Licencja Stalina. Pierwsze auto z FSO | Giełda Historii odc. 13 - Instytut Pileckiego

Kolekcje cyfrowe / Podkasty

Licencja Stalina. Pierwsze auto z FSO | Giełda Historii odc. 13

Warszawa M-20 nie zmotoryzowała Polski jak później Fiat 126p, ale była obiektem marzeń, a dla wielu kierowców jest legendą. Odrestaurowane Warszawy to dziś szacowne oldtimery i drogie „zabawki” dla pasjonatów.

Warszawa była pierwszym powojennym samochodem produkowanym w Polsce i pierwszym w ogóle autem pochodzącym ze stołecznej Fabryki Samochodów Osobowych. Dla władzy komunistycznej stała się symbolem odbudowy przemysłu. Razem z Jerzym Lemańskim z Narodowego Muzeum Techniki obalamy mity związane z retro pięknością z Żerania (a właściwie z Pelcowizny). Czy to prawda, że pierwowzór Warszawy, czyli Pobieda, była kopią Forda albo Volvo? Czy Warszawa była na swój czas przestarzała czy nowoczesna? Dlaczego moc silnika wynosiła jedynie 49 koni mechanicznych? Co Warszawa miała wspólnego z kolarskim Wyścigiem Pokoju i jaki wkład jej rozwój mieli konstruktor nadwozia Syreny Stanisław Łukaszewicz i Cezary Nawrot – pionier polskiego designu motoryzacyjnego? Tego wszystkiego dowiecie się z najnowszego odcinka Giełdy Historii.

Zobacz także

  • Śladami wielkich zakładów – niezwykła historia Białegostoku

    podcast

    Śladami wielkich zakładów – niezwykła historia Białegostoku

    Jak wyglądał białostocki przemysłowy boom? Kto był jego architektem? I dlaczego miasto nie utrzymało swojej pozycji? Odkryj fascynującą historię Białegostoku – miasta, które przez dekady było symbolem siły polskiego przemysłu.

  • „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień” – List do przyszłości (odc. 6)

    podcast

    „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień” – List do przyszłości (odc. 6)

    „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień” to poruszająca historia dzieci, które w czasie II wojny światowej po traumatycznych przeżyciach na zesłaniu w ZSRR znalazły dom w Nowej Zelandii.

  • Luxtorpeda to mit? Polska myśl kolejowa – prawda i legendy

    podcast

    Luxtorpeda to mit? Polska myśl kolejowa – prawda i legendy

    Czy Luxtorpeda to rzeczywiście polska konstrukcja? A może to tylko sprytny zabieg marketingowy przedwojennych kolei?