Podręczniki transnarodowe: czy można wypracować wspólną narrację o drugiej wojnie światowej? - Instytut Pileckiego
Podręczniki transnarodowe: czy można wypracować wspólną narrację o drugiej wojnie światowej?
Debata nad tym w jaki sposób wybuch, przebieg i zakończenie drugiej wojny światowej są przedstawiane w nauczaniu historii w poszczególnych krajach Europy i Azji.
Wydanie w 2020 roku ostatniego tomu transnarodowego podręcznika historii w polsko-niemieckiej serii „Europa. Nasza historia” jest okazją do zadania wielu ważnych pytań:
▶W jaki sposób autorzy i wydawcy przedstawili temat drugiej wojny światowej i jej skutków?
▶Jak na przestrzeni ostatnich 20 lat zmieniły się wymagania stawiane podręcznikom do historii najnowszej oraz oczekiwania samych uczniów?
▶Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby narody przezwyciężyły traumę i konflikty pamięci związane z II wojną światową, opierając się na dialogu poświęconym podręcznikom historii?
▶W jaki sposób lekcje historii mogą wzbogacić ten dialog i zapobiec kształtowaniu się „nowych” ksenofobicznych i antysemickich postaw?
Z podobnymi problemami i wyzwaniami musieli się już zmierzyć autorzy i wydawcy transnarodowych podręczników francusko-niemieckich i japońsko-południowokoreańsko-chińskich.
dr Emmanuelle Hébert (Katolicki Uniwersytet w Leuven w Belgii)
Politolog i autorka publikacji poświęconych dialogowi polsko-niemieckiemu i francusko-niemieckiemu, w tym m.in.: Historical Commissions as a Foreign Policy Tool, w: A. Jarosz (red.), Models of European Civil Societies (Cambridge 2018) oraz Passé(s) recomposé(s). Les commissions d’historiens dans les processus de rapprochement (Pologne-Allemagne, Pologne-Russie) (Brussels 2020).
dr Wolfram Meyer zu Uptrup
Historyk i wiceprezes Towarzystwa Niemiecko-Polskiego w Berlinie, jeden z inicjatorów polsko-niemieckiego projektu transnarodowego podręcznika historii oraz niemiecki przewodniczący komisji nadzorującej Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej w latach 2006–2012.
prof. Akiyoshi Nishiyama (Kyoritsu Women's University w Tokio)
Historyk i ekspert w dziedzinie dialogu podręcznikowego i współpracy historyków z Azji, autor m.in.: Im Fernen Osten nichts neues? Transnationale historiographische Perspektiven im nationalistischen Ostasien, w: Historie. Jahrbuch des Zentrums für Historische Forschung Berlin der Polnischen Akademie der Wissenschaften (7 2013/2014).
dr Marcin Wiatr (Instytutu im. Georga-Eckerta ds. Międzynarodowych Badań nad Podręcznikami)
Historyk i niemiecki sekretarz Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej Historyków i Geografów oraz członek Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej („Europa. Nasza historia”), autor m.in.: Literarischer Reiseführer Oberschlesien. Fünf Touren durch das barocke, (post)industrielle, grüne, mystische Grenzland (Potsdam 2016).
Zobacz także
- Modlitwa i praca – resocjalizacja w carskim więzieniu #gieldahistorii odc. 49
podcast
Modlitwa i praca – resocjalizacja w carskim więzieniu #gieldahistorii odc. 49
Więzienie na Rakowieckiej w Warszawie – dziś kojarzone z czasami PRL, ale jego historia sięga znacznie dalej. W tym odcinku cofamy się do początków XX wieku, gdy carskie władze budowały tu nowoczesny – jak na tamte czasy – kompleks penitencjarny.
- Lato gniewu 1976: jak podwyżka cen doprowadziła do buntu Polaków? #gieldahistorii odc. 48
podcast
Lato gniewu 1976: jak podwyżka cen doprowadziła do buntu Polaków? #gieldahistorii odc. 48
Dlaczego władze PRL zdecydowały się na drastyczną podwyżkę cen żywności w czerwcu 1976 roku? Co naprawdę stało się po przemówieniu premiera Jaroszewicza?
- „Dolina śmierci” Józefa Żmija – 5 lat w piekle KL Gusen | relacja z dyskusji w DBK
debata
„Dolina śmierci” Józefa Żmija – 5 lat w piekle KL Gusen | relacja z dyskusji w DBK
15 maja 2025 roku, na spotkaniu wokół książki wydanej przez Instytut Pileckiego „Dolina śmierci. Wspomnienia więźnia z obozu koncentracyjnego Gusen” autorstwa Józefa Żmija poznaliśmy historię autora z perspektywy jego syna Mariana Żmija.