Oglądaj | Czy niemiecki narodowy socjalizm był nowoczesny? - Instytut Pileckiego
Temat seminarium nawiązuje do toczącej się w świecie naukowym od lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku dyskusji na temat związku między niemieckim narodowym socjalizmem a nowoczesnością (modernizacją).
Na gruncie polskim najnowszym głosem w tej dyskusji jest książka prof. G. Kucharczyka „III Rzesza Niemiecka. Nowoczesność i nienawiść” (Kraków 2022). Autor podczas seminarium dokonał przeglądu stanowisk w toczącej się dyskusji na temat relacji między nazizmem a modernizacją, prezentując własne wnioski, które mogą być pomocne dla rozwoju polskich badań nad dziejami niemieckiej okupacji w Polsce w latach 1939 – 1945.
Koreferat wygłosił dr Mateusz Werner z Ośrodka Badań nad Totalitaryzmami Instytutu Pileckiego.
Seminariukm zorganizowane przez Ośrodek Badań nad Totalitaryzmami Instytutu Pileckiego, Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk oraz Akademię im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim.
Zobacz także
- Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
podcast
Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
Dobrzyniówka – to właśnie tutaj rozpoczęła się jedna z największych przemian społecznych w powojennej Polsce. We wrześniu 1944 roku, dwa dni po ucieczce ostatniego właściciela, folwark w Dobrzyniówce jako pierwszy w kraju został przejęty pod reformę rolną.
- Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
podcast
Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
Litzmannstadt Ghetto, jedno z największych gett stworzonych przez Niemców w czasie II wojny światowej, było miejscem wyjątkowym również pod względem ekonomicznym – to tam po raz pierwszy wprowadzono odrębną walutę dla Żydów, tzw. chaimki lub rumki.
- Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
podcast
Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
Katyń stał się symbolem stalinowskich zbrodni przeciwko ludzkości, dokonanych na polskich jeńcach wojennych.