Oglądaj | Czy niemiecki narodowy socjalizm był nowoczesny? - Instytut Pileckiego
Temat seminarium nawiązuje do toczącej się w świecie naukowym od lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku dyskusji na temat związku między niemieckim narodowym socjalizmem a nowoczesnością (modernizacją).
Na gruncie polskim najnowszym głosem w tej dyskusji jest książka prof. G. Kucharczyka „III Rzesza Niemiecka. Nowoczesność i nienawiść” (Kraków 2022). Autor podczas seminarium dokonał przeglądu stanowisk w toczącej się dyskusji na temat relacji między nazizmem a modernizacją, prezentując własne wnioski, które mogą być pomocne dla rozwoju polskich badań nad dziejami niemieckiej okupacji w Polsce w latach 1939 – 1945.
Koreferat wygłosił dr Mateusz Werner z Ośrodka Badań nad Totalitaryzmami Instytutu Pileckiego.
Seminariukm zorganizowane przez Ośrodek Badań nad Totalitaryzmami Instytutu Pileckiego, Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk oraz Akademię im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim.
Zobacz także
- Dzieci i wojna - dyskusja po premierze audioserialu „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua”
debata
Dzieci i wojna - dyskusja po premierze audioserialu „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua”
Dokładnie w 80. rocznicę przybycia polskich dzieci do Pahiatua w Nowej Zelandii, odbyła się premiera audioserialu, który opowiada niezwykłą historię odnalezienia domu na drugim końcu świata.
- Zbiorowa niewinność – dr Anna Kwiatkowska o książce Samuela Salzborna #rozmowyoksiążkach odc. 2
debata
Zbiorowa niewinność – dr Anna Kwiatkowska o książce Samuela Salzborna #rozmowyoksiążkach odc. 2
Zapraszamy do wysłuchania drugiego odcinka cyklu „Rozmów o książkach” prezentujemy tytuł „Zbiorowa niewinność. Wypieranie Szoah z niemieckiej pamięci” Samuela Salzborna, wydany w 2022 roku przez Instytut Pileckiego w przekładzie Kamila Markiewicza.
- Jak państwo zwalczało prywatną inicjatywę #gieldahistorii odc. 21
podcast
Jak państwo zwalczało prywatną inicjatywę #gieldahistorii odc. 21
System komunistyczny zakładał likwidację prywatnej własności, ale faktycznie nie mógł się bez niej obejść. Prywaciarze dostarczali konsumentom tego wszystkiego, czego niewydolna gospodarka socjalistyczna nie była w stanie wytworzyć.