Królestwo anarchii. W poszukiwaniu nowożytnych wyobrażeń o Rzeczypospolitej i jej mieszkańcach - Instytut Pileckiego
Królestwo anarchii. W poszukiwaniu nowożytnych wyobrażeń o Rzeczypospolitej i jej mieszkańcach
Zapraszamy do wysłuchania wykładu, który wygłosił dr Jacek Kordel z Uniwersytetu Warszawskiego. Koreferentem w spotkaniu był dr Tomasz Szwaciński.
„To królestwo anarchii” – tymi słowami stan polskiego państwa w roku 1768, w przededniu pierwszego rozbioru, scharakteryzował król pruski Fryderyk Wielki. Ocena ta jest reprezentatywna dla sądów i opinii europejskiej elity politycznej oraz intelektualnej drugiej połowy XVIII w. Do „anarchii, która każdego dnia zdobywa nowe siły” odwołały się także potencje rozbiorowe, uzasadniając podział szlacheckiej republiki.
Podczas wykładu zostały poruszone następujące zagadnienia:
- Jakie były źródła polskiej anarchii?
- Dlaczego w XVIII w. ościennym mocarstwom zależało na jej utrzymaniu?
- Czy Polacy nie próbowali wyswobodzić się z jej okowów?
Zobacz także
- Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
podcast
Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
Dobrzyniówka – to właśnie tutaj rozpoczęła się jedna z największych przemian społecznych w powojennej Polsce. We wrześniu 1944 roku, dwa dni po ucieczce ostatniego właściciela, folwark w Dobrzyniówce jako pierwszy w kraju został przejęty pod reformę rolną.
- Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
podcast
Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
Litzmannstadt Ghetto, jedno z największych gett stworzonych przez Niemców w czasie II wojny światowej, było miejscem wyjątkowym również pod względem ekonomicznym – to tam po raz pierwszy wprowadzono odrębną walutę dla Żydów, tzw. chaimki lub rumki.
- Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
podcast
Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
Katyń stał się symbolem stalinowskich zbrodni przeciwko ludzkości, dokonanych na polskich jeńcach wojennych.