Aprowizacja jako narzędzie polityki totalitarnego państwa – przykład Polski 1945-1953 | seminarium - Instytut Pileckiego
Aprowizacja jako narzędzie polityki totalitarnego państwa – przykład Polski 1945-1953 | seminarium
Serdecznie zapraszamy do wysłuchania seminarium naukowego online, którego gościem był dr hab. Andrzej Zawistowski (prof. SGH, Ośrodek Badań nad Totalitaryzmami Instytutu Pileckiego).
Jednym z najważniejszych elementów gospodarki wojennej jest planowa aprowizacja. Z jednej strony służy ona zapewnieniu regularnych dostaw dla wojska, z drugiej – jest narzędziem służącym zapewnieniu społecznego porządku. Dzięki takiej polityce możliwe jest dostarczenie wyżywienia na minimalnym poziomie i zapobieżenie społecznym niepokojom. Jednak daje ona także możliwość pozyskania przychylności określonych grup zawodowych lub społecznych. Tego typu narzędzia wykorzystywane były przez państwa totalitarne poza okresem wojennym do budowania aparatu władzy. Doskonale widać to na przykładzie Polski lat 40. i 50.
Zobacz także
- Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
podcast
Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
Dobrzyniówka – to właśnie tutaj rozpoczęła się jedna z największych przemian społecznych w powojennej Polsce. We wrześniu 1944 roku, dwa dni po ucieczce ostatniego właściciela, folwark w Dobrzyniówce jako pierwszy w kraju został przejęty pod reformę rolną.
- Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
podcast
Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
Litzmannstadt Ghetto, jedno z największych gett stworzonych przez Niemców w czasie II wojny światowej, było miejscem wyjątkowym również pod względem ekonomicznym – to tam po raz pierwszy wprowadzono odrębną walutę dla Żydów, tzw. chaimki lub rumki.
- Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
podcast
Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
Katyń stał się symbolem stalinowskich zbrodni przeciwko ludzkości, dokonanych na polskich jeńcach wojennych.