Podręczniki transnarodowe: czy można wypracować wspólną narrację o drugiej wojnie światowej? - Instytut Pileckiego

Kolekcje cyfrowe / Mediateka

Podręczniki transnarodowe: czy można wypracować wspólną narrację o drugiej wojnie światowej?

Debata nad tym w jaki sposób wybuch, przebieg i zakończenie drugiej wojny światowej są przedstawiane w nauczaniu historii w poszczególnych krajach Europy i Azji.

Wydanie w 2020 roku ostatniego tomu transnarodowego podręcznika historii w polsko-niemieckiej serii „Europa. Nasza historia” jest okazją do zadania wielu ważnych pytań:

W jaki sposób autorzy i wydawcy przedstawili temat drugiej wojny światowej i jej skutków?

Jak na przestrzeni ostatnich 20 lat zmieniły się wymagania stawiane podręcznikom do historii najnowszej oraz oczekiwania samych uczniów?

Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby narody przezwyciężyły traumę i konflikty pamięci związane z II wojną światową, opierając się na dialogu poświęconym podręcznikom historii?

W jaki sposób lekcje historii mogą wzbogacić ten dialog i zapobiec kształtowaniu się „nowych” ksenofobicznych i antysemickich postaw?

Z podobnymi problemami i wyzwaniami musieli się już zmierzyć autorzy i wydawcy transnarodowych podręczników francusko-niemieckich i japońsko-południowokoreańsko-chińskich. 

dr Emmanuelle Hébert (Katolicki Uniwersytet w Leuven w Belgii)

Politolog i autorka publikacji poświęconych dialogowi polsko-niemieckiemu i francusko-niemieckiemu, w tym m.in.: Historical Commissions as a Foreign Policy Tool, w: A. Jarosz (red.), Models of European Civil Societies (Cambridge 2018) oraz Passé(s) recomposé(s). Les commissions d’historiens dans les processus de rapprochement (Pologne-Allemagne, Pologne-Russie) (Brussels 2020).

dr Wolfram Meyer zu Uptrup 

Historyk i wiceprezes Towarzystwa Niemiecko-Polskiego w Berlinie, jeden z inicjatorów polsko-niemieckiego projektu transnarodowego podręcznika historii oraz niemiecki przewodniczący komisji nadzorującej Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej w latach 2006–2012.

prof. Akiyoshi Nishiyama (Kyoritsu Women's University w Tokio)

Historyk i ekspert w dziedzinie dialogu podręcznikowego i współpracy historyków z Azji, autor m.in.: Im Fernen Osten nichts neues? Transnationale historiographische Perspektiven im nationalistischen Ostasien, w: Historie. Jahrbuch des Zentrums für Historische Forschung Berlin der Polnischen Akademie der Wissenschaften (7 2013/2014).

dr Marcin Wiatr  (Instytutu im. Georga-Eckerta ds. Międzynarodowych Badań nad Podręcznikami)

Historyk i niemiecki sekretarz Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej Historyków i Geografów oraz członek Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej („Europa. Nasza historia”), autor m.in.: Literarischer Reiseführer Oberschlesien. Fünf Touren durch das barocke, (post)industrielle, grüne, mystische Grenzland (Potsdam 2016).

Zobacz także