Królestwo anarchii. W poszukiwaniu nowożytnych wyobrażeń o Rzeczypospolitej i jej mieszkańcach - Instytut Pileckiego
Królestwo anarchii. W poszukiwaniu nowożytnych wyobrażeń o Rzeczypospolitej i jej mieszkańcach
Zapraszamy do wysłuchania wykładu, który wygłosił dr Jacek Kordel z Uniwersytetu Warszawskiego. Koreferentem w spotkaniu był dr Tomasz Szwaciński.
„To królestwo anarchii” – tymi słowami stan polskiego państwa w roku 1768, w przededniu pierwszego rozbioru, scharakteryzował król pruski Fryderyk Wielki. Ocena ta jest reprezentatywna dla sądów i opinii europejskiej elity politycznej oraz intelektualnej drugiej połowy XVIII w. Do „anarchii, która każdego dnia zdobywa nowe siły” odwołały się także potencje rozbiorowe, uzasadniając podział szlacheckiej republiki.
Podczas wykładu zostały poruszone następujące zagadnienia:
- Jakie były źródła polskiej anarchii?
- Dlaczego w XVIII w. ościennym mocarstwom zależało na jej utrzymaniu?
- Czy Polacy nie próbowali wyswobodzić się z jej okowów?
Zobacz także
- Dzieci i wojna - dyskusja po premierze audioserialu „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua”
debata
Dzieci i wojna - dyskusja po premierze audioserialu „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua”
Dokładnie w 80. rocznicę przybycia polskich dzieci do Pahiatua w Nowej Zelandii, odbyła się premiera audioserialu, który opowiada niezwykłą historię odnalezienia domu na drugim końcu świata.
- Zbiorowa niewinność – dr Anna Kwiatkowska o książce Samuela Salzborna #rozmowyoksiążkach odc. 2
debata
Zbiorowa niewinność – dr Anna Kwiatkowska o książce Samuela Salzborna #rozmowyoksiążkach odc. 2
Zapraszamy do wysłuchania drugiego odcinka cyklu „Rozmów o książkach” prezentujemy tytuł „Zbiorowa niewinność. Wypieranie Szoah z niemieckiej pamięci” Samuela Salzborna, wydany w 2022 roku przez Instytut Pileckiego w przekładzie Kamila Markiewicza.
- Jak państwo zwalczało prywatną inicjatywę #gieldahistorii odc. 21
podcast
Jak państwo zwalczało prywatną inicjatywę #gieldahistorii odc. 21
System komunistyczny zakładał likwidację prywatnej własności, ale faktycznie nie mógł się bez niej obejść. Prywaciarze dostarczali konsumentom tego wszystkiego, czego niewydolna gospodarka socjalistyczna nie była w stanie wytworzyć.