Licencja Stalina. Pierwsze auto z FSO | Giełda Historii odc. 13 - Instytut Pileckiego
Warszawa M-20 nie zmotoryzowała Polski jak później Fiat 126p, ale była obiektem marzeń, a dla wielu kierowców jest legendą. Odrestaurowane Warszawy to dziś szacowne oldtimery i drogie „zabawki” dla pasjonatów.
Warszawa była pierwszym powojennym samochodem produkowanym w Polsce i pierwszym w ogóle autem pochodzącym ze stołecznej Fabryki Samochodów Osobowych. Dla władzy komunistycznej stała się symbolem odbudowy przemysłu. Razem z Jerzym Lemańskim z Narodowego Muzeum Techniki obalamy mity związane z retro pięknością z Żerania (a właściwie z Pelcowizny). Czy to prawda, że pierwowzór Warszawy, czyli Pobieda, była kopią Forda albo Volvo? Czy Warszawa była na swój czas przestarzała czy nowoczesna? Dlaczego moc silnika wynosiła jedynie 49 koni mechanicznych? Co Warszawa miała wspólnego z kolarskim Wyścigiem Pokoju i jaki wkład jej rozwój mieli konstruktor nadwozia Syreny Stanisław Łukaszewicz i Cezary Nawrot – pionier polskiego designu motoryzacyjnego? Tego wszystkiego dowiecie się z najnowszego odcinka Giełdy Historii.
Zobacz także
- Otwarcie Domu Pamięci Obławy Augustowskiej
Wydarzenie
Otwarcie Domu Pamięci Obławy Augustowskiej
W 80. rocznicę Obławy Augustowskiej zapraszamy na uroczyste otwarcie Domu Pamięci Obławy Augustowskiej – nowego miejsca na muzealnej mapie województwa podlaskiego.
- Obchody 80. rocznicy Obławy Augustowskiej
Wydarzenie
Obchody 80. rocznicy Obławy Augustowskiej
Zapraszamy do udziału w obchodach 80. rocznicy Obławy Augustowskiej – największej powojennej zbrodni na Polakach.
- LATO Z INSTYTUTEM PILECKIEGO | Zapraszamy do Galerii w Domu Bez Kantów!
Wydarzenie
LATO Z INSTYTUTEM PILECKIEGO | Zapraszamy do Galerii w Domu Bez Kantów!
W te wakacje serdecznie zapraszamy do Galerii Instytutu Pileckiego, mieszczącej się w zabytkowym Domu Bez Kantów przy Krakowskim Przedmieściu 11. Przygotowaliśmy dla Państwa wyjątkowy program pełen wydarzeń edukacyjno-kulturalnych dla każdego!