Historia czasu #gieldahistorii odc. 22 - Instytut Pileckiego
Praca i wypoczynek w rytmie równych godzin dobowych jest wynalazkiem nowoczesności, a jak mierzono czas przed epoką zegarów, które znamy dzisiaj?
Starożytne zegary słoneczne, wodne, ogniowe i piaskowe były mało dokładne i niewygodne w użyciu. „Gamechangerem” okazał się dopiero zegar mechaniczny, zbudowany około roku 1000 przez mnicha z zakonu benedyktynów, Gerberta z Aurillac – późniejszego papieża Sylwestra II.
Jednak jeszcze przez długie wieki dokładność pomiaru czasu szwankowała, a każde miasto w Europie, posiadające zegar na wieży ratusza, miało swój własny czas. Uporządkować ten bałagan udało się dopiero w XIX wieku, gdy wraz z rozwojem kolei pojawiła się konieczność ...ujednolicenia rozkładów jazdy.
Na wyprawę przez historię panowania nad czasem zabiera nas Michał Tomasz Wójciuk, historyk z działu historycznego Muzeum Powstania Warszawskiego.
Zapraszamy do obejrzenia 22. odcinka serialu Instytutu Pileckiego "Giełda Historii".
Zobacz także
- Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
podcast
Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
Dobrzyniówka – to właśnie tutaj rozpoczęła się jedna z największych przemian społecznych w powojennej Polsce. We wrześniu 1944 roku, dwa dni po ucieczce ostatniego właściciela, folwark w Dobrzyniówce jako pierwszy w kraju został przejęty pod reformę rolną.
- Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
podcast
Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
Litzmannstadt Ghetto, jedno z największych gett stworzonych przez Niemców w czasie II wojny światowej, było miejscem wyjątkowym również pod względem ekonomicznym – to tam po raz pierwszy wprowadzono odrębną walutę dla Żydów, tzw. chaimki lub rumki.
- Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
podcast
Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
Katyń stał się symbolem stalinowskich zbrodni przeciwko ludzkości, dokonanych na polskich jeńcach wojennych.