„Ratować dzieci! Ratować dzieci!” Wojenne losy polskich dzieci wysiedlonych z Zamojszczyzny | seminarium - Instytut Pileckiego

seminarium

11.03.2020 (ŚR) 12.00

„Ratować dzieci! Ratować dzieci!” Wojenne losy polskich dzieci wysiedlonych z Zamojszczyzny | seminarium

Podczas II wojny światowej z terenu Zamojszczyzny wysiedlono tysiące mieszkańców. Wśród nich były także dzieci, które odebrano rodzicom. Jakie były ich dalsze losy? Tego będzie można dowiedzieć się w trakcie najbliższego seminarium.

Zimą na przełomie 1942 i 1943 r., w ramach tzw. Aktion Zamość, Niemcy skierowali sześć transportów z dziećmi (i osobami w podeszłym wieku) z obozu przejściowego w Zamościu (UWZ-Lager Zamosc) do stacji kolejowych: Pilawa, Sobolew, Siedlce, Mordy i Mrozy w dystrykcie warszawskim GG.

W większości dzieci te odłączono od rodziców w trakcie selekcji w obozie i uznano jako „bezwartościowe rasowo”. W dystrykcie warszawskim miały one ogromną szansę na przeżycie, dzięki natychmiastowej reakcji miejscowej ludności, błyskawicznie zorganizowanej akcji pomocowej i wielomiesięcznej, troskliwej opiece, jaką je otoczono od chwili przyjazdu. Mimo przedłużającej się wojny nie zabrakło osób, które podzieliły się z najmłodszymi tym, co najważniejsze – chlebem i sercem.

Seminarium pt. „<<Ratować dzieci! Ratować dzieci!>>. Wojenne losy polskich dzieci wysiedlonych z Zamojszczyzny do dystryktu warszawskiego (1942-1945)" poprowadzi dr Beata Kozaczyńska, adiunkt w Instytucie Historii Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach oraz stypendystka Instytutu Pileckiego.

Kolejne seminaria:

18.03 Hanna Radziejowska, „Rzeź Woli”. Rekonstrukcja wydarzeń, powojennej sprawiedliwości i pamięci;

25.03 Dyskusja wokół książki „Totalitaryzm w epoce postmodernizmu”;

1.04 dr Filip Gańczak, Jan Sehn - tropiciel nazistów.

Zapraszamy do przesyłania propozycji wystąpień: seminaria@instytutpileckiego.pl


SEMINARIA NAUKOWE INSTYTUTU PILECKIEGO

Seminaria naukowe Instytutu Pileckiego służą prezentacji projektów badawczych i tekstów naukowych dotyczących XX wieku - w szczególności (choć nie tylko) dwóch okupacji: sowieckiej i niemieckiej, pamięci i historiografii II wojny - a także dyskusji o nich.

Seminaria mają charakter interdyscyplinarny – uczestnicy reprezentują różne tradycje i obszary badawcze. Celem jest umożliwienie dyskusji nad metodologią i wynikami najnowszych badań nad wiekiem XX jeszcze przed ich ostateczną publikacją w pismach naukowych i książkach.

Zobacz także