Rozmowa z Elżbietą Ficowską, ocalałą z Zagłady dzięki Irenie Sendlerowej - Instytut Pileckiego
Rozmowa z Elżbietą Ficowską, ocalałą z Zagłady dzięki Irenie Sendlerowej
27 stycznia 2025 r. obchodziliśmy 80. rocznicę wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau.
Z tej okazji w warszawskiej Kinotece Instytut Pileckiego zorganizował spotkanie młodzieży z LVI Liceum Ogólnokształcącego im. Rotmistrza Witolda Pileckiego z panią Elżbietą Ficowską, ocalałą z Holokaustu. Spotkanie było połączone z pokazem filmów o Zagładzie. Elżbieta Ficowska w 1942 roku, jako sześciomiesięczne dziecko, dzięki działalności Ireny Sendlerowej i jej współpracowników, została wywieziona z getta warszawskiego w drewnianej skrzynce, ukrytej na wozie z cegłami, na tzw. aryjską stronę miasta, gdzie czekała na nią nowa rodzina. Swoją historię rodzinną poznała, kiedy miała 17 lat. Rozmowę poprowadziła Małgorzata Grygiel z Instytutu Pileckiego, współautorka filmu „Świadkowie Epoki. Ku Zagładzie”.
Zobacz także
- Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
podcast
Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
Dobrzyniówka – to właśnie tutaj rozpoczęła się jedna z największych przemian społecznych w powojennej Polsce. We wrześniu 1944 roku, dwa dni po ucieczce ostatniego właściciela, folwark w Dobrzyniówce jako pierwszy w kraju został przejęty pod reformę rolną.
- Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
podcast
Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
Litzmannstadt Ghetto, jedno z największych gett stworzonych przez Niemców w czasie II wojny światowej, było miejscem wyjątkowym również pod względem ekonomicznym – to tam po raz pierwszy wprowadzono odrębną walutę dla Żydów, tzw. chaimki lub rumki.
- Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
podcast
Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
Katyń stał się symbolem stalinowskich zbrodni przeciwko ludzkości, dokonanych na polskich jeńcach wojennych.