Lęk przed Holocaustem | dyskusja o książce Jacoba S. Edera - Instytut Pileckiego
Na pierwszym spotkaniu z cyklu #HistoriaMaZnaczenie rozmawialiśmy o książce Jacoba S. Edera, wydanej pierwszy raz w języku polskim przez Instytut Pileckiego. To wciągająca dokumentacja reakcji Niemiec na zmiany w kulturze pamięci w Stanach Zjednoczonych.
Gdy w USA rozwijała się kultura upamiętnienia Zagłady, Republika Federalna Niemiec upatrywała w tym zagrożeń dla celów politycznych i reputacji kraju. Dla rządu Helmuta Kohla kluczową kwestią tego procesu okazało się tworzenie Muzeum Holocaustu w Waszyngtonie, któremu starał się przeciwdziałać.
Dyskusja:
✔ Tomasz Gabiś: publicysta, tłumacz i znawca problematyki niemieckiej. W latach 1991–2003 był redaktorem naczelnym pisma „Stańczyk”, współpracownik pisma „Arcana”.
✔ dr hab. Patrycja Grzebyk: prawniczka i politolożka specjalizująca się w międzynarodowym prawie karnym. Pracuje w Instytucie Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.
✔ dr hab. Michał Łuczewski: socjolog, psycholog, metodolog, pracuje w Instytucie Socjologii UW. Dyrektor programowy Centrum Myśli Jana Pawła II. Autor książki „Kapitał moralny. Polityki historyczne w późnej nowoczesności". Moderacja:
✔ Mateusz Fałkowski (Instytut Pileckiego)
Zobacz także
- Jedna wskazówka - Obława Augustowska oczami rodzin. Reportaż audio
podcast
Jedna wskazówka - Obława Augustowska oczami rodzin. Reportaż audio
Reportaż „Jedna wskazówka” Martyny Wojtkowskiej, powstał z okazji 80. rocznicy Obławy Augustowskiej.
- Poznaniacy mówią „DOŚĆ!" - reżim wysyła czołgi. #gieldahistorii odc. 50
podcast
Poznaniacy mówią „DOŚĆ!" - reżim wysyła czołgi. #gieldahistorii odc. 50
Poznań, 28 czerwca 1956 roku. Robotnicy wychodzą na ulice z okrzykiem: „DOŚĆ!”.
- Modlitwa i praca – resocjalizacja w carskim więzieniu #gieldahistorii odc. 49
podcast
Modlitwa i praca – resocjalizacja w carskim więzieniu #gieldahistorii odc. 49
Więzienie na Rakowieckiej w Warszawie – dziś kojarzone z czasami PRL, ale jego historia sięga znacznie dalej. W tym odcinku cofamy się do początków XX wieku, gdy carskie władze budowały tu nowoczesny – jak na tamte czasy – kompleks penitencjarny.