Stanisław Swianiewicz — intelektualny włóczęga. JEST HISTORIA! odc. 16 - Instytut Pileckiego
Cudem ocalały świadek zbrodni katyńskiej — w tych słowach najczęściej podsumowuje się życie Stanisława Swianiewicza.
Ale jego los to przede wszystkim szereg nieprzewidywalnych okoliczności, które doprowadziły do tego, że trafił do Kozielska i w ostatniej chwili został wycofany z transportu do Katynia. To też życie na emigracji, któremu towarzyszyło poczucie odpowiedzialności za niesienie świadectwa i wieloletnia tułaczka bez możliwości powrotu do Polski i rodziny. W tym odcinku dr Wojciech Łysek, autor książki „Intelektualny włóczęga. Biografia Stanisława Swianiewicza”, jest naszym przewodnikiem po życiu Swianiewicza i tłumaczy jak doszło do tego, że naukowiec stał się ziarenkiem piasku, które wpadło w tryby wielkiej historii. W audycji wykorzystano archiwalne wypowiedzi Stanisława Swianiewicza z Radia Wolna Europa.
Zapraszamy do wysłuchania!
Zobacz także
- Dzieci i wojna - dyskusja po premierze audioserialu „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua”
debata
Dzieci i wojna - dyskusja po premierze audioserialu „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua”
Dokładnie w 80. rocznicę przybycia polskich dzieci do Pahiatua w Nowej Zelandii, odbyła się premiera audioserialu, który opowiada niezwykłą historię odnalezienia domu na drugim końcu świata.
- Zbiorowa niewinność – dr Anna Kwiatkowska o książce Samuela Salzborna #rozmowyoksiążkach odc. 2
debata
Zbiorowa niewinność – dr Anna Kwiatkowska o książce Samuela Salzborna #rozmowyoksiążkach odc. 2
Zapraszamy do wysłuchania drugiego odcinka cyklu „Rozmów o książkach” prezentujemy tytuł „Zbiorowa niewinność. Wypieranie Szoah z niemieckiej pamięci” Samuela Salzborna, wydany w 2022 roku przez Instytut Pileckiego w przekładzie Kamila Markiewicza.
- Jak państwo zwalczało prywatną inicjatywę #gieldahistorii odc. 21
podcast
Jak państwo zwalczało prywatną inicjatywę #gieldahistorii odc. 21
System komunistyczny zakładał likwidację prywatnej własności, ale faktycznie nie mógł się bez niej obejść. Prywaciarze dostarczali konsumentom tego wszystkiego, czego niewydolna gospodarka socjalistyczna nie była w stanie wytworzyć.