AD VOCEM - 5 edycja | oksfordzkie sparingi debatanckie on-line (projekt archiwalny) - Instytut Pileckiego
AD VOCEM - 5 edycja | oksfordzkie sparingi debatanckie on-line (projekt archiwalny)
Wielkimi krokami nadchodzi 5. edycja AD VOCEM! Nasz projekt edukacyjny, który adresujemy do nauczycieli, uczniów i studentów, polega na organizacji sparingów debatanckich on-line na tematy związane z historią i pamięcią o XX wieku.
Dlaczego uważamy, że Ad Vocem. Debaty Instytutu Pileckiego to projekt na „6”? Bo jest co najmniej sześć powodów, aby wziąć udział w tym przedsięwzięciu:
- to świetna okazja do rozpoczęcia przygody z debatami oksfordzkimi;
- informacja zwrotna dla mówców udzielana przez profesjonalny zespół sędziowski umożliwia doskonalenie warsztatu debatanckiego;
- w debatach mogą uczestniczyć drużyny na każdym poziomie zaawansowania;
- udział w projekcie jest darmowy;
- premiujemy aktywność, a nie liczbę zwycięstw: najaktywniejsze szkoły i uczniowie zostaną nagrodzeni pakietem publikacji i statuetkami;
- wszyscy uczestnicy otrzymują zaświadczenia o debatach, w których brali udział.
UCZESTNICY
W projekcie mogą uczestniczyć zespoły reprezentujące szkołę podstawową, ponadpodstawową, wyższą uczelnię na terenie Polski lub polską szkołę czy organizację poza granicami kraju. Dopuszczamy możliwość udziału zespołów koleżeńskich z różnych szkół (w wieku szkolnym lub akademickim), ale nie będą one brać udziału w punktacji szkolnej.
Do udziału w projekcie zapraszamy czteroosobowe drużyny. W ramach każdego dnia sparingowego planujemy 3 debaty, a w każdej z debat wezmą udział 2 drużyny o podobnym poziomie doświadczenia debatanckiego:
- drużyna początkująca - bez doświadczenia turniejowego (zarówno jako drużyna oraz jako większość mówców w tej drużynie);
- drużyna średniozaawansowana - z pojedynczym doświadczeniem turniejowym;
- drużyna zaawansowana - drużyna z więcej niż jednym doświadczeniem turniejowym.
ZGŁOSZENIA
Prosimy o wysyłanie zgłoszeń na adres: advocem@instytutpileckiego.pl
Informacje, które należy przesłać, to: skład drużyny z informacją o doświadczeniu turniejowym każdego z uczestników, poziom wiekowy i nazwę szkoły/ uczelni/ organizacji, którą drużyna reprezentuje, imię i nazwisko opiekuna (o ile dotyczy).
Jedna instytucja może zgłosić do 2 drużyn w ramach jednego sparingu, przy czym preferowane będą zgłoszenia, w których zgłoszone drużyny są na różnych poziomach zaawansowania. W przypadku zgłaszania 2 drużyn należy wskazać kolejność kwalifikacji (1. lub 2.). Do sparingu kwalifikowane będą najpierw drużyny z numerem 1., tak by umożliwić uczestnictwo jak największej liczbie szkół. Dopiero po połączeniu w pary wszystkich drużyn z numerem 1., będą kwalifikowane drużyny z numerem 2., zgodnie z zasadami kolejności zgłoszeń i doświadczenia.
Uwaga: liczy się kolejność zgłoszeń! Rekrutacja rozpoczyna się w momencie opublikowania na stronie instytutpileckiego.pl ogłoszenia o rekrutacji i kończy w momencie zapełnienia 6 miejsc, wynikających z wymienionych wyżej kryteriów doboru drużyn. Liczba debat w sparingu może zostać zmniejszona w razie niewystarczającej liczby zgłoszeń lub - w przypadku ich większej liczby - zwiększona. O dodatkowych debatach poinformujemy uczestników w ciągu 48 godzin od zakończenia naboru.
W ogłoszeniu podawana jest teza debaty. Rekrutacja otwierana jest zwyczajowo 13 dni przed datą sparingu.
HARMONOGRAM REKRUTACJI I SPARINGÓW
W okresie od marca do czerwca 2022 roku odbędzie się 6 sparingów debatanckich.
- Otwarcie rekrutacji: 28 lutego o godz. 18.00 | Sparing: 14 marca.
- Otwarcie rekrutacji: 15 marca o godz. 18.00 | Sparing: 28 marca.
- Otwarcie rekrutacji: 29 marca o godz. 18.00 | Sparing: 11 kwietnia.
- Otwarcie rekrutacji: 12 kwietnia o godz. 18.00 | Sparing: 25 kwietnia.
- Otwarcie rekrutacji: 26 kwietnia o godz. 18.00 | Sparing: 9 maja.
- Otwarcie rekrutacji: 10 maja o godz. 18.00 | Sparing: 23 maja.
W szczególnych przypadkach dopuszcza się zmianę powyższych dat (w osobnym ogłoszeniu opublikowanym na stronie Instytutu Pileckiego).
W ramach jednego sparingu każdy mówca może debatować tylko raz. Niedopuszczalne jest zgłaszanie dwóch drużyn, w których występuje dwukrotnie ten sam mówca.
Zakwalifikowani uczestnicy przed debatą przesyłają zgody RODO i wizerunek podpisane osobiście bądź przez opiekuna prawnego. Link do formularza: https://forms.gle/gDxm8j28Q68K9wJk7
PUNKTACJA
Szkoły i uczelnie poprzez uczestnictwo w debatach zbierają punkty: udział reprezentacji szkoły w każdej debacie to 1 punkt. Trzy najaktywniejsze szkoły w edycji (minimum 5 debat) otrzymują pakiet publikacji Instytutu Pileckiego oraz certyfikat najaktywniejszej szkoły w projekcie Ad Vocem.
Nauczyciele z tych szkół przygotowujący uczniów otrzymują statuetkę „Nauczyciel Ad Vocem”.
Uczestnicy i nauczyciele otrzymują certyfikat udziału w debacie po każdym sparingu.
Najaktywniejsi uczestnicy, którzy wzięli udział w co najmniej pięciu debatach w edycji, otrzymują statuetki „Debatantki/ Debatanta Ad Vocem”.
ZASADY DEBATY OKSFORDZKIEJ ON-LINE
- Do przeprowadzenia debaty wykorzystywana jest platforma zoom.us.
- W debacie biorą udział dwie 4-osobowe drużyny.
- Każdy z mówców może być połączony za pomocą własnego komputera czy telefonu, ale jest również możliwość, aby drużyna była w jednym pomieszczeniu i łączyła się z jednego urządzenia.
- Mówcy powinni mieć sprawne mikrofony i kamery.
- Każda debata toczy się wokół podanej tezy, której broni strona Propozycji, a którą próbuje obalić strona Opozycji.
- O wystąpieniu drużyny „za” lub „przeciw” tezie decyduje losowanie przeprowadzone 15 minut przed rozpoczęciem debaty.
- Debatę prowadzi marszałek debaty, który pełni też rolę sekretarza. Na czacie sygnalizuje czas do końca wypowiedzi (ostatnie 30 sekund) oraz koniec wystapienia.
- Debatę rozpoczyna pierwszy mówca strony Propozycji, następnie głos zabiera pierwszy mówca strony Opozycji. Dalej głos zabierają na przemian kolejni mówcy Propozycji i Opozycji.
- Role mówców:
- 1 mówca – wprowadzenie do debaty, zdefiniowanie tezy;
- 2 mówca – argumentacja;
- 3 mówca – kontrargumentacja;
- 4 mówca – podsumowanie.
- Czas wypowiedzi jednego mówcy nie może przekroczyć 4 minut, z wyjątkiem poziomu zaawansowanego, na którym limit czasu zwiększony jest do 5 minut.
- Podczas wypowiedzi każdy mówca musi umożliwić stronie przeciwnej zgłoszenie co najmniej dwóch pytań/ informacji (jeśli takowe zostaną zgłoszone). Ostatnie 30 sekund wystąpienia jest czasem chronionym i w tym czasie mówcy nie mają obowiązku przyjmowania pytań/ informacji. Pytania i informacje mówcy zgłaszają na czacie.
- Każda z drużyn w trakcie debaty może skorzystać z ad vocem według następujących zasad:
- każdej drużynie przysługuje jedno ad vocem w trakcie debaty (dodatkowe wystąpienie odbywające się poza normalną kolejnością przemawiania);
- w trakcie wystąpienia mówcy, członek drużyny przeciwnej może zgłosić odnoszące się do treści wystąpienia mówcy ad vocem. Ad vocem jest zgłaszane na czacie;
- marszałek udziela głosu członkowi drużyny przeciwnej zgłaszającemu ad vocem bezpośrednio po zakończeniu wystąpienia, w trakcie którego je zgłoszono;
- czas ad vocem nie może przekroczyć 1 minuty.
- dopuszczalne jest zgłoszenie ad vocem do ad vocem;
- niedopuszczalne jest zgłoszenie ad vocem:
- przez członka drużyny, który ma wygłaszać mowę następującą bezpośrednio po mowie, w trakcie której zgłaszane jest ad vocem;
- do wystąpienia ostatniego mówcy każdej ze stron.
- Wystąpienia mówców muszą być samodzielnymi wypowiedziami, bez odczytywania z kartki (nie dotyczy cytatów).
- Debatę ocenia 3 jurorów. Biorą pod uwagę formę i treść wypowiedzi każdego mówcy, a także całość pracy drużyny.
Poniżej znajdziesz dokumenty, które należy wypełnić przy rekrutacji do projektu Ad Vocem. Debaty Instytutu Pileckiego oraz regulamin projektu.
Wydarzenia
- Klub Nauczyciela z Pasją | Pokaz filmu "Cios w plecy. Agresja Sowiecka 17 września 1939 roku"
edukacja
Klub Nauczyciela z Pasją | Pokaz filmu "Cios w plecy. Agresja Sowiecka 17 września 1939 roku"
Po wakacyjnej przerwie wznawiamy spotkania w Klubie Nauczyciela z Pasją. Spotkania w klubie będą się odbywały jak zwykle raz w miesiącu – w trzeci wtorek miesiąca.
- Klub Nauczyciela z Pasją | Spotkanie z prof. Andrzejem Zawistowskim
edukacja
Klub Nauczyciela z Pasją | Spotkanie z prof. Andrzejem Zawistowskim
21 maja o godz. 16.00 zapraszamy wszystkich nauczycieli, edukatorów i pasjonatów historii na kolejne spotkanie w Klubie Nauczyciela z Pasją!
- Klub Nauczyciela z Pasją #2 | offline + online
edukacja
Klub Nauczyciela z Pasją #2 | offline + online
16 kwietnia o godz. 18.00 zapraszamy wszystkich nauczycieli, edukatorów i pasjonatów historii na kolejne, drugie spotkanie Klubu Nauczyciela z Pasją!
- Klub Nauczyciela z Pasją | Od 19 marca w Galerii DeBeKa
debata
Klub Nauczyciela z Pasją | Od 19 marca w Galerii DeBeKa
W każdy trzeci wtorek miesiąca, począwszy od 19 marca zapraszamy do Klubu Nauczyciela z Pasją w Galerii DeBeKa (Krakowskie Przedmieście 11) w Instytucie Pileckiego.