AD VOCEM | oksfordzkie sparingi debatanckie on-line (projekt archiwalny) - Instytut Pileckiego
AD VOCEM | oksfordzkie sparingi debatanckie on-line (projekt archiwalny)
W ramach projektu "Ad vocem" Debaty Instytutu Pileckiego zapraszamy do sparingów debatanckich on-line w formacie debaty oksfordzkiej. Będą one realizowane z wykorzystaniem platformy zoom.us.
W związku z decyzją Rządu RP o zmianie terminu ferii szkolnych, a co za tym idzie bardzo długą przerwą świąteczno-feryjną, podjęliśmy decyzję o zamknięciu bieżącej, II edycji projektu na siedmiu sparingach debatanckich on-line i podsumowaniu na tym etapie punktacji szkolnej oraz indywidualnej.
Po przerwie ruszamy z kolejną, trzecią edycją, zatem szykujcie się na kolejne pojedynki słowne już niebawem. Punktacja będzie się liczyła od początku:-)
W okresie od września 2020 roku do stycznia 2021 roku odbędzie się 8 sparingów debatanckich, po których uhonorujemy najaktywniejsze szkoły, nauczycieli i mówców.
W projekcie mogą uczestniczyć drużyny reprezentujące szkołę podstawową, ponadpodstawową, wyższą uczelnię na terenie Polski lub polską szkołę czy organizację poza granicami kraju; mogą też uczestniczyć zespoły koleżeńskie z różnych szkół (w wieku szkolnym lub akademickim), ale nie biorą wtedy udziału w punktacji szkolnej.
Zapraszamy czteroosobowe drużyny. W ramach sparingu odbędą się 3 debaty, w których może wziąć udział łącznie 6 drużyn, debatując z przeciwnikiem o podobnym poziomie doświadczenia debatanckiego:
- drużyna początkująca - bez doświadczenia turniejowego (zarówno jako drużyna oraz jako większość mówców w tej drużynie);
- drużyna średniozaawansowana - z pojedynczym doświadczeniem turniejowym;
- drużyna zaawansowana - drużyna z więcej niż jednym doświadczeniem turniejowym.
Liczy się kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia rozpoczynają się w momencie opublikowania na stronie instytutpileckiego.pl informacji o rekrutacji i kończą w momencie zapełnienia 6 miejsc, wynikających z wymienionych wyżej kryteriów doboru drużyn. Ostateczną decyzję o łączeniu drużyn w pary i zakwalifikowaniu do danej kategorii podejmuje organizator w oparciu o doświadczenie i poziom edukacyjny drużyn, które się zgłoszą, kierując się zasadą łączenia drużyn na zbliżonym poziomie.
ZGŁOSZENIA
Mailowo na adres: k.kolbuszewska@instytutpileckiego.pl
Informacje, które należy przesłać: skład drużyny z informacją o doświadczeniu turniejowym każdego z uczestników, nazwę i poziom wiekowy szkoły/ uczelni/ organizacji, którą drużyna reprezentuje, imię i nazwisko opiekuna (o ile dotyczy).
Zakwalifikowani uczestnicy przed debatą na adres mailowy: k.kolbuszewska@instytutpileckiego.pl przesyłają zgody RODO i wizerunek podpisane osobiście bądź przez opiekuna prawnego
PUNKTACJA
Szkoły i uczelnie przez uczestnictwo w debatach zbierają punkty - udział reprezentacji szkoły w każdej debacie to 1 punkt, 3 najaktywniejsze szkoły (ale minimum 5 debat) w edycji dostają pakiet publikacji IP oraz certyfikat najaktywniejszej szkoły w projekcie AD VOCEM.
Nauczyciele z tych szkół przygotowujący uczniów otrzymują statuetkę NAUCZYCIELA AD VOCEM.
Każdy uczestnik (i nauczyciel) za każdą debatę otrzymuje certyfikat udziału.
4 najaktywniejszych uczestników, którzy wzięli udział w największej liczbie debat (ale minimum 3) w edycji - otrzymuje statuetki DEBATANTA AD VOCEM.
Zasady debaty oksfordzkiej on-line
1. Do przeprowadzenia debaty wykorzystywana jest platforma zoom.us.
2. W debacie biorą udział dwie 4-osobowe drużyny.
3. Każdy z mówców może być połączony za pomocą własnego komputera czy telefonu, ale jest również możliwość, aby drużyna była w jednym pomieszczeniu i łączyła się z jednego urządzenia.
4. Do udziału w debacie mówcy powinni mieć sprawne mikrofony i kamery.
5. Każda debata toczy się wokół podanej tezy, której broni strona Propozycji, a którą próbuje obalić strona Opozycji.
6. O wystąpieniu drużyny „za” lub „przeciw” tezie decyduje losowanie przeprowadzone 30 minut przed rozpoczęciem debaty.
7. Debatę prowadzi marszałek debaty, który pełni też rolę sekretarza. 30 sekund do końca wypowiedzi i koniec czasu wypowiedzi są sygnalizowane na czacie.
8. Debatę rozpoczyna pierwszy mówca strony Propozycji. Następnie głos zabiera pierwszy mówca strony Opozycji. Dalej głos zabierają na przemian kolejni mówcy Propozycji i Opozycji.
9. Role mówców:
• 1 mówca – wprowadzenie do debaty, zdefiniowanie tezy;
• 2 mówca – argumentacja;
• 3 mówca – kontrargumentacja;
• 4 mówca – podsumowanie.
10. Czas wypowiedzi jednego mówcy nie może przekroczyć 4 minut.
11. Podczas wypowiedzi każdy mówca musi umożliwić stronie przeciwnej zgłoszenie co najmniej dwóch pytań/informacji (jeśli takowe zostaną zgłoszone). Ostatnie 30 s wystąpienia jest czasem chronionym i w tym czasie mówcy nie mają obowiązku przyjmowania pytań/informacji. Pytania i informacje mówcy zgłaszają na czacie.
12. Każda z drużyn w trakcie debaty może skorzystać z ad vocem według następujących zasad:
• Każdej drużynie przysługuje jedno ad vocem w trakcie debaty (dodatkowe wystąpienie odbywające się poza normalną kolejnością przemawiania).
• W trakcie wystąpienia mówcy, członek drużyny przeciwnej może zgłosić odnoszące się do treści wystąpienia mówcy ad vocem. Ad vocem jest zgłaszane na czacie.
• Marszałek udziela głosu członkowi drużyny przeciwnej zgłaszającemu ad vocem bezpośrednio po zakończeniu wystąpienia, w trakcie którego je zgłoszono.
• Czas ad vocem nie może przekroczyć 1 minuty.
• Dopuszczalne jest zgłoszenie ad vocem do ad vocem.
• Niedopuszczalne jest zgłoszenie ad vocem:
- przez członka drużyny, który ma wygłaszać mowę następującą bezpośrednio po mowie, w trakcie której zgłaszane jest ad vocem;
- do wystąpienia ostatniego mówcy każdej ze stron.
13. Wystąpienia mówców muszą być samodzielnymi wypowiedziami, bez odczytywania z kartki (nie dotyczy cytatów).
14. Debatę ocenia 3 jurorów. Biorą pod uwagę formę i treść wypowiedzi każdego mówcy, a także całość pracy drużyny.
Tutaj znajdziesz dokumenty, które należy wypełnić przy rekrutacji do projektu AD VOCEM.
Wydarzenia
- AD VOCEM | rekrutacja
inne
AD VOCEM | rekrutacja
15 grudnia zachęcamy do udziału w ostatnich w tej edycji debatach, których teza to: „Konwencja ONZ w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa jest skutecznym narzędziem dochodzenia sprawiedliwości wobec zbrodni dokonywanych na ludności cywilnej".
- AD VOCEM | rekrutacja do debaty
inne
AD VOCEM | rekrutacja do debaty
Przed nami kolejne sparingi! We wtorek 1 grudnia uczestnicy będą debatowali nad tezą: „W ramach Unii Europejskiej możliwe jest wypracowanie wspólnej narracji o II wojnie światowej w podręcznikach szkolnych".
- AD VOCEM | rekrutacja do debaty on-line
debata
AD VOCEM | rekrutacja do debaty on-line
Zapraszamy do kolejnych sparingów on-line, które odbędą się w czwartek 19 listopada. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Kluczowa dla sukcesów militarnych Niemiec w II wojnie światowej była praca niewolnicza podbitych narodów”.
- AD VOCEM | rekrutacja do sparingu on-line
inne
AD VOCEM | rekrutacja do sparingu on-line
Zapraszamy do kolejnych sparingów debatanckich on-line, które odbędą 5 listopada. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Organizowanie tajnego nauczania w czasie II wojny światowej w okupowanej Polsce było nadmiernym narażaniem nauczycieli i uczniów".
- AD VOCEM | rekrutacja do sparingu debatanckiego on-line
inne
AD VOCEM | rekrutacja do sparingu debatanckiego on-line
Zapraszamy do drugiego sparingu, który odbędzie się we wtorek 6 października 2020 roku. Debatanci zmierzą się z tezą: "Z punktu widzenia strategicznego Niemiec decyzja o stłumieniu Powstania Warszawskiego była bezzasadna".
- AD VOCEM | rekrutacja do sparingu debatanckiego
inne
AD VOCEM | rekrutacja do sparingu debatanckiego
Zapraszamy do udziału w sparingu online, który odbędzie się we wtorek 20 października 2020 roku. Uczestnicy będą debatowali nad tezą: „Narracja estetyzująca wojnę przynosi więcej szkód niż pożytku”.