Hitler i Putin na tik-toku. Totalitarna propaganda i nowoczesne media | Cywilizacja na ławie oskarżonych #6 - Instytut Pileckiego
debata
22.03.2023 (ŚR) 18.00
Hitler i Putin na tik-toku. Totalitarna propaganda i nowoczesne media | Cywilizacja na ławie oskarżonych #6
Zapraszamy na kolejne spotkanie i pokaz filmu z cyklu "Cywilizacja na ławie oskarżonych. Niedokończone scenariusze XX wieku". Kolejna, szósta już debata odbywać się będzie pod tytułem: Hitler i Putin na tik-toku. Totalitarna propaganda i nowoczesne media.
Spotkanie rozpoczniemy od pokazu filmu Europa, Europa Agnieszki Holland. Po nim odbędzie się dyskusja, którą poprowadzi Mateusz Werner.
Europa Europa, reż. Agnieszka Holland, 112 min, 1990, Francja, Niemcy
Tuż przed wybuchem II wojny światowej żydowska rodzina ucieka z nazistowskich Niemiec i osiedla się w Łodzi. Jednak spokój nie trwa długo. Aby uchronić dzieci przed niebezpieczeństwem rodzice wysyłają Sally’ego i Davida na Wschód. Film, zgodnie z ideą Agnieszki Holland, utrzymany w konwencji powiastki filozoficznej z kilkoma zabawnymi komediowymi sytuacjami, opowiada o wojennych przygodach Sally’ego, który dostaje się kolejno pod panowanie dwóch totalitarnych systemów. Najpierw sowieckiego – w Grodnie jako członek komsomolskiej organizacji zostaje poddany komunistycznej indoktrynacji i z zapałem recytuje formułki o walce klas i „religii – opium dla ludu”. Potem hitlerowskiego – po wybuchu wojny radziecko-niemieckiej, dzięki znajomości języka niemieckiego i serii zbiegów okoliczności, pod przybranym imieniem Jupp, jako młody bohater wojenny zostaje wysłany do elitarnej szkoły w Niemczech, kształcącej przyszłe kadry państwowe.
Dyskusja po filmie
Po filmie zapraszamy na debatę, która będzie transmitowana na portalu Ninateka.pl. Udział wezmą:
dr hab. Konrad Klejsa – profesor w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych UŁ; 2007-2009 prof. na Uni Tübingen. Doktorat (2005) i habilitacja (2015) poświęcone analizie filmów w aspekcie społeczno-politycznym. Redaktor tomów Badanie widowni filmowej, Wokół zagadnień dystrybucji filmowej, Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej, Der Polnische Film: von seinen Anfängen bis zur Gegenwart. Kierownik projektów NCN: obecnie o rozpowszechnianiu filmów; w latach 2011-2015: Współczesna HollyŁódź: badania lokalnej kultury produkcji i widowni (w efekcie powstały artykuły w pismach indeksowanych na Scopus). Jest także promotorem dwóch doktoratów z kręgu badań dystrybucji filmów; oba projekty uzyskały granty Preludium (2019, 2020). W latach 2009-2011 – stypendium MNiSW dla wybitnych młodych naukowców. Dwukrotnie – stypendia FNP. W 2009 – nagroda im. B. Michałka dla najlepszej książki o tematyce filmowej.
dr Ian Garner – historyk, analityk rosyjskiej kultury i propagandy wojennej. W swojej pracy zgłębia dwa zagadnienia: co napędza obsesję Rosji na punkcie wojny i dlaczego tak wielu Rosjan w przeszłości i obecnie uległo militaryzmowi? Jego publikacje i wywiady znalazły się na łamach: Washington Post, Rolling Stone, New York Times, Guardian, Globe & Mail, BBC, CBC, CTV, ABC, YLE, Radio Canada, Mashable, Dainik Bhaskar, VICE News, Times Radio i in.
Marta Gromada – kierowniczka Zespołu Konfekcjonowania Danych w Dziale Przeciwdziałania Dezinformacji w NASK.
Prowadzenie: Mateusz Werner
Miejsce: FINA Wałbrzyska 3/5 | Sala Ziemia Obiecana
Wstęp
Wstęp bezpłatny. Prosimy o wypełnienie formularza na stronie Filmoteki Narodowej.
Zobacz także
- Świt i zmierzch. Film jidysz w dwudziestoleciu międzywojennym | Środowe spotkania filmowe w DBK
kultura
Świt i zmierzch. Film jidysz w dwudziestoleciu międzywojennym | Środowe spotkania filmowe w DBK
Wszystkich miłośników kina i historii zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu Filmowe Środy.
- KLUB GIER HISTORYCZNYCH | Galeria w Domu Bez Kantów
edukacja
KLUB GIER HISTORYCZNYCH | Galeria w Domu Bez Kantów
Dla rozluźnienia od tradycyjnej nauki zapraszamy na rozgrywki w „gry bez prądu”!
- Kobiety znikające z historii. Debata o kobietach w dziejach
debata
Kobiety znikające z historii. Debata o kobietach w dziejach
Jaki jest powód "znikania" kobiet w historii? Skąd wzięła się potrzeba sięgnięcia po kobiece historie?