Przedszkola Polski "ludowej". Ideologizacja instytucji 1944-1965 | seminarium - Instytut Pileckiego
seminarium
16.10.2019 (ŚR) 12.00
Przedszkola Polski "ludowej". Ideologizacja instytucji 1944-1965 | seminarium
Czego musiał nauczyć się przedszkolak, aby w przyszłości z zapałem budować socjalizm? Ośrodek Badań nad Totalitaryzmami zaprasza na seminarium naukowe o specyfice przedszkoli w czasach PRL.
Podczas uroczystości nienaganna prezencja była obowiązkowa. Kapcie z dziurą na największym palcu szły w kąt. To był czas białych bluzeczek, czarnych spódniczek i czerwonych kokardek we włosach. Kiedy nadchodził najbardziej podniosły moment, sześciolatka z wypiekami na twarzy wychodziła na środek sali. Recytowała:
Na ziemskim padole flagi czerwone
Będą na chwałę grały jak dzwony
Czerwona Armia i wódz ich Stalin
Odwiecznych wrogów swoich obali.
Organizacja akademii to tylko jeden z przejawów usilnej pracy, jaką wkładano w kształtowanie posłusznych obywateli. Czy to znaczy, że dzieci trzy-, cztero-, pięcio- i sześcioletnie poddawano indoktrynacji komunistycznej? Czy wychowankowie musieli składać samokrytykę? W jaki sposób przygotowywano do zawodu nauczycieli i dyrektorów przedszkoli? Czy stopień nasilenia ideologicznego pozostawał bez zmian, czy wyodrębnić można różne fazy tego zjawiska w poszczególnych okresach?
Na te pytania odpowie dr Monika Wiśniewska z Instytutu Historii Nauki PAN podczas wykładu „Przedszkola Polski „ludowej”. Ideologizacja instytucji 1944–1965”. Głównym celem seminarium jest przybliżenie problemu podporządkowania instytucji przedszkoli ideologii komunistycznej w najważniejszych aspektach, tj. programowo-organizacyjnym, strategicznym, kadrowym i wychowawczym.
Zgłoszenia udziału: seminaria@instytutpileckiego.pl
Serdecznie zapraszamy!
SEMINARIA NAUKOWE INSTYTUTU PILECKIEGO
Seminaria naukowe Instytutu Pileckiego służą prezentacji projektów badawczych i tekstów naukowych dotyczących XX wieku - w szczególności (choć nie tylko) dwóch okupacji: sowieckiej i niemieckiej, pamięci i historiografii II wojny - a także dyskusji o nich.
Seminaria mają charekter interdyscyplinarny – uczestnicy reprezentują różne tradycje i obszary badawcze. Celem jest umożliwienie dyskusji nad metodologią i wynikami najnowszych badań nad wiekiem XX jeszcze przed ich ostateczną publikacją w pismach naukowych i książkach.
Kolejne seminaria:
- 23.10 dr Anna Maria Adamus "Listy i korespondencja do władz jako źródło do badań dziejów Polski w latach 1944-1989"
- 30.10 dr Soraya Kuklińska "Oskar Dirlewanger – dowódca SS-Sonderkommando <<Dirlewanger>>"
- 6 listopada 2019 dr Aleksandra Kmak-Pamirska "Wirtualne strategie pamięci – II wojna światowa w przestrzeni cyfrowej"
Zapraszamy do przesyłania propozycji wystąpień: seminaria@instytutpileckiego.pl
Zobacz także
- Debata: Polska sowietologia w XX wieku | Czwartki w galerii DeBeKa
debata
Debata: Polska sowietologia w XX wieku | Czwartki w galerii DeBeKa
Dlaczego termin sowietologia pojawił się w przedwojennej Polsce? Jaką rolę pełnił w okresie zimnej wojny? Te i inne pytania poruszą w trakcie dyskusji znakomici eksperci: prof. Sławomir Łukasiewicz (KUL), prof. John Micgiel (UW) oraz dr Oleksandr Avramchuk
- Społeczeństwo rosyjskie wobec trwającej wojny | Otwarty wykład naukowy
Otwarty Wykład Naukowy
Społeczeństwo rosyjskie wobec trwającej wojny | Otwarty wykład naukowy
Zapraszamy na drugi wykład prof. Włodzimierza Marciniaka z serii poświęconej sylwetce i polityce prezydenta Rosji Władimira Putina.
- History of the 20th century | zajęcia w języku angielskim dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów
edukacja
History of the 20th century | zajęcia w języku angielskim dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów
XX wiek to niezwykle burzliwy okres w historii świata i Polski. Podczas cyklicznych zajęć uczniowie będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat przełomowych wydarzeń XX wieku w języku angielskim.