Moje miasto. Moja historia | projekt - Instytut Pileckiego

Moje miasto. Moja historia | projekt

Wiele lokalnych historii związanych z II wojną światową jest dziś zapomnianych. W trakcie projektu uczniowie nie tylko poznają okupacyjną historię w swojej miejscowości, ale również tworzą własną grę miejską.

„Moje Miasto Moja Historia” to projekt, w którym uczniowie z mniejszych miejscowości pod opieką lokalnych koordynatorów biorą udział w serii warsztatów i szkoleń a następnie realizują gry miejskie poświęcone okupacji w ich miejscowości w latach 1939-1945. Instytut Pileckiego organizuje szkolenia, sprawuje opiekę merytoryczną nad realizowanymi przedsięwzięciami oraz finansuje realizację gier miejskich.  „Moje Miasto. Moja Historia” realizowane jest we współpracy pomiędzy Instytutem a lokalnymi instytucjami kultury, szkołami, środowiskami harcerskimi oraz organizacjami pozarządowymi.

Projekt stawia sobie trzy cele: zapoznanie mieszkańców miejscowości z lokalnym dziedzictwem i historią okresu 1939 – 1945, zwłaszcza losem ludności cywilnej, podniesienie kompetencji społecznych i kulturowych uczestników projektu oraz zaproszenie młodzieży wraz z lokalnymi środowiskami do stworzenia historycznych gier miejskich i terenowych dotyczących okresu okupacji.

W 2018 odbyła się pierwsza edycja projektu, w której wzięło udział około 40 uczniów z 9 miejscowości: Ostrowi Mazowieckiej, Mirowa Starego, Grodziska Mazowieckiego, Pruszkowa, Pionek, Orońska, Miętnego, Wilgi oraz Iłży.

Wydarzenia

  • KLUB GIER WSZELAKICH | 2. i 4. piątek miesiąca

    edukacja

    KLUB GIER WSZELAKICH | 2. i 4. piątek miesiąca

    Zapraszamy na piątkowe rozgrywki „bez prądu”!

  • POWRÓT NA OCHOTĘ - pierwsza gra już dziś!

    edukacja

    POWRÓT NA OCHOTĘ - pierwsza gra już dziś!

    Z wielką satysfakcją pragniemy poinformować Państwa o premierze gry terenowej “Powrót na Ochotę”!

  • History of the 20th century | zajęcia w języku angielskim dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów

    edukacja

    History of the 20th century | zajęcia w języku angielskim dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów

    XX wiek to niezwykle burzliwy okres w historii świata i Polski. Podczas cyklicznych zajęć uczniowie będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat przełomowych wydarzeń XX wieku w języku angielskim.

  • Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 1-3

    edukacja

    Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 1-3

    Oferta skierowana do uczniów szkół podstawowych, mająca na celu promowanie postaw patriotycznych i znajomości polskich symboli narodowych.

  • Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 4-6

    edukacja

    Symbole Witolda | zajęcia dla uczniów klas 4-6

    Zajęcia odbywają się dla uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej. Podczas zajęć omówimy pojęcia: rzeczpospolita (republika), symbole narodowe, obywatel, flaga, godło, hymn państwowy (narodowy), miejsca pamięci narodowej, święto narodowe.

  • Symulacje dyplomatyczne | Zajęcia dla uczniów i studentów

    edukacja

    Symulacje dyplomatyczne | Zajęcia dla uczniów i studentów

    Zapraszamy na zajęcia mające na celu zapoznanie młodzieży z protokołem dyplomatycznym i mechanizmami negocjacji dyplomatycznych.

  • AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online

    debata

    AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online

    Zapraszamy do udziału w sparingu, który odbędzie się w poniedziałek 11 kwietnia. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Ze względu na straty poniesione przez polskie elity, wymiar społeczny zbrodni katyńskiej jest bardziej istotny niż wojskowy".

  • AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online

    debata

    AD VOCEM - 5 edycja | nabór do sparingu online

    Zachęcamy do udziału w sparingu, który odbędzie się w poniedziałek 28 marca. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: Józef Mackiewicz miał rację mówiąc, że „jedynie prawda jest ciekawa".

  • AD VOCEM - 5 edycja | rekrutacja do sparingu on-line

    debata

    AD VOCEM - 5 edycja | rekrutacja do sparingu on-line

    Zapraszamy do udziału w sparingu, który odbędzie się w poniedziałek 14 marca. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Z perspektywy żołnierza AK wolałbym kontynuować czynny opór, niż złożyć broń w sierpniu 1945 roku".

  • AD VOCEM - 4 edycja | nabór do sparingu debatanckiego on-line

    debata

    AD VOCEM - 4 edycja | nabór do sparingu debatanckiego on-line

    Zachęcamy do udziału w sparingu debatanckim online, który odbędzie się w poniedziałek 20 grudnia 2021 roku. Tym razem uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Strajkujący w grudniu 1970 roku walczyli bardziej o wolność niż o chleb”.

  • Piątki Pileckiego - III edycja | Zadanie 5

    projekt

    Piątki Pileckiego - III edycja | Zadanie 5

    Witold Pilecki został zamordowany 25 maja 1948 roku. Z okazji rocznicy śmierci rotmistrza mamy dla Was ostatnie już zadanie w tej edycji projektu: przygotujcie prezentację o „Piątkach Pileckiego” i przedstawcie ją w swojej szkole.

  • Zadanie 2: Okno z KL Auschwitz

    projekt

    Zadanie 2: Okno z KL Auschwitz

    Wysłuchajcie wykładu dr. Jacka Proszyka „Okno z KL Auschwitz w Bielitz". Na podstawie opisanych spotkań wybierzcie jednego z bohaterów, o których mowa w wykładzie i przedstawcie w artystycznej formie jedną z historii.