Muzyka polska w okresie socrealizmu | seminarium - Instytut Pileckiego

Muzyka polska w okresie socrealizmu | seminarium

Zachęcamy do obejrzenia seminarium prof. Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej (IS PAN). W roli koreferentów wystąpili - prof. Krzysztof Brzechczyn (IPN, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) oraz dr John Cornell (OBnT Instytutu Pileckiego).

Po II wojnie światowej polskie środowisko muzyczne znalazło się w nowej sytuacji. W 1945 r. powołano do życia Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Związek Kompozytorów Polskich, powstawały filharmonie, orkiestry i wyższe uczelnie muzyczne. Jednocześnie rząd w coraz większym stopniu dążył do kontroli twórców. Naciski ideologiczne zwiększyły się po 1948 r. wraz z wprowadzaniem socrealizmu. W 1949 r. podczas Zjazdu Kompozytorów i Krytyków Muzycznych w Łagowie Lubuskim uznano socrealizm za obowiązujący także kompozytorów. Jak wpłynęło to na rozwój muzyki polskiej w następnych latach? Jakie strategie przyjęli kompozytorzy? Czy powstały wówczas wartościowe kompozycje? Wykład przybliża sytuację muzyki polskiej w okresie socrealizmu.

Seminarium naukowe online poprowadziła Emilia Dziewiecka z Ośrodka Badań nad Totalitaryzmami Instytutu Pileckiego.

Zobacz także