Przedszkola Polski "ludowej". Ideologizacja instytucji 1944-1965 | seminarium - Instytut Pileckiego

seminarium

16.10.2019 (ŚR) 12.00

Przedszkola Polski "ludowej". Ideologizacja instytucji 1944-1965 | seminarium

Czego musiał nauczyć się przedszkolak, aby w przyszłości z zapałem budować socjalizm? Ośrodek Badań nad Totalitaryzmami zaprasza na seminarium naukowe o specyfice przedszkoli w czasach PRL.

Podczas uroczystości nienaganna prezencja była obowiązkowa. Kapcie z dziurą na największym palcu szły w kąt. To był czas białych bluzeczek, czarnych spódniczek i czerwonych kokardek we włosach. Kiedy nadchodził najbardziej podniosły moment, sześciolatka z wypiekami na twarzy wychodziła na środek sali. Recytowała:

Na ziemskim padole flagi czerwone

Będą na chwałę grały jak dzwony

Czerwona Armia i wódz ich Stalin

Odwiecznych wrogów swoich obali.

Organizacja akademii to tylko jeden z przejawów usilnej pracy, jaką wkładano w kształtowanie posłusznych obywateli. Czy to znaczy, że dzieci trzy-, cztero-, pięcio- i sześcioletnie poddawano indoktrynacji komunistycznej? Czy wychowankowie musieli składać samokrytykę? W jaki sposób przygotowywano do zawodu nauczycieli i dyrektorów przedszkoli? Czy stopień nasilenia ideologicznego pozostawał bez zmian, czy wyodrębnić można różne fazy tego zjawiska w poszczególnych okresach?

Na te pytania odpowie dr Monika Wiśniewska z Instytutu Historii Nauki PAN podczas wykładu „Przedszkola Polski „ludowej”.  Ideologizacja instytucji 1944–1965”. Głównym celem seminarium jest przybliżenie problemu podporządkowania instytucji przedszkoli ideologii komunistycznej w najważniejszych aspektach, tj. programowo-organizacyjnym, strategicznym, kadrowym i wychowawczym. 

Zgłoszenia udziału: seminaria@instytutpileckiego.pl

Serdecznie zapraszamy!


SEMINARIA NAUKOWE INSTYTUTU PILECKIEGO

Seminaria naukowe Instytutu Pileckiego służą prezentacji projektów badawczych i tekstów naukowych dotyczących XX wieku - w szczególności (choć nie tylko) dwóch okupacji: sowieckiej i niemieckiej, pamięci i historiografii II wojny - a także dyskusji o nich.

Seminaria mają charekter interdyscyplinarny – uczestnicy reprezentują różne tradycje i obszary badawcze. Celem jest umożliwienie dyskusji nad metodologią i wynikami najnowszych badań nad wiekiem XX jeszcze przed ich ostateczną publikacją w pismach naukowych i książkach.

Kolejne seminaria:

  • 23.10 dr Anna Maria Adamus "Listy i korespondencja do władz jako źródło do badań dziejów Polski w latach 1944-1989"
  • 30.10 dr Soraya Kuklińska "Oskar Dirlewanger – dowódca SS-Sonderkommando <<Dirlewanger>>"
  • 6 listopada 2019 dr Aleksandra Kmak-Pamirska "Wirtualne strategie pamięci – II wojna światowa w przestrzeni cyfrowej"

Zapraszamy do przesyłania propozycji wystąpień: seminaria@instytutpileckiego.pl

Zobacz także