Kolejna wymiana paszportów? Niemiecka Lista Narodowa w regionie łódzkim w czasie drugiej wojny światowej i jej efekty po 1945 roku - Instytut Pileckiego

Kolekcje cyfrowe / Mediateka

Kolejna wymiana paszportów? Niemiecka Lista Narodowa w regionie łódzkim w czasie drugiej wojny światowej i jej efekty po 1945 roku

Region łódzki jako jedno z centrów mniejszości niemieckiej w Polsce do 1945 r. był polem eksperymentalnym wprowadzonej w 1940 r. w Kraju Warty tzw. volkslisty.

Niemiecka Lista Narodowa, czyli tzw. volkslista, służyła procesowi nadawania obywatelstwa niemieckiego byłym obywatelom II RP niemieckiego pochodzenia. Zostali oni wyodrębnieni jako część narodowosocjalistycznej „Volksgemeinschaft” i jednocześnie uznani przez Trzecią Rzeszę za niepełnowartościowych Niemców. W ramach wykładu omówiony zostanie wpływ wpisu na volkslistę na wybrane biografie Niemców łódzkich w latach 1939-1950.

Prelegentem był dr Michał Turski z Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie. W roli koreferenta wystąpił dr. hab. Tomasz Chinciński, prof. Instytutu Pileckiego.

Zobacz także

  • Śladami wielkich zakładów – niezwykła historia Białegostoku

    podcast

    Śladami wielkich zakładów – niezwykła historia Białegostoku

    Jak wyglądał białostocki przemysłowy boom? Kto był jego architektem? I dlaczego miasto nie utrzymało swojej pozycji? Odkryj fascynującą historię Białegostoku – miasta, które przez dekady było symbolem siły polskiego przemysłu.

  • „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień” – List do przyszłości (odc. 6)

    podcast

    „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień” – List do przyszłości (odc. 6)

    „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień” to poruszająca historia dzieci, które w czasie II wojny światowej po traumatycznych przeżyciach na zesłaniu w ZSRR znalazły dom w Nowej Zelandii.

  • Luxtorpeda to mit? Polska myśl kolejowa – prawda i legendy

    podcast

    Luxtorpeda to mit? Polska myśl kolejowa – prawda i legendy

    Czy Luxtorpeda to rzeczywiście polska konstrukcja? A może to tylko sprytny zabieg marketingowy przedwojennych kolei?