Korzenie międzynarodowego prawa karnego: Juliusz Makarewicz - Instytut Pileckiego
Juliusz Makarewicz znany jest powszechnie wśród polskich prawników jako główny twórca Kodeksu karnego z 1932 r. i najwybitniejszy lub jeden z najwybitniejszych karnistów i kryminologów ostatnich wieków.
Znacznie mniej znane są jego szczegółowe badania nad istotą przestępstwa i kary, choć począwszy od rozprawy pt. Das Wesen des Verbrechens (1896) i opracowanej na jej bazie fundamentalnej pracy pt. Einführung in die Philosophie des Strafrechts auf entwicklungsgeschichtlicher Grundlage (1906), widać, wokół jakich problemów prawa karnego koncentrowały się rozważania uczonego. Potwierdzają to kolejne publikacje, w tym przełomowy podręcznik do prawa karnego (Prawo karne ogólne) z 1914 r., drobniejsze szkice, jak również, a może nade wszystko, sposób prowadzenia seminarium. To wszystko sprawia, że pytania o wpływ Makarewicza na konstruktorów założeń i instytucji międzynarodowego prawa karnego może okazać istotny.
Prelegent: dr hab. Adam Redzik, prof. Uniwersytetu Warszawskiego
Koreferent: Eryk Habowski, Ośrodek Badań nad Totalitaryzmami Instytutu Pileckiego
Zobacz także
- Śladami wielkich zakładów – niezwykła historia Białegostoku
podcast
Śladami wielkich zakładów – niezwykła historia Białegostoku
Jak wyglądał białostocki przemysłowy boom? Kto był jego architektem? I dlaczego miasto nie utrzymało swojej pozycji? Odkryj fascynującą historię Białegostoku – miasta, które przez dekady było symbolem siły polskiego przemysłu.
- „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień” – List do przyszłości (odc. 6)
podcast
„W Nowej Zelandii zaczyna się dzień” – List do przyszłości (odc. 6)
„W Nowej Zelandii zaczyna się dzień” to poruszająca historia dzieci, które w czasie II wojny światowej po traumatycznych przeżyciach na zesłaniu w ZSRR znalazły dom w Nowej Zelandii.
- Luxtorpeda to mit? Polska myśl kolejowa – prawda i legendy
podcast
Luxtorpeda to mit? Polska myśl kolejowa – prawda i legendy
Czy Luxtorpeda to rzeczywiście polska konstrukcja? A może to tylko sprytny zabieg marketingowy przedwojennych kolei?