Podręczniki transnarodowe: czy można wypracować wspólną narrację o drugiej wojnie światowej? - Instytut Pileckiego
Podręczniki transnarodowe: czy można wypracować wspólną narrację o drugiej wojnie światowej?
Debata nad tym w jaki sposób wybuch, przebieg i zakończenie drugiej wojny światowej są przedstawiane w nauczaniu historii w poszczególnych krajach Europy i Azji.
Wydanie w 2020 roku ostatniego tomu transnarodowego podręcznika historii w polsko-niemieckiej serii „Europa. Nasza historia” jest okazją do zadania wielu ważnych pytań:
▶W jaki sposób autorzy i wydawcy przedstawili temat drugiej wojny światowej i jej skutków?
▶Jak na przestrzeni ostatnich 20 lat zmieniły się wymagania stawiane podręcznikom do historii najnowszej oraz oczekiwania samych uczniów?
▶Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby narody przezwyciężyły traumę i konflikty pamięci związane z II wojną światową, opierając się na dialogu poświęconym podręcznikom historii?
▶W jaki sposób lekcje historii mogą wzbogacić ten dialog i zapobiec kształtowaniu się „nowych” ksenofobicznych i antysemickich postaw?
Z podobnymi problemami i wyzwaniami musieli się już zmierzyć autorzy i wydawcy transnarodowych podręczników francusko-niemieckich i japońsko-południowokoreańsko-chińskich.
dr Emmanuelle Hébert (Katolicki Uniwersytet w Leuven w Belgii)
Politolog i autorka publikacji poświęconych dialogowi polsko-niemieckiemu i francusko-niemieckiemu, w tym m.in.: Historical Commissions as a Foreign Policy Tool, w: A. Jarosz (red.), Models of European Civil Societies (Cambridge 2018) oraz Passé(s) recomposé(s). Les commissions d’historiens dans les processus de rapprochement (Pologne-Allemagne, Pologne-Russie) (Brussels 2020).
dr Wolfram Meyer zu Uptrup
Historyk i wiceprezes Towarzystwa Niemiecko-Polskiego w Berlinie, jeden z inicjatorów polsko-niemieckiego projektu transnarodowego podręcznika historii oraz niemiecki przewodniczący komisji nadzorującej Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej w latach 2006–2012.
prof. Akiyoshi Nishiyama (Kyoritsu Women's University w Tokio)
Historyk i ekspert w dziedzinie dialogu podręcznikowego i współpracy historyków z Azji, autor m.in.: Im Fernen Osten nichts neues? Transnationale historiographische Perspektiven im nationalistischen Ostasien, w: Historie. Jahrbuch des Zentrums für Historische Forschung Berlin der Polnischen Akademie der Wissenschaften (7 2013/2014).
dr Marcin Wiatr (Instytutu im. Georga-Eckerta ds. Międzynarodowych Badań nad Podręcznikami)
Historyk i niemiecki sekretarz Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej Historyków i Geografów oraz członek Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej („Europa. Nasza historia”), autor m.in.: Literarischer Reiseführer Oberschlesien. Fünf Touren durch das barocke, (post)industrielle, grüne, mystische Grenzland (Potsdam 2016).
Zobacz także
- Dzieci i wojna - dyskusja po premierze audioserialu „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua”
debata
Dzieci i wojna - dyskusja po premierze audioserialu „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua”
Dokładnie w 80. rocznicę przybycia polskich dzieci do Pahiatua w Nowej Zelandii, odbyła się premiera audioserialu, który opowiada niezwykłą historię odnalezienia domu na drugim końcu świata.
- Zbiorowa niewinność – dr Anna Kwiatkowska o książce Samuela Salzborna #rozmowyoksiążkach odc. 2
debata
Zbiorowa niewinność – dr Anna Kwiatkowska o książce Samuela Salzborna #rozmowyoksiążkach odc. 2
Zapraszamy do wysłuchania drugiego odcinka cyklu „Rozmów o książkach” prezentujemy tytuł „Zbiorowa niewinność. Wypieranie Szoah z niemieckiej pamięci” Samuela Salzborna, wydany w 2022 roku przez Instytut Pileckiego w przekładzie Kamila Markiewicza.
- Jak państwo zwalczało prywatną inicjatywę #gieldahistorii odc. 21
podcast
Jak państwo zwalczało prywatną inicjatywę #gieldahistorii odc. 21
System komunistyczny zakładał likwidację prywatnej własności, ale faktycznie nie mógł się bez niej obejść. Prywaciarze dostarczali konsumentom tego wszystkiego, czego niewydolna gospodarka socjalistyczna nie była w stanie wytworzyć.