„Diabeł” Andrzeja Żuławskiego | OBRAZY HISTORII - Instytut Pileckiego
Tematem, który poruszyliśmy podczas Obrazów Historii były rozbiory Polski w kinie. Punktem wyjścia do dyskusji był film „Diabeł” w reżyserii Andrzeja Żuławskiego.
✅ Obraz zaborów w kinie polskim – panorama historyczna.
✅ Metaforyczny sens filmu „Diabeł” Andrzeja Żuławskiego.
✅ Szkoły myślenia o zaborach w historiografii polskiej.
✅ Co Andrzej Żuławski ma nam do powiedzenia o historii Polski?
Te i inne zagadnienia poruszyli dr Mateusz Werner, filozof kultury i filmoznawca z Instytutu Pileckiego, oraz jego goście:
✅ dr Jacek Kordel – historyk z Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego
✅ prof. Piotr Kletowski – filmoznawca z Uniwersytetu Jagiellońskiego
Zobacz także
- Dzieci i wojna - dyskusja po premierze audioserialu „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua”
debata
Dzieci i wojna - dyskusja po premierze audioserialu „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua”
Dokładnie w 80. rocznicę przybycia polskich dzieci do Pahiatua w Nowej Zelandii, odbyła się premiera audioserialu, który opowiada niezwykłą historię odnalezienia domu na drugim końcu świata.
- Zbiorowa niewinność – dr Anna Kwiatkowska o książce Samuela Salzborna #rozmowyoksiążkach odc. 2
debata
Zbiorowa niewinność – dr Anna Kwiatkowska o książce Samuela Salzborna #rozmowyoksiążkach odc. 2
Zapraszamy do wysłuchania drugiego odcinka cyklu „Rozmów o książkach” prezentujemy tytuł „Zbiorowa niewinność. Wypieranie Szoah z niemieckiej pamięci” Samuela Salzborna, wydany w 2022 roku przez Instytut Pileckiego w przekładzie Kamila Markiewicza.
- Jak państwo zwalczało prywatną inicjatywę #gieldahistorii odc. 21
podcast
Jak państwo zwalczało prywatną inicjatywę #gieldahistorii odc. 21
System komunistyczny zakładał likwidację prywatnej własności, ale faktycznie nie mógł się bez niej obejść. Prywaciarze dostarczali konsumentom tego wszystkiego, czego niewydolna gospodarka socjalistyczna nie była w stanie wytworzyć.