Mitologia i historia ukraińskiej tożsamości | Obrazy Historii - Instytut Pileckiego
Dziś wszystkie oczy zwrócone są w kierunku Ukrainy - z tego powodu podczas spotkania z cyklu „Obrazy Historii” rozmawialiśmy o historii tego państwa i mitologii ukraińskiej tożsamości. Punktem wyjścia były „Cienie zapomnianych przodków” S. Paradżanowa.
Gośćmi dra Mateusza Wernera, filozofa kultury i filmoznawcy z Instytutu Pileckiego, byli:
- prof. Joanna Wojnicka – filmoznawczyni z Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, zajmująca się historią kina europejskiego, a także związkami kina z innymi sztukami, przede wszystkim literaturą i teatrem;
- dr Jerzy Rohoziński – historyk z Ośrodka Badań nad Totalitaryzmami Instytutu Pileckiego, autor książki „Pionierzy w stepie? Kazachstańscy Polacy jako element sowieckiego projektu modernizacyjnego”.
Zobacz także
- Dzieci i wojna - dyskusja po premierze audioserialu „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua”
debata
Dzieci i wojna - dyskusja po premierze audioserialu „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua”
Dokładnie w 80. rocznicę przybycia polskich dzieci do Pahiatua w Nowej Zelandii, odbyła się premiera audioserialu, który opowiada niezwykłą historię odnalezienia domu na drugim końcu świata.
- Zbiorowa niewinność – dr Anna Kwiatkowska o książce Samuela Salzborna #rozmowyoksiążkach odc. 2
debata
Zbiorowa niewinność – dr Anna Kwiatkowska o książce Samuela Salzborna #rozmowyoksiążkach odc. 2
Zapraszamy do wysłuchania drugiego odcinka cyklu „Rozmów o książkach” prezentujemy tytuł „Zbiorowa niewinność. Wypieranie Szoah z niemieckiej pamięci” Samuela Salzborna, wydany w 2022 roku przez Instytut Pileckiego w przekładzie Kamila Markiewicza.
- Jak państwo zwalczało prywatną inicjatywę #gieldahistorii odc. 21
podcast
Jak państwo zwalczało prywatną inicjatywę #gieldahistorii odc. 21
System komunistyczny zakładał likwidację prywatnej własności, ale faktycznie nie mógł się bez niej obejść. Prywaciarze dostarczali konsumentom tego wszystkiego, czego niewydolna gospodarka socjalistyczna nie była w stanie wytworzyć.