Od masowej rozrywki dla ludu, po wielką sztukę. Nosferatu - symfonia grozy | Środowe spotkania filmowe - Instytut Pileckiego
wykład
04.12.2024 (ŚR) 17.00
Od masowej rozrywki dla ludu, po wielką sztukę. Nosferatu - symfonia grozy | Środowe spotkania filmowe
4 grudnia, w środowe popołudnie, zapraszamy do Galerii Instytutu Pileckiego w Domu Bez Kantów na pokaz filmu "Nosferatu – symfonia grozy" oraz wykład dr Eweliny Michty z Wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Uwaga! Wiadomość z ostatniej chwili.
Z przyczyn niezależnych od organizatorów dziś wieczorem odbędzie się tylko pokaz filmu. Wykład dr Eweliny Michty z Wydziału Neofilologii UW zostaje przełożony i będzie można go wysłuchać w najbliższy czwartek 9 stycznia o godz. 18.00 (Galeria w Domu Bez Kantów).
Lata dwudzieste w historii Niemiec nazywano złotymi ze względu na
szczególny rozkwit nauki, techniki, kultury i sztuki. Ówczesne Niemcy, z
powodzeniem, mogły rywalizować w wielu dziedzinach z Paryżem, Londynem czy Nowym Jorkiem. Berlin oszalał na punkcie kina, które stało się masową rozrywką. W 1909 roku Paul Davidson otworzył w stolicy kino mieszczące 1200 osób, a 15 lat później sprzedano tam 400 milionów biletów na seanse filmowe. Do popularności kina przyczyniła się największa i najbardziej znana w Europie fabryka snów, czyli wytwórnia filmowa UFA, powstała w 1917 roku w Babelsbergu pod Berlinem, produkująca około 600 filmów rocznie.
Założona w 1921 roku przez okultystę Albina Graua Wytwórnia Prana-Film nie mogła pochwalić się równie dobrym wynikiem, zapewne dlatego, że jej założeniem było stawianie nie na liczbę produkcji, lecz na ich tematykę – zjawisk nadprzyrodzonych, czego efektem jest niemy film grozy z 1922 roku, pod tytułem "Nosferatu – symfonia grozy", w reżyserii Friedricha Wilhelma Murnaua. Dzieło uznawane jest za pierwszy horror w historii kina i jedno z najwybitniejszych dzieł niemieckiego ekspresjonizmu. Scenariusz opracowano w formie wolnej adaptacji znanej powieści Drakula Brama Stokera. Obraz zyskał miano kultowego, a odtwórca głównej roli hrabiego Orloka – Max Schreck wcielił się w swego bohatera tak sugestywnie, iż był posądzany o wampiryzm, a jego nazwisko stało się w Niemczech synonimem zła.
"Nosferatu – symfonia grozy" 1922, reż. Friedrich Wilhelm Murnau, 94 min.
Galeria w Domu Bez Kantów
ul. Krakowskie Przedmieście 11
Środa, 4 grudnia, godz. 17:00
Środowe spotkania filmowe
Zobacz także
- Dyplomatyczna Noc Muzeów w Galerii Instytutu Pileckiego w Domu Bez Kantów
kultura
Dyplomatyczna Noc Muzeów w Galerii Instytutu Pileckiego w Domu Bez Kantów
Serdecznie zapraszamy na Dyplomatyczną Noc Muzeów w Galerii Instytutu Pileckiego w Domu Bez Kantów 17 maja 2025!
- Dwie Drogi, Jeden Cel: Walka o Prawa Wyborcze Kobiet w Polsce i Szwajcarii | Wernisaż wystawy w Instytucie Pileckiego w Szwajcarii
kultura
Dwie Drogi, Jeden Cel: Walka o Prawa Wyborcze Kobiet w Polsce i Szwajcarii | Wernisaż wystawy w Instytucie Pileckiego w Szwajcarii
8 marca w Dzień Kobiet, Instytut Pileckiego w Szwajcarii zaprasza na wernisaż wystawy o prawach wyborczych Polek i Szwajcarek.
- Dzień Kobiet. O obchodach i świętowaniu 8 marca w PRL | Czwartki w DBK
debata
Dzień Kobiet. O obchodach i świętowaniu 8 marca w PRL | Czwartki w DBK
Czy Dzień Kobiet w PRL był jedynie świętem komunistycznym, narzuconym przez władze partyjne i wpisanym w propagandową narrację, czy też pełnił również – a może przede wszystkim – funkcję nieoficjalną, celebrowaną w gronie przyjaciół i bliskich?