Historia polityczna. Polityka państw postsowieckich – co dla nas znaczy? - Instytut Pileckiego
Historia polityczna. Polityka państw postsowieckich – co dla nas znaczy?
Zachęcamy do wysłuchania wykładu, który wygłosił dr Jerzy Rohoziński z Ośrodka Badań nad Totalitaryzmami Instytutu Pileckiego. Koreferentem w spotkaniu był dr Dmitriy Panto z Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
Dzieje Polski i Polaków w wiekach XIX i XX splecione są nierozłącznie z imperialną przestrzenią carskiej Rosji i Związku Sowieckiego. W okresie sowieckim niejednokrotnie miało to wymiar tragiczny, lecz w epoce carskiej wiązało się także z niemałą listą wielkich osiągnięć. Polacy byli nieustraszonymi odkrywcami i badaczami, sprawnymi administratorami, zdolnymi oficerami, śmiałymi przedsiębiorcami. W rezultacie we wszystkich krajach post-sowieckich natrafiamy na polskie ślady, czasem w zupełnie nieoczekiwanych miejscach. Sowieckie ludobójstwo pozostawiło po sobie także groby i spisy represjonowanych. Upadkowi systemu sowieckiego towarzyszyło otwarcie archiwów i głód prawdy historycznej. Jednak wkrótce miało się okazać, że poszczególne kraje sukcesyjne wybrały odmienne modele polityki historycznej: jedne zamknęły całkowicie archiwa, inne dostęp do nich zaczęły ściśle reglamentować, a niektóre pragną uchodzić za wiernych spadkobierców ducha jawności ery „pierestrojki”. Co z tego dla nas wynika?
Zobacz także
- Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
podcast
Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
Dobrzyniówka – to właśnie tutaj rozpoczęła się jedna z największych przemian społecznych w powojennej Polsce. We wrześniu 1944 roku, dwa dni po ucieczce ostatniego właściciela, folwark w Dobrzyniówce jako pierwszy w kraju został przejęty pod reformę rolną.
- Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
podcast
Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
Litzmannstadt Ghetto, jedno z największych gett stworzonych przez Niemców w czasie II wojny światowej, było miejscem wyjątkowym również pod względem ekonomicznym – to tam po raz pierwszy wprowadzono odrębną walutę dla Żydów, tzw. chaimki lub rumki.
- Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
podcast
Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
Katyń stał się symbolem stalinowskich zbrodni przeciwko ludzkości, dokonanych na polskich jeńcach wojennych.