Licencja Stalina. Pierwsze auto z FSO | Giełda Historii odc. 13 - Instytut Pileckiego
Warszawa M-20 nie zmotoryzowała Polski jak później Fiat 126p, ale była obiektem marzeń, a dla wielu kierowców jest legendą. Odrestaurowane Warszawy to dziś szacowne oldtimery i drogie „zabawki” dla pasjonatów.
Warszawa była pierwszym powojennym samochodem produkowanym w Polsce i pierwszym w ogóle autem pochodzącym ze stołecznej Fabryki Samochodów Osobowych. Dla władzy komunistycznej stała się symbolem odbudowy przemysłu. Razem z Jerzym Lemańskim z Narodowego Muzeum Techniki obalamy mity związane z retro pięknością z Żerania (a właściwie z Pelcowizny). Czy to prawda, że pierwowzór Warszawy, czyli Pobieda, była kopią Forda albo Volvo? Czy Warszawa była na swój czas przestarzała czy nowoczesna? Dlaczego moc silnika wynosiła jedynie 49 koni mechanicznych? Co Warszawa miała wspólnego z kolarskim Wyścigiem Pokoju i jaki wkład jej rozwój mieli konstruktor nadwozia Syreny Stanisław Łukaszewicz i Cezary Nawrot – pionier polskiego designu motoryzacyjnego? Tego wszystkiego dowiecie się z najnowszego odcinka Giełdy Historii.
Zobacz także
- Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
podcast
Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
Litzmannstadt Ghetto, jedno z największych gett stworzonych przez Niemców w czasie II wojny światowej, było miejscem wyjątkowym również pod względem ekonomicznym – to tam po raz pierwszy wprowadzono odrębną walutę dla Żydów, tzw. chaimki lub rumki.
- Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
podcast
Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
Katyń stał się symbolem stalinowskich zbrodni przeciwko ludzkości, dokonanych na polskich jeńcach wojennych.
- Łódź: od wioski do przemysłowej potęgi #gieldahistorii odc. 39
podcast
Łódź: od wioski do przemysłowej potęgi #gieldahistorii odc. 39
Wyrusz z nami w fascynującą podróż przez dzieje Łodzi – miasta, które z niewielkiej osady zmieniło się w przemysłowe serce Królestwa Polskiego!