„Sala 600. Świadkowie Norymbergi” | Przedpremierowy odsłuch pierwszego odcinka audioserialu i koncert Dobrawy Czocher - Instytut Pileckiego
kultura
20.11.2025 (CZW) 19.00
„Sala 600. Świadkowie Norymbergi” | Przedpremierowy odsłuch pierwszego odcinka audioserialu i koncert Dobrawy Czocher
W 80. rocznicę rozpoczęcia procesów norymberskich Instytut zaprasza na przedpremierowy odsłuch pierwszego odcinka audioserialu „Sala 600. Świadkowie Norymbergi” i koncert wiolonczelistki Dobrawy Czocher – autorki motywów muzycznych w audioserialu.
Nad drzwiami, przez które wchodzą oskarżeni, wisi marmurowa głowa kobiety. Głowę, zamiast włosów, oplatają węże. To Meduza, najmłodsza z sióstr Gorgon. Strażniczka prawdy. Każdy, kto wchodzi przez jej drzwi, wystawia się na konfrontację z własnym czynem. Meduza patrzy, a od jej spojrzenia nie da się uciec. Szkoda tylko, że oskarżeni siedzą do niej tyłem.
20 listopada (czwartek), godz. 19:00
Instytut Pileckiego, ul. Sienna 82, Warszawa
Liczba miejsc jest ograniczona. Formularz zgłoszeniowy: https://forms.gle/5hCJY2HsX1T9zgtLA.
O audioserialu:
Osiemdziesiąt lat po rozpoczęciu procesów norymberskich, audioserial „Sala 600. Świadkowie Norymbergi” kieruje uwagę na tych, którzy stali na marginesie historii. Zamiast przywoływać znane obrazy sali sądowej i zbrodniarzy, audioserial kieruje mikrofon w stronę zapomnianych – świadków, tłumaczy, stenotypistek i obserwatorów, bez których proces nie mógłby się odbyć.
„Sala 600. Świadkowie Norymbergi” to nie historia procesu samego w sobie, lecz opowieść o moralnym napięciu, poczuciu odpowiedzialności i o tym, jak w obliczu zbrodni zachować człowieczeństwo.
To opowieść o ludziach, którzy stanęli oko w oko ze złem. Nie przemawiali z głównej trybuny, nie decydowali o wyrokach, ale patrzyli w oczy sprawcom, będąc świadkami przełomowego momentu w dziejach sprawiedliwości i człowieczeństwa.
Audioserial „Sala 600. Świadkowie Norymbergi” realizowany jest we współpracy ze Studiem Reportażu Polskiego Radia.
Autorka: Martyna Wojtkowska | Narracja: Danuta Stenka | Muzyka: Dobrawa Czocher | Nagranie i mastering muzyki: Agnieszka Szczepańczyk | Montaż: Alicja Głów | Realizacja dźwięku: Michał Czajkowski | Producent kreatywny: Bartosz Panek | Producent wykonawczy: Katarzyna Lesisz | Opracowanie graficzne: Marta Wilk
Dobrawa Czocher to polska wiolonczelistka i kompozytorka, nominowana w sześciu kategoriach do Opus Klassik za album Dreamscapes (2023). Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Hochschule für Musik w Detmoldzie. Występuje jako solistka Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza i współpracuje z Hanią Rani, z którą nagrała albumy Biała Flaga (2015) oraz Inner Symphonies (2021). W swojej muzyce, którą charakteryzuje wyobraźnia i emocjonalność, łączy klasykę z filmową narracją i minimalizmem. Inspiruje ją twórczość Schumanna, Schnittkego oraz Reicha.
Zobacz także
- Pokaz filmu „Henryk Sławik. Polski Wallenberg" | Dyplomatyczne kontrapunkty
Wydarzenie
Pokaz filmu „Henryk Sławik. Polski Wallenberg" | Dyplomatyczne kontrapunkty
Zapraszamy na ostatnie w tym roku spotkanie z cyklu „Dyplomatyczne kontrapunkty” poświęconego polskim dyplomatom, którzy podczas II wojny światowej, we współpracy z organizacjami żydowskimi, wystawiali Żydom nielegalne paszporty, ratując ich przed Zagładą.
- Rozliczenie czy wyparcie? Dyskusja wokół książki „Druga wina, czyli o ciężarze bycia Niemcem” Ralpha Giordano
Wydarzenie
Rozliczenie czy wyparcie? Dyskusja wokół książki „Druga wina, czyli o ciężarze bycia Niemcem” Ralpha Giordano
Zapraszamy na spotkanie poświęcone książce „Druga wina, czyli o ciężarze bycia Niemcem” Ralpha Giordano. Po dyskusji odbędzie się pokaz filmu „Pasażerka” Andrzeja Munka.
- Pokaz filmu „Paszporty Paragwaju” | DYPLOMATYCZNE KONTRAPUNKTY
Wydarzenie
Pokaz filmu „Paszporty Paragwaju” | DYPLOMATYCZNE KONTRAPUNKTY
Zapraszamy na pokaz filmu „Paszporty Paragwaju”, opowiadającego o tajnej akcji polskich dyplomatów, którzy podczas II wojny światowej wystawiali fałszywe paszporty latynoamerykańskie, by ratować Żydów przed Zagładą.