Licencja Stalina. Pierwsze auto z FSO | Giełda Historii odc. 13 - Instytut Pileckiego
Warszawa M-20 nie zmotoryzowała Polski jak później Fiat 126p, ale była obiektem marzeń, a dla wielu kierowców jest legendą. Odrestaurowane Warszawy to dziś szacowne oldtimery i drogie „zabawki” dla pasjonatów.
Warszawa była pierwszym powojennym samochodem produkowanym w Polsce i pierwszym w ogóle autem pochodzącym ze stołecznej Fabryki Samochodów Osobowych. Dla władzy komunistycznej stała się symbolem odbudowy przemysłu. Razem z Jerzym Lemańskim z Narodowego Muzeum Techniki obalamy mity związane z retro pięknością z Żerania (a właściwie z Pelcowizny). Czy to prawda, że pierwowzór Warszawy, czyli Pobieda, była kopią Forda albo Volvo? Czy Warszawa była na swój czas przestarzała czy nowoczesna? Dlaczego moc silnika wynosiła jedynie 49 koni mechanicznych? Co Warszawa miała wspólnego z kolarskim Wyścigiem Pokoju i jaki wkład jej rozwój mieli konstruktor nadwozia Syreny Stanisław Łukaszewicz i Cezary Nawrot – pionier polskiego designu motoryzacyjnego? Tego wszystkiego dowiecie się z najnowszego odcinka Giełdy Historii.
Zobacz także
- Jedna wskazówka - Obława Augustowska oczami rodzin. Reportaż audio
podcast
Jedna wskazówka - Obława Augustowska oczami rodzin. Reportaż audio
Reportaż „Jedna wskazówka” Martyny Wojtkowskiej, powstał z okazji 80. rocznicy Obławy Augustowskiej.
- Poznaniacy mówią „DOŚĆ!" - reżim wysyła czołgi. #gieldahistorii odc. 50
podcast
Poznaniacy mówią „DOŚĆ!" - reżim wysyła czołgi. #gieldahistorii odc. 50
Poznań, 28 czerwca 1956 roku. Robotnicy wychodzą na ulice z okrzykiem: „DOŚĆ!”.
- Modlitwa i praca – resocjalizacja w carskim więzieniu #gieldahistorii odc. 49
podcast
Modlitwa i praca – resocjalizacja w carskim więzieniu #gieldahistorii odc. 49
Więzienie na Rakowieckiej w Warszawie – dziś kojarzone z czasami PRL, ale jego historia sięga znacznie dalej. W tym odcinku cofamy się do początków XX wieku, gdy carskie władze budowały tu nowoczesny – jak na tamte czasy – kompleks penitencjarny.