Akademia Witolda Pileckiego - IV edycja | projekt dla młodzieży - Instytut Pileckiego
Akademia Witolda Pileckiego - IV edycja | projekt dla młodzieży
Masz 16-18 lat i interesujesz się historią XX wieku? Twoja głowa jest pełna pomysłów? Być może od dawna nosisz się z zamiarem zrealizowania własnego przedsięwzięcia? Nie ma na co czekać - do 10 czerwca zbierz zespół, wypełnij zgłoszenie i zacznij działać!
CO ZYSKACIE DZIĘKI AKADEMII WITOLDA PILECKIEGO?
- Wcielicie w życie własny projekt.
- Poszerzycie swoje horyzonty i zyskacie nowe kompetencje.
- Weźmiecie udział w różnorodnych warsztatach i seminariach.
- Poznacie ciekawych i inspirujących ludzi.
- Spędzicie ostatni wakacyjny tydzień w aktywny i rozwijający sposób, w pięknych okolicznościach przyrody. To najlepsza motywacja do energicznego rozpoczęcia nowego roku szkolnego!
- Być może będzie to początek Waszej dłuższej współpracy z Instytutem.
CZYM JEST AKADEMIA?
Akademia Witolda Pileckiego to program dla młodzieży zainteresowanej historią XX wieku, która w czteroosobowych zespołach przygotowuje projekty w swoim miejscu zamieszkania we współpracy ze swoim opiekunem lokalnym (może być nim np. nauczyciel, edukator, instruktor, bibliotekarz czy drużynowy) i tutorami z Instytutu Pileckiego.
Hasłem przewodnim tegorocznej edycji projektu jest „odpowiedzialność”.
Akademia to:
1). Szkoła Letnia
Czeka na Was atrakcyjny program warsztatów historycznych, szkoleń z zakresu pracy projektowej oraz spotkań z inspirującymi ludźmi. Po wysiłku umysłowym - odpoczynek na łonie natury w górskiej miejscowości letniskowej. Akademia rozwija ciało i duszę: w ramach Szkoły Letniej zaplanowane są wędrówki po Beskidach oraz dwugodzinny spływ kajakowy.
Termin: 23-31 sierpnia 2022.
2). Wasz autorski projekt związany z historią Polski XX wieku
Wystawa, podcast, film dokumentalny, gra miejska - to tylko niektóre z możliwości, jakie przed Wami stoją. Zastanówcie się, jaka tematyka związana z historią Polski XX wieku jest Wam najbliższa i w jakiej formie wyrazu czujecie się najmocniejsi, a potem przedstawcie nam swoją propozycję. W wykonaniu zadania wspierać Was będą tutorzy z Instytutu Pileckiego, którzy podobne projekty realizują na co dzień.
Termin: od września do końca listopada 2022.
3) Szkoła Zimowa
Jest to czas na podsumowanie efektów pracy projektowej i podzielenie się doświadczeniami wyniesionymi z Akademii, a także odświeżenie zawartych latem znajomości.
Termin: 9-11 grudnia 2022.
Do udziału w Akademii zapraszamy czteroosobowe zespoły. Udział w projekcie jest bezpłatny. Pierwszy etap rekrutacji do projektu trwa do 10.06.2022.
KTO MOŻE WZIĄĆ UDZIAŁ W AKADEMII?
Do udziału zapraszamy czteroosobowe zespoły młodzieży w wieku od 16 do 18 lat. Zespoły nie muszą składać się z uczniów tej samej klasy czy szkoły.
JAKIE PROJEKTY MOŻNA REALIZOWAĆ W RAMACH AKADEMII?
W ramach Akademii Witolda Pileckiego zapraszamy Was do wymyślenia i realizacji Waszego autorskiego pomysłu, poświęconego lokalnej historii XX wieku. Projekt musi podejmować temat odpowiedzialności - hasła przewodniego tegorocznej Akademii.
Tworząc projekt, koniecznie zapoznajcie się z inicjatywami Instytutu Pileckiego i wykorzystajcie je jako inspirację.
- Film dokumentalny jako narzędzie opowiadania o historii XX wieku – filmy: „A więc wojna!”, „Trzy ćwierci do śmierci - ostatnia deportacja”, „Wojna oczami dzieci” (część I oraz część II) oraz „Czas Zagłady”, „Ku zagładzie”, „Dno piekła”, „Nazajutrz”.
- Człowiek wobec totalitaryzmów – publikacje: Jack Fairweather „Ochotnik” (o Witoldzie Pileckim), Rafał Lemkin „Nieoficjalny. Autobiografia Rafała Lemkina”, „Rafał Lemkin z bliska” i konferencja „Nowy świt Europy po Wielkiej Wojnie. Teoria państwa a ludobójstwo w XX wieku”.
- Historia mówiona, przekazywanie pamięci, osobiste doświadczenie okupacji niemieckiej i/lub sowieckiej (historia 1918-1989) – programy: „Świadkowie Epoki”, „Zapisy Terroru” i „Moje przeżycia wojenne”.
- Losy Polaków po II wojnie światowej – działalność oddziału Instytutu Pileckiego w Augustowie, gra decyzyjna “Dylematy Powojnia”.
- Pomoc niesiona Polakom w trudnych momentach XX wieku, w czasie wojny i w czasie pokoju – program „Virtus et Fraternitas”.
- Pomoc niesiona Żydom podczas okupacji niemieckiej – programy „Zawołani po imieniu”, „Paszporty Życia”.
W ramach Waszych projektów możecie zrealizować na przykład wystawę, grę miejską, nagrać filmy z udziałem świadków historii, zorganizować debaty historyczne, zajęcia w swojej szkole czy konkurs.
Pamiętajcie, by przed wysłaniem formularza zgłoszeniowego z Waszym projektem pokazać go opiekunowi lokalnemu, który powinien Was wspierać również podczas jego realizacji. W trakcie Szkoły Letniej poznacie Waszych tutorów - pracowników Instytutu, którzy również będą Wam pomagać w pracy nad przedsięwzięciem.
KIM SĄ OPIEKUN LOKALNY I TUTOR?
Każdy zespół przed wypełnieniem formularza rekrutacyjnego powinien skontaktować się z nauczycielem, pracownikiem domu kultury czy bibliotekarzem w swojej okolicy, który zgodzi się zostać opiekunem lokalnym grupy. Opiekunowie lokalni zaproszeni są do udziału w serii szkoleń i warsztatów oraz wizyt studyjnych. Do zadań opiekuna należy:
- zapoznać się z projektem zespołu i udzielić mu pisemnej rekomendacji,
- współpracować z uczestnikami w okresie trwania projektu,
- zatwierdzać materiały związane z projektem w porozumieniu z tutorem,
- zapewnić wsparcie szkoły lub instytucji, w której pracuje,
- wspierać zespół w sprawach organizacyjnych i we współpracy z innymi partnerami (np. urzędem miasta, szkołą itd.),
- wspierać zespół w wyszukiwaniu materiałów, książek, archiwów itp.,
- wspierać zespół w realizacji harmonogramów,
- przeprowadzenie lekcji z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych Instytutu.
Poza współpracą z opiekunem lokalnym każda drużyna biorąca udział w Akademii będzie również współpracować z tutorem - pracownikiem Instytutu Pileckiego.
JAK WZIĄĆ UDZIAŁ W PROJEKCIE?
- Zbierzcie grupę, w ramach której przygotujecie projekt.
- Opracujcie zarys Waszego pomysłu.
- Nawiążcie współpracę z opiekunem lokalnym i omówcie z nim projekt.
- Wypełnijcie formularz (dostępny tutaj) do 10.06.2022 (obowiązuje jedno wspólne zgłoszenie dla całej grupy).
- Poproście opiekuna lokalnego, aby przesłał pisemną rekomendację na adres: akademia@instytutpileckiego.pl.
- Wybrane grupy zostaną zaproszone na zdalną rozmowę rekrutacyjną.
Jak poprawnie wypełnić formularz zgłoszeniowy? Wszelkie Wasze wątpliwości rozwieją Dominika Sobczyk i Krzysztof Pruszyński, absolwenci AWP!
CO O AKADEMII SĄDZĄ JEJ ABSOLWENCI?
„AWP ma w sobie coś niezwykłego, coś, co powoduje uśmiech na twarzy, kiedy o niej mówisz, kiedy ją wspominasz. Jest szansą na poznanie fantastycznych osób i sprawdzenie siebie. Dzięki Akademii możesz utrwalić/upamiętnić historię i sprawić, żeby nikt o niej nie zapomniał”.
Adrianna Szydłowska
„Myślę, że praca na projektem nie musi być nudna. Możliwość doświadczenia na sobie tego, jak faktycznie wygląda działanie w grupie i współpraca, jest absolutnie wartościowym przeżyciem”.
Emil Marzec
„Doświadczenie zdobyte podczas trwania projektów było bezcenne i jest bardzo prawdopodobne, że przyda nam się w dalszej drodze”.
Mateusz Rudziński
„Jestem przekonana, że chwile spędzone podczas AWP zapamiętasz na całe życie. Twój czynny udział w trakcie Akademii sprawi, że podszkolisz się w dziedzinach, o których w zdecydowanej większości nie nauczysz się w szkole. Nabyte umiejętności przydadzą Ci się w codziennym życiu, później w pracy, relacjach z innymi ludźmi, przyszłych działaniach”.
Joanna Jaroszek
„Zrozumiałam jak wygląda rzeczywisty proces tworzenia wystawy oraz co jest najważniejsze, jak radzić sobie z problemami, które są czasem niemal nieuniknione”.
Alicja Kusy
„Nasi tutorzy to nie rygorystyczni belfrowie, a fantastyczni ludzie, pełni przydatnej wiedzy, którzy traktują nas jak dorosłych i jedynie pomagają nam w drodze”.
Bartosz Błoch
„AWP może być pierwszym doświadczeniem tego typu w twoim życiu. Możesz wdrożyć się delikatnie w dorosłe życie, uczysz się ważnych umiejętności, przy okazji dobrze się bawiąc”.
Piotr Pluta
„Gdy zastanawiałem się, czy mam chęć wziąć udział w projekcie Akademii Pileckiego, nie sądziłem jeszcze, że sprawi mi ona tyle radości. Na przełomie kilku miesięcy poznałem wielu wspaniałych ludzi, miło spędziłem czas. Dzięki profesjonalizmowi Akademii na podsumowaniu poczułem, że moja praca włożona w projekt była tego warta.”
Hubert Marzec
Jeśli nie macie jasno określonego pomysłu na projekt, być może zainspirują Was działania podjęte przez uczestników poprzednich edycji Akademii:
- Dominika - absolwentka II edycji Akademii Witolda Pileckiego. Połączyła swoją pasję krawiecką z historią kobiet w dwudziestoleciu międzywojennym i uszyła sukienkę w stylu lat 30. Kliknij tu, żeby dowiedzieć się więcej.
- Alicja - absolwentka III edycji Akademii Witolda Pileckiego. Razem z swoim zespołem stworzyła wystawę na temat działacza ruchu oporu Tomasza Betki oraz sytuacji historycznej w Nowej Sarzynie podczas II wojny i bezpośrednio po niej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej.
- Krzysztof - absolwent II edycji Akademii Witolda Pileckiego. W ramach swojego projektu wraz z zespołem zorganizował grę miejską dotyczącą postawy solidarności w różnych momentach historii Białegostoku. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej.
- Aleksander - absolwent III edycji Akademii Witolda Pileckiego. Razem ze swoim zespołem przeprowadził projekt poświęcony Panu Eugeniuszowi Gardzińskiemu. Zespół miał też istotny wpływ na nazwanie ronda im. pana Eugeniusza. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej.
W razie pytań prosimy o kontakt mailowy: akademia@instytutpileckiego.pl
Wydarzenia
- Świt i zmierzch. Film jidysz w dwudziestoleciu międzywojennym | Środowe spotkania filmowe w DBK
kultura
Świt i zmierzch. Film jidysz w dwudziestoleciu międzywojennym | Środowe spotkania filmowe w DBK
Wszystkich miłośników kina i historii zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu Filmowe Środy.
- KLUB GIER HISTORYCZNYCH | 2. i 4. piątek miesiąca
edukacja
KLUB GIER HISTORYCZNYCH | 2. i 4. piątek miesiąca
Dla rozluźnienia od tradycyjnej nauki zapraszamy na rozgrywki w „gry bez prądu”!
- Kobiety znikające z historii. Debata o kobietach w dziejach
debata
Kobiety znikające z historii. Debata o kobietach w dziejach
Jaki jest powód "znikania" kobiet w historii? Skąd wzięła się potrzeba sięgnięcia po kobiece historie?
- W cieniu dwóch totalitaryzmów. Życie codzienne na Ziemi Stanisławowskiej 1939-1944
wokół książek
W cieniu dwóch totalitaryzmów. Życie codzienne na Ziemi Stanisławowskiej 1939-1944
Zapraszamy na spotkanie autorskie z dr. Piotrem OIechowskim, które odbędzie się w Witrynie Domu Wschodniego w Warszawie. Spotkanie poprowadzi dr hab. Adam Ostanek, prof. WAT.
- W przededniu Obławy Augustowskiej. Suwalszczyzna 1939-1945
konferencja
W przededniu Obławy Augustowskiej. Suwalszczyzna 1939-1945
Instytut Pileckiego zaprasza na konferencję naukową pt. „W przededniu Obławy Augustowskiej. Suwalszczyzna 1939-1945”, która umożliwi podjęcie dyskusji oraz przedstawienie stanu wiedzy na temat II wojny światowej w odniesieniu do regionu Ziemi Augustowskiej
- Kino nieme dochodzi do głosu. "Janko Muzykant" - pokaz filmu i dyskusja
film
Kino nieme dochodzi do głosu. "Janko Muzykant" - pokaz filmu i dyskusja
Wraz ze Studenckim Kołem Naukowym Historyków przy Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu Filmowe Środy.
- "Tymczasowy przyjaciel". Józef Lipski – ambasador polski w III Rzeszy (1933–1939)
wokół książek
"Tymczasowy przyjaciel". Józef Lipski – ambasador polski w III Rzeszy (1933–1939)
W ramach cyklu Czwartki w DBK zapraszamy na spotkanie autorskie z prof. Markiem Kornatem, autorem biografii pt. "Tymczasowy przyjaciel". Józef Lipski – ambasador polski w III Rzeszy (1933–1939).
- Koniec świata to dobry początek | Premiera audioserialu w 80. rocznicę przybycia polskich sierot do Nowej Zelandii
kultura
Koniec świata to dobry początek | Premiera audioserialu w 80. rocznicę przybycia polskich sierot do Nowej Zelandii
W 80. rocznicę przybycia polskich dzieci do Pahiatua w Nowej Zelandii, zapraszamy na premierę audioserialu, którego bohaterowie opowiadają, jak wyglądała ich droga na koniec świata i jak doświadczenie uchodźstwa wpłynęło na życie ich rodzin.
- Dlaczego zginął ks. Popiełuszko? | Dyskusja
debata
Dlaczego zginął ks. Popiełuszko? | Dyskusja
Muzeum ks. Jerzego Popiełuszki oraz Instytut Pileckiego zapraszają na dyskusję wokół książki Katarzyny Jóźwik "Po prostu jestem z tymi ludźmi. Działalność ks. Jerzego Popiełuszki w latach 1980-1984".
- Upamiętnienie Józefa Sucheckiego i Jana Wolskiego zamordowanych za pomoc Żydom podczas okupacji niemieckiej | Zawołani po imieniu
Zawołani po imieniu
Upamiętnienie Józefa Sucheckiego i Jana Wolskiego zamordowanych za pomoc Żydom podczas okupacji niemieckiej | Zawołani po imieniu
29 października br. w Zwoli, Instytut Pileckiego upamiętni Józefa Sucheckiego i Jana Wolskiego, zamordowanych za udzielenie pomocy wielu Żydom podczas okupacji niemieckiej.
- KLUB GIER HISTORYCZNYCH | 2. i 4. piątek miesiąca
edukacja
KLUB GIER HISTORYCZNYCH | 2. i 4. piątek miesiąca
Dla rozluźnienia od tradycyjnej nauki zapraszamy na rozgrywki w „gry bez prądu”!
- (NIE)DOSTĘPNE - Jak dostać się do archiwów na Białorusi? Wykład Igora Stankiewicza | Czwartki w DBK
wykład
(NIE)DOSTĘPNE - Jak dostać się do archiwów na Białorusi? Wykład Igora Stankiewicza | Czwartki w DBK
Choć może się wydawać, że dostęp do archiwów na Białorusi jest niemożliwy z powodu sytuacji politycznej, rzeczywistość nie jest tak jednoznaczna. Zapraszamy na wykład Igora Stankiewicza, prezesa Białoruskiego Instytutu Historii Publicznej.