Luxtorpeda to mit? Polska myśl kolejowa – prawda i legendy - Instytut Pileckiego
Czy Luxtorpeda to rzeczywiście polska konstrukcja? A może to tylko sprytny zabieg marketingowy przedwojennych kolei?
W tym odcinku "Giełdy Historii" Michał Fludziński ze Stacji Muzeum opowiada o legendarnych polskich lokomotywach, które budowały historię naszej kolei.
Dowiesz się:
- Czy Luxtorpeda naprawdę była polska?
- Dlaczego parowóz PM36 zdobył złoty medal w Paryżu?
- Jakie prawdziwie polskie lokomotywy zapisały się w historii?
- Jak wyglądały początki elektryfikacji kolei w Polsce?
Na koniec zagłębimy się w zapomnianą legendę polskiej kolei – elektryczny zespół trakcyjny E91, który mógł zrewolucjonizować transport, gdyby nie… wybuch wojny.
Zobacz, jak wyglądały te maszyny na własne oczy w Stacji Muzeum!
Zobacz także
- Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
podcast
Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
Dobrzyniówka – to właśnie tutaj rozpoczęła się jedna z największych przemian społecznych w powojennej Polsce. We wrześniu 1944 roku, dwa dni po ucieczce ostatniego właściciela, folwark w Dobrzyniówce jako pierwszy w kraju został przejęty pod reformę rolną.
- Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
podcast
Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
Litzmannstadt Ghetto, jedno z największych gett stworzonych przez Niemców w czasie II wojny światowej, było miejscem wyjątkowym również pod względem ekonomicznym – to tam po raz pierwszy wprowadzono odrębną walutę dla Żydów, tzw. chaimki lub rumki.
- Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
podcast
Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
Katyń stał się symbolem stalinowskich zbrodni przeciwko ludzkości, dokonanych na polskich jeńcach wojennych.