Po wielokroć wykluczone. Dzieci uchodźców i przesiedleńców w getcie warszawskim | seminarium - Instytut Pileckiego

seminarium

18.12.2019 (ŚR) 12.00

Po wielokroć wykluczone. Dzieci uchodźców i przesiedleńców w getcie warszawskim | seminarium

Zapraszamy na seminarium, które poprowadzi tegoroczna laureatka nagrody KLIO – „Nobla dla historyków” – za książkę „Mniej strachu. Ostatnie chwile z Januszem Korczakiem”.

(…) Jak człowiek sam jest na świecie

i nie obchodzi nikogo,

i sam sobie musi radzić,

bo inni mu nie pomogą

i choć ma lat jedenaście

w świat patrzy szaro i wrogo –

to wcale nie wierzysz, bezdomny człowieku,

że są gdzieś na świecie dzieci w twoim wieku.

Stefania Grodzieńska (Ney), Dawid (ze zbioru wierszy Dzieci Getta)

Powyższe słowa ilustrują bezsilność i rezygnację, jakich doświadczali najmłodsi „mieszkańcy” warszawskiego getta. Choć o ich tragicznym położeniu napisano już wiele, los żydowskich dzieci wciąż rozczula i porusza; wystarczy spojrzeć na fotografię wychudzonego pięciolatka czy sięgnąć po wspomnienie o Januszu Korczaku.

Podczas najbliższego seminarium Agnieszka Witkowska-Krych z OBnT opowie o losie uchodźczych i przesiedleńczych dzieci, które znalazły się w getcie warszawskim. Prelegentka przedstawi okoliczności napływu żydowskich uchodźców do Warszawy, warunki ich życia w doraźnie zorganizowanych punktach, a także skupi się na metodach wsparcia, które zostało (lub też miało być) im udzielone. Szczególna uwagę poświęci różnorodnym formom opieki, które zorganizowano dla najmłodszych.

W imieniu prelegentki oraz całego Ośrodka Badań nad Totalitaryzmami serdecznie zapraszamy!

Kolejne seminaria:

8.01 Artur Janicki, W cieniu Katynia

15.01 prof. Mariusz Wołos, Między Rosją a Francją – Bolesław Wieniawa-Długoszowski i Bronisława Berenson w służbie dyplomacji oraz wywiadu

Zapraszamy do przesyłania propozycji wystąpień: seminaria@instytutpileckiego.pl


SEMINARIA NAUKOWE INSTYTUTU PILECKIEGO

Seminaria naukowe Instytutu Pileckiego służą prezentacji projektów badawczych i tekstów naukowych dotyczących XX wieku - w szczególności (choć nie tylko) dwóch okupacji: sowieckiej i niemieckiej, pamięci i historiografii II wojny - a także dyskusji o nich.

Seminaria mają charakter interdyscyplinarny – uczestnicy reprezentują różne tradycje i obszary badawcze. Celem jest umożliwienie dyskusji nad metodologią i wynikami najnowszych badań nad wiekiem XX jeszcze przed ich ostateczną publikacją w pismach naukowych i książkach.

Zobacz także