Niezwykła historia polskiej kolei #giełdahistorii odc. 32 - Instytut Pileckiego

Kolekcje cyfrowe / Podkasty

Niezwykła historia polskiej kolei #giełdahistorii odc. 32

Czy wiesz, kiedy powstała pierwsza linia kolejowa na ziemiach polskich? A może zastanawiałeś się, dlaczego rosyjskie tory mają inny rozstaw niż europejskie?

Kolej nie tylko zmieniała sposób podróżowania, ale była też kluczowym narzędziem wojennym, środkiem transportu towarów i fundamentem polskiej gospodarki. W tym odcinku przenosimy się do Stacji Muzeum w Warszawie, gdzie Michał Fludziński odkrywa przed nami fascynujące kulisy historii kolei na ziemiach polskich. Od Wrocławia i Oławy, przez Kolej Warszawsko-Wiedeńską, aż po kluczową rolę kolei w czasie wojen – poznajcie prawdziwe dzieje żelaznych szlaków, które ukształtowały nasz kraj.

Oglądaj i dowiedz się:

  • Jak powstały pierwsze linie kolejowe na ziemiach polskich?
  • Dlaczego Rosjanie bali się kolei i wprowadzili inny rozstaw szyn?
  • Jak pociągi pancerne wpływały na walki o niepodległość?
  • Co łączy kolej z Powstaniem Styczniowym i wojną polsko-bolszewicką
  • Dlaczego kolej była fundamentem odbudowy kraju po wojnach?

Zobacz także

  • Śladami wielkich zakładów – niezwykła historia Białegostoku

    podcast

    Śladami wielkich zakładów – niezwykła historia Białegostoku

    Jak wyglądał białostocki przemysłowy boom? Kto był jego architektem? I dlaczego miasto nie utrzymało swojej pozycji? Odkryj fascynującą historię Białegostoku – miasta, które przez dekady było symbolem siły polskiego przemysłu.

  • „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień” – List do przyszłości (odc. 6)

    podcast

    „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień” – List do przyszłości (odc. 6)

    „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień” to poruszająca historia dzieci, które w czasie II wojny światowej po traumatycznych przeżyciach na zesłaniu w ZSRR znalazły dom w Nowej Zelandii.

  • Luxtorpeda to mit? Polska myśl kolejowa – prawda i legendy

    podcast

    Luxtorpeda to mit? Polska myśl kolejowa – prawda i legendy

    Czy Luxtorpeda to rzeczywiście polska konstrukcja? A może to tylko sprytny zabieg marketingowy przedwojennych kolei?