Obchody 79. rocznicy Obławy Augustowskiej | FESTIWAL LIPCOWI '45 w Augustowie - Instytut Pileckiego
festiwal
06.07.2024 (SOB) 20.30
Obchody 79. rocznicy Obławy Augustowskiej | FESTIWAL LIPCOWI '45 w Augustowie
Instytut Pileckiego w Augustowie zaprasza do udziału w wyjątkowych 6-dniowych obchodach z okazji 79. rocznicy Obławy Augustowskiej!
Cykl wydarzeń rozpoczniemy od koncertu LIPCOWI'45, który odbędzie się na Błoniach nad rzeką Nettą już w sobotę 6 lipca o 20:30!
Tym razem opowiemy o Obławie za pomocą już istniejących piosenek z historii polskiej muzyki rozrywkowej w zupełnie nowych, współczesnych aranżacjach, wykonanych przez duety artystów różnych pokoleń. Na plenerowej scenie na błoniach Netty wystąpią m.in.: Anita Lipnicka, Wojciech Waglewski, Skubas, Zalia, Dawid Tyszkowski, Michał DIMoN Jastrzębski, Wiktoria Zwolińska, Ugorna, a także Marika, Natalia Nykiel i Robert Cichy.
W niedzielę 7 lipca, zapraszamy wszystkich do udziału w pikniku edukacyjnym - nie zabraknie m.in. stanowisk historyczno-edukacyjnych, warsztatów rzemiosła dla dzieci i młodzieży, plenerowego pokazu starych pojazdów, księgarni Instytutu Pileckiego, a także wielu innych atrakcji!
Uroczystość uświetni występ Łukasza Karaudy z grupy Mazowsze, który swoim repertuarem nawiąże do tematyki patriotycznej. Całość zostanie zwieńczona Mszą Świętą w intencji Zamordowanych i Ich rodzin w Bazylice Najświętszego Serca Jezusowego w Augustowie.
Współorganizatorzy Obchodów Dnia Pamięci Ofiar Obławy Augustowskiej: Klub Historyczny im. AK w Augustowie, APK, ŚZŻAK, Bazylika NSJ W Augustowie
Patronaty medialne: TVP3 Białystok, Radio 5, Polskie Radio Białystok, portal informacyjny Augustow.org

W lipcu 1945 r., kiedy Europa Zachodnia nadal świętuje zakończenie II wojny światowej, funkcjonariusze sowieckiego państwa podejmują decyzję o przeprowadzeniu w rejonie Augustowa, Suwałk, Sejn i Lipska akcji likwidacji polskiego podziemia. Operacja ta przeszła do historii jako Obława Augustowska. Od 12 lipca jednostki sowieckiej 50. Armii o łącznej sile ponad 45 tys. żołnierzy przeczesują niewielki obszar Puszczy Augustowskiej. Zgodnie z sowieckimi instrukcjami odległość pomiędzy żołnierzami przesuwającymi się w tyralierze wynosi zaledwie 6 do 8 metrów. Wszystkie osoby podejrzane o działalność konspiracyjną lub jej wspieranie są zatrzymywane do dalszej „weryfikacji” przez znany z brutalnych metod sowiecki kontrwywiad wojskowy SMIERSZ.
W wyniku Obławy zostało zatrzymanych ponad 7 tysięcy osób, z czego 5 tysięcy po przejściu weryfikacji wypuszczono do domów. Co najmniej 592 osoby uznane za żołnierzy polskiego podziemia Sowieci zamordowali w nieznanym miejscu. Los kolejnych 900 zaginionych do dziś pozostaje niewyjaśniony – prawdopodobnie również zostali zamordowani. W Augustowie i na Suwalszczyźnie ofiary Obławy określa się mianem „Lipcowych”.
Pomimo wielu lat starań rodzin ofiar, badań historyków oraz śledztwa prokuratorskiego – do dziś nie udało się odnaleźć dokumentów opisujących dokładny przebieg zbrodni ani ustalić lokalizacji dołów śmierci oraz pełnej listy zamordowanych. Kluczowe dokumenty znajdują się prawdopodobnie w archiwach rosyjskich służb specjalnych.
Zobacz także
- Dyplomatyczna Noc Muzeów w Galerii Instytutu Pileckiego w Domu Bez Kantów
kultura
Dyplomatyczna Noc Muzeów w Galerii Instytutu Pileckiego w Domu Bez Kantów
Serdecznie zapraszamy na Dyplomatyczną Noc Muzeów w Galerii Instytutu Pileckiego w Domu Bez Kantów 17 maja 2025!
- Dwie Drogi, Jeden Cel: Walka o Prawa Wyborcze Kobiet w Polsce i Szwajcarii | Wernisaż wystawy w Instytucie Pileckiego w Szwajcarii
kultura
Dwie Drogi, Jeden Cel: Walka o Prawa Wyborcze Kobiet w Polsce i Szwajcarii | Wernisaż wystawy w Instytucie Pileckiego w Szwajcarii
8 marca w Dzień Kobiet, Instytut Pileckiego w Szwajcarii zaprasza na wernisaż wystawy o prawach wyborczych Polek i Szwajcarek.
- Dzień Kobiet. O obchodach i świętowaniu 8 marca w PRL | Czwartki w DBK
debata
Dzień Kobiet. O obchodach i świętowaniu 8 marca w PRL | Czwartki w DBK
Czy Dzień Kobiet w PRL był jedynie świętem komunistycznym, narzuconym przez władze partyjne i wpisanym w propagandową narrację, czy też pełnił również – a może przede wszystkim – funkcję nieoficjalną, celebrowaną w gronie przyjaciół i bliskich?