Konferencja "Edukacja pod bombami. Dzieci wojny. Uwarunkowania edukacyjne i oświata podczas II wojny światowej i w okresie powojnia" - Instytut Pileckiego
konferencja
06.10.2022 (CZW) 09.00
Konferencja "Edukacja pod bombami. Dzieci wojny. Uwarunkowania edukacyjne i oświata podczas II wojny światowej i w okresie powojnia"
Celem konferencji było ukazanie uwarunkowań edukacji dzieci w wieku szkolnym, pochodzących z terytorium Polski w granicach II RP, które podczas II wojny światowej kontynuowały naukę, zarówno „pod okiem” okupantów, jak i na uchodźstwie.
Druga część była poświęcona refleksji nad wpływem wojny na edukację powojenną dzieci w Polsce.
Konferencję zorganizaowali Instytut Historii Nauki PAN im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów oraz Instytutu Pileckiego.
Plan konferencji.
OTWARCIE KONFERENCJI
10.00–10.20
Prof. Joanna Schiller-Walicka IHN PAN
Prof. Magdalena Gawin IP
PANEL I: EDUKACJA POD OKUPACJĄ SOWIECKĄ
10.20–11.20
Dr Mirosław Czado (MPW), Szkolnictwo w Przemyślu pod okupacją sowiecką w latach 1939–1941
Dr Marcin Panecki (Instytut Pileckiego), Edukacja na ziemiach polskich pod okupacją sowiecką 1939–1941. Bilans historiografii
Przerwa na kawę:
11.20–11.30
PANEL II: NAUCZANIE POD OKUPACJĄ NIEMIECKĄ
11.30–13.30
Dr Monika Polit (UW), Nauczanie jidysz w getcie łódzkim w świetle dokumentów z Archiwum Państwowego w Łodzi i Nachman Zonabend Collection (YIVO)
Mgr Sebastian Rakowski (Muzeum Kolejnictwa; stypendysta Instytutu Pileckiego), Edukacja dzieci żydowskich w okupowanym Otwocku
Dr Agnieszka Konik (Instytut Pileckiego), Tajne nauczanie w klasztorach benedyktynek w Staniątkach podczas okupacji niemieckiej
Dr hab. Joanna Szady (KUL), Ośrodek tajnego nauczania przy Państwowym Liceum i Gimnazjum im. Unii Lubelskiej w Lublinie
Dr Beata Kozaczyńska (UPH Siedlce), Działalność „Gniazd Dziecięcych” dla dzieci wysiedlonych z Zamojszczyzny do dystryktu warszawskiego (1943–1944)
Przerwa na lunch:
13.30–14.40
PANEL III: SZKOŁY DZIECI-UCHODŹCÓW
14.40–16.20
Dr Martyna Rusiniak-Karwat (ISP PAN), Edukacja dzieci – „sugiharowców”. Japonia i Chiny
Dr Aleksandra Kmak-Pamirska (badaczka niezależna), Iran, Indie – edukacja i życie polskich dzieci podczas II wojny światowej
Dr Iwona Walentynowicz (badaczka niezależna), Oświata w obozach dla uchodźców z Rosji Sowieckiej i w polskich osiedlach w Afryce w latach 1942–1946. Studium wychowania młodzieży na przykładzie losów Karoliny z Mariampolskich Kaczorowskiej
Dr Barbara Świtalska-Starzeńska (MHP), Szkolnictwo polskie w Ugandzie w Afryce Wschodniej od 1942 do 1945 r.
Przerwa na kawę:
16.20–16.30
PANEL IV: POWOJNIE
16.30–17.00
Dr Monika Wiśniewska (IHN PAN), Depedagogizacja dzieciństwa. Determinanty zdrowia i rozwoju uczniów w Polsce w pierwszych latach po II wojnie światowej
PODSUMOWANIE I ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI 17.00–17.20
Do pobrania
Zobacz także
- Debata: Polska sowietologia w XX wieku | Czwartki w galerii DeBeKa
debata
Debata: Polska sowietologia w XX wieku | Czwartki w galerii DeBeKa
Dlaczego termin sowietologia pojawił się w przedwojennej Polsce? Jaką rolę pełnił w okresie zimnej wojny? Te i inne pytania poruszą w trakcie dyskusji znakomici eksperci: prof. Sławomir Łukasiewicz (KUL), prof. John Micgiel (UW) oraz dr Oleksandr Avramchuk
- Społeczeństwo rosyjskie wobec trwającej wojny | Otwarty wykład naukowy
Otwarty Wykład Naukowy
Społeczeństwo rosyjskie wobec trwającej wojny | Otwarty wykład naukowy
Zapraszamy na drugi wykład prof. Włodzimierza Marciniaka z serii poświęconej sylwetce i polityce prezydenta Rosji Władimira Putina.
- History of the 20th century | zajęcia w języku angielskim dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów
edukacja
History of the 20th century | zajęcia w języku angielskim dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów
XX wiek to niezwykle burzliwy okres w historii świata i Polski. Podczas cyklicznych zajęć uczniowie będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat przełomowych wydarzeń XX wieku w języku angielskim.