Secret Diplomacy. Diverse Ways to Rescue Jews | Duty and Compassion - Instytut Pileckiego
Diplomacy is one of the tools of the state. Do the activities of individual diplomats and diplomatic posts testify to the countries’ varied attitudes towards the Holocaust?
Do they help us better understand the responses of various political communities to genocide? What were the actions of the states that retained their full traditional potential, and what were the actions of those that were destroyed and placed under occupation and thus continued to operate exclusively in the form of underground or émigré structures?
Inviting you to join us for a discussion with international experts, we hope that our reflection on the experiences of Polish diplomats during the Second World War will bring us closer to answering the above questions.
Moderator
Hanna Radziejowska PILECKI INSTITUTE
Panelists
Olga Barbasiewicz JAGIELLONIAN UNIVERSITY
Eldad Beck ISRAEL HAYOM
Bernd Karwen POLISH INSTITUTE IN BERLIN – LEIPZIG BRANCH
Monika Maniewska PILECKI INSTITUTE
Zobacz także
- Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
podcast
Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
Dobrzyniówka – to właśnie tutaj rozpoczęła się jedna z największych przemian społecznych w powojennej Polsce. We wrześniu 1944 roku, dwa dni po ucieczce ostatniego właściciela, folwark w Dobrzyniówce jako pierwszy w kraju został przejęty pod reformę rolną.
- Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
podcast
Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
Litzmannstadt Ghetto, jedno z największych gett stworzonych przez Niemców w czasie II wojny światowej, było miejscem wyjątkowym również pod względem ekonomicznym – to tam po raz pierwszy wprowadzono odrębną walutę dla Żydów, tzw. chaimki lub rumki.
- Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
podcast
Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
Katyń stał się symbolem stalinowskich zbrodni przeciwko ludzkości, dokonanych na polskich jeńcach wojennych.