życia – wyjaśnia Adam Bałdych. – Są rzeczy, o których ciężko jest mówić słowami, muzyka ma tę siłę, aby ukazać ich wagę, znaczenie i nieuchwytny metafizyczny obraz w narracji dźwięku i jego wibracji. Myślę, że „Portrety” są opowieścią o człowieku, wtedy i dziś, o mnie i o tych, których historie odbiły się echem w mojej duszy, których życie kształtuje moją rzeczywistość.
Drugi koncert prezentujący album Portrety odbędzie się 25 września w Berlinie, w Willi Elżbiety. Premiera płyty planowana jest na początek 2025 r.. Dzięki współpracy z berlińską wytwórnią fonograficzną, album będzie promowany i dostępny dla odbiorców w Niemczech oraz w innych krajach.
Partner koncertu w Warszawie: Imaginary Music
Patronat medialny: Program 2 Polskiego Radia.
Koncert „Portrety” odbył się w ramach obchodów 85. rocznicy wybuchu II wojny światowej Nigdy więcej! (kliknij)
BAZA ŚWIADECTW „Zapisy Terroru” www.zapisyterroru.pl
Nowoczesne przedsięwzięcie z pogranicza badań naukowych, popularyzacji historii i szeroko rozumianej kultury pamięci. W bazie świadectw publikujemy relacje obywateli polskich, którzy podczas II wojny światowej doświadczyli cierpienia ze strony dwóch totalitaryzmów: niemieckiego i sowieckiego.
W świadectwach kryją się osobiste doświadczenia tysięcy Polaków – ofiar zbrodni totalitarnych, ich rodzin i bliskich. Przez lata rozproszone i zamknięte w archiwach, relacje po raz pierwszy docierają dziś do szerokiego grona odbiorców: umożliwiają odkrycie historii rodzinnych i lokalnych, inspirują uczonych, dziennikarzy i ludzi kultury. Dzięki tłumaczeniom na język angielski trafiają do obiegu międzynarodowego, upowszechniając na świecie wiedzę o podwójnej okupacji w Polsce i pamięć o ofiarach totalitaryzmu. Baza znajduje się w Archiwum Instytutu Pileckiego.
ADAM BAŁDYCH
Adam Bałdych - skrzypek i kompozytor, zdobył uznanie jako znakomity improwizator, odkrywający kompletnie nowe przestrzenie dla wiolinistyki, jak również autentyczna osobowość, która potrafi wejść w dialog z artystami ze świata muzyki poważnej, improwizowanej czy popularnej. Od ponad 10 lat stale współpracujący z Niemiecką oficyną wydawniczą ACT. „Adam Bałdych redefiniuje pojęcie skrzypiec” - pisał brytyjski „The Guardian”. Wtóruje mu niemiecki „Frankfurter Allgemeine Zeitung“: „Bez wątpienia Adam jest najbardziej rozwiniętym technicznie skrzypkiem żyjącym w naszych czasach. Możemy spodziewać się po nim wszystkiego.”
Nazywany „cudownym dzieckiem skrzypiec”, karierę rozpoczął w wieku 14 lat. Szybko został okrzyknięty innowatorem, łączącym dokonania muzyki poważnej i współczesnego języka skrzypcowego z talentem improwizatorskim. W krótkim czasie stworzył własny styl, który stał się inspiracją dla nowej generacji improwizujących skrzypków. Swoją muzykę prezentował na najważniejszych festiwalach jazzowych, koncertując m.in. w Polsce, Niemczech, Korei Południowej, Chinach, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Austrii, Islandii, Portugalii, Azerbejdżanie, Holandii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Włoszech, Hiszpanii i Indonezji.
Koncertuje i nagrywa z wybitnymi artystami, takimi jak Paolo Fresu, Yaron Herman, Joachim Kuhn, Agata Szymczewska, Leszek Możdżer, Helge Lien, Aaron Parks, Lars Danielsson, Nils Landgren, Iiro Rantala, Marius Neset, Jacob Karlzon czy Billy Cobham.
Otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia, w tym: Grand Prix i nagrodę indywidualną festiwalu „Jazz nad Odrą” (2006), ECHO Jazz oraz Preis der deutschen Schallplattenkritik 2024 – nagrody niemieckiego przemysłu muzycznego. Został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz medalem Gloria Artis. Trzykrotnie nominowany do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej jako osobowość roku.
Adam Bałdych coraz częściej zwraca się w stronę klasycznej twórczości kompozytorskiej, pisząc na zamówienie renomowanych orkiestr, m.in: „ Antiphona” dla Orkiestry Muzyki Nowej (2016), „Early Birds Symphony" dla orkiestry AUKSO, „Concerto Galante” na zamówienie Stuttgarter Kammerorchester, „Kuyawiak” napisany dla PWM czy „Kurhanek Maryli”, na skrzypce, chór i orkiestrę smyczkową, prawykonany z AUKSO i Chórem Polskiego Radia.
Adam Bałdych ceniony jest za kreatywność na polu jazzu i wykonawstwa muzyki współczesnej, twórcze łączenie obu tych dziedzin oraz za wielką wyrazistość swoich muzycznych interpretacji. Brał udział w nagraniach blisko 20 płyt. Najnowsze to: „Passacaglia” nagrana w duecie z Leszkiem Możdżerem, „Legend" - nagrany wraz z Adam Bałdych Quintet i skrzypaczką Agatą Szymczewską, czy „Poetry” - nagrany wspólnie z wybitnym włoskim trębaczem Paolo Fresu.
Adam Bałdych mieszka i tworzy w Warszawie. (biogram www.adambaldych.com)
Zobacz także
- Zaproszenie na otwarcie Domu Pamięci Obławy Augustowskiej – zapis konferencji prasowej
Aktualności
Zaproszenie na otwarcie Domu Pamięci Obławy Augustowskiej – zapis konferencji prasowej
10 lipca 2025 roku w siedzibie Instytutu Pileckiego w Augustowie odbyła się konferencja prasowa poświęcona otwarciu Domu Pamięci Obławy Augustowskiej, które odbędzie się 12 lipca.
- Oświadczenie
Aktualności
Oświadczenie
Z ogromnym oburzeniem przyjmujemy słowa Grzegorza Brauna kwestionujące istnienie komór gazowych w niemieckim nazistowskim obozie koncentracyjnym i obozie zagłady Auschwitz-Birkenau.
- Dyrektor Instytutu Pileckiego składa zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa
Aktualności
Dyrektor Instytutu Pileckiego składa zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa
Dziś, 11 lipca 2025 r., prof. Krzysztof Ruchniewicz – Dyrektor Instytutu Pileckiego – złożył zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa do Prokuratury Rejonowej w Augustowie.
- Ilu Polaków wie, czym była Obława Augustowska - nowe wyniki badań
Aktualności
Ilu Polaków wie, czym była Obława Augustowska - nowe wyniki badań
We współpracy z Fundacją Centrum Badania Opinii Społecznej przeprowadziliśmy badanie wiedzy o Obławie Augustowskiej.
- Podziękowania dla Pani Marii
Aktualności
Podziękowania dla Pani Marii
30 czerwca 2025 r. Pani Maria Moryc, nasza Główna Księgowa, zakończyła 8-letni okres pracy w Instytucie Pileckiego.
- Utracone dziedzictwo. Losy polskich dóbr kultury w czasie II wojny światowej
Aktualności
Utracone dziedzictwo. Losy polskich dóbr kultury w czasie II wojny światowej
Kwestia losów dóbr kultury podczas II wojny światowej, stanowiąc problem w skali międzynarodowej, dotyczy szczególnie Polski, podzielonej już we wrześniu 1939 roku na dwie strefy okupacyjne administrowane przez Trzecią Rzeszę i Związek Radziecki.
- Prezentacja raportu Centrum Lemkina dokumentującego rosyjskie zbrodnie na dzieciach
Aktualności
Prezentacja raportu Centrum Lemkina dokumentującego rosyjskie zbrodnie na dzieciach
26 czerwca 2025 r. zaprezentowaliśmy raport „Skradzione dzieciństwo. Zbrodnie przeciwko dzieciom popełnione przez wojska rosyjskie”, dokumentujący relacje świadków rosyjskich zbrodni na dzieciach.
- Konferencja "Formy zaangażowania kobiet w systemach autorytarnych i totalitarnych XX wieku – Polska na europejskim tle porównawczym (1919-1989)" | CALL FOR PAPERS
Aktualności
Konferencja "Formy zaangażowania kobiet w systemach autorytarnych i totalitarnych XX wieku – Polska na europejskim tle porównawczym (1919-1989)" | CALL FOR PAPERS
Zapraszamy do udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej organizowanej przez Instytutu Pileckiego na temat form zaangażowania kobiet w systemach autorytarnych i totalitarnych XX wieku.
- CALL FOR PAPERS: The 80th Anniversary of the Nuremberg Trial
Aktualności
CALL FOR PAPERS: The 80th Anniversary of the Nuremberg Trial
Zapraszamy do udziału w konferencji "Unknown Legacies of the Nuremberg Trial: Regional Approaches and Perspectives in East Central Europe".
- Raport „Skradzione dzieciństwo. Zbrodnie przeciwko dzieciom popełnione przez wojska rosyjskie” | Centrum Lemkina
Aktualności
Raport „Skradzione dzieciństwo. Zbrodnie przeciwko dzieciom popełnione przez wojska rosyjskie” | Centrum Lemkina
Raport zawiera świadectwa ponad 100 obywateli Ukrainy, w tym 12 dzieci, którzy ucierpieli lub byli świadkami zbrodni przeciwko dzieciom na różnych etapach działań wojennych i okupacyjnych podczas rosyjskiej agresji przeciwko Ukrainie w latach 2014-2023.
- Głosowanie w plebiscycie Wydarzenie Historyczne Roku 2024 | Akcja "Nigdy więcej!" nominowana do konkursu!
Aktualności
Głosowanie w plebiscycie Wydarzenie Historyczne Roku 2024 | Akcja "Nigdy więcej!" nominowana do konkursu!
Ruszyło głosowanie w 18. edycji Plebiscytu Wydarzenie Historyczne Roku. Wśród nominowanych inicjatywa „Nigdy więcej!” obejmująca wydarzenia upamiętniające 85. rocznicę wybuchu II wojny światowej, organizowana przez Instytut Pileckiego.
- Wilno | Pokaz filmu Grzegorza Czerniaka „Romuald Twardowski – kompozytor w zwierciadle muzyki”
Aktualności
Wilno | Pokaz filmu Grzegorza Czerniaka „Romuald Twardowski – kompozytor w zwierciadle muzyki”
5 czerwca 2025 r. w Ambasadzie Polskiej w Wilnie, z inicjatywy Instytutu Polskiego odbył się pokaz filmu „Romuald Twardowski – kompozytor w zwierciadle muzyki”, którego współautorem jest Grzegorza Czerniak, pracownik Instytutu Pileckiego.