Meandry pamięci o Sprawiedliwych. Historie zbiorów archiwalnych - Instytut Pileckiego
W trakcie spotkania dyskutowaliśmy, w jaki sposób po wojnie w PRL, na emigracji oraz w wolnej Polsce po roku 1989 kształtowała się pamięć o Sprawiedliwych ze szczególnym uwzględnieniem kolekcji i zbiorów archiwalnych.
Meandry pamięci o Sprawiedliwych. Historie zbiorów archiwalnych | 13.11.2018
-
Kiedy tematyka Sprawiedliwych była (nie)obecna w debacie publicznej zarówno przed jak i po roku 1989?
- Kto zbierał relacje i tworzył zbiory takich dokumentów?
- Jakim uwarunkowaniom społecznym i politycznym podlegały te działania?
- Jaki był wpływ polityki władz komunistycznych?
- Jaka była rola emigracji?
Dyskutowali:
Mariusz Olczak – historyk, archiwista, absolwent Instytutu Historycznego Uniwersytetu Wrocławskiego. Zastępca dyrektora ds. informacji naukowej, udostępniania i archiwów społecznych w Archiwum Akt Nowych
dr Martyna Rusiniak-Karwat – historyk i politolog, adiunkt w Instytucie Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk. Kierownik działu naukowego Instytutu Pileckiego. Autorka książek, m.in. "Obóz zagłady Treblinka II w pamięci społecznej. 1943-1989".
Prowadzi: Mateusz Fałkowski - Instytut Pileckiego
Zobacz także
- Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
podcast
Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
Dobrzyniówka – to właśnie tutaj rozpoczęła się jedna z największych przemian społecznych w powojennej Polsce. We wrześniu 1944 roku, dwa dni po ucieczce ostatniego właściciela, folwark w Dobrzyniówce jako pierwszy w kraju został przejęty pod reformę rolną.
- Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
podcast
Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
Litzmannstadt Ghetto, jedno z największych gett stworzonych przez Niemców w czasie II wojny światowej, było miejscem wyjątkowym również pod względem ekonomicznym – to tam po raz pierwszy wprowadzono odrębną walutę dla Żydów, tzw. chaimki lub rumki.
- Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
podcast
Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
Katyń stał się symbolem stalinowskich zbrodni przeciwko ludzkości, dokonanych na polskich jeńcach wojennych.