Niemcy planowali rabunek i zburzenie Warszawy na długo przed Powstaniem! Odc. 15 - Instytut Pileckiego
Niemcy planowali rabunek i zburzenie Warszawy na długo przed Powstaniem! Odc. 15
Często powraca argument, że zburzenie Warszawy było niemiecką zemstą za Powstanie. Doktor Paweł Brudek z Muzeum Powstania Warszawskiego obala ten mit.
Niemcy przynajmniej od wiosny 1944 roku wdrażali systematyczny plan rabowania i wywożenia zakładów przemysłowych, warsztatów, surowców i wszelkich dóbr, które mogły być przydatne w ich gospodarce. Czego nie udało się „ewakuować” – to zamierzano zniszczyć i zburzyć. Przed nadejściem Sowietów z Warszawy miała pozostać spalona ziemia... Wybuch Powstania proces rabunku zakłócił, ale go nie przerwał. Do ogołoconych kwartałów miasta wkraczali podpalacze z miotaczami ognia, a następnie saperzy wysadzający w powietrze wybrane obiekty. Przygotowany w 2004 roku z inicjatywy prezydenta Lecha Kaczyńskiego „Raport o stratach wojennych Warszawy” szacował straty poniesione przez stolicę na 45,3 miliarda dolarów. Jak przebiegała ta metodyczna zbrodnia?
Zobacz także
- Zagrożenie nie minęło. Archiwa ukraińskie po ponad dwóch latach od rosyjskiej agresji | Czwartki w DBK
debata
Zagrożenie nie minęło. Archiwa ukraińskie po ponad dwóch latach od rosyjskiej agresji | Czwartki w DBK
Spotkanie odbyło się z okazji Dnia Archiwisty. Podczas spotkania „Zagrożenie nie minęło” w przestrzeni Galerii Instytutu Pileckiego, uczestnicy opowiedzieli o metodach pracy archiwum w cieniu wojny.
- Szukając miejsca dla siebie... Losy Powstańców Warszawskich na Ziemiach Odzyskanych
debata
Szukając miejsca dla siebie... Losy Powstańców Warszawskich na Ziemiach Odzyskanych
Zapraszamy spotkanie, którego tematem jest książka Wojciecha Brojera „Mikołaj Wasik. Pierwszy wójt Dąbrówna. Twórca najstarszego pomnika Powstania Warszawskiego”.
- Licencja Stalina. Pierwsze auto z FSO | Giełda Historii odc. 13
podcast
Licencja Stalina. Pierwsze auto z FSO | Giełda Historii odc. 13
Warszawa M-20 nie zmotoryzowała Polski jak później Fiat 126p, ale była obiektem marzeń, a dla wielu kierowców jest legendą. Odrestaurowane Warszawy to dziś szacowne oldtimery i drogie „zabawki” dla pasjonatów.