„Dark tourism” w Polsce na przykładzie miejsc pamięci i męczeństwa | seminarium - Instytut Pileckiego
„Dark tourism” w Polsce na przykładzie miejsc pamięci i męczeństwa | seminarium
Seminarium dra Arkadiusza Płomińskiego (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie) odbyło się 9 marca 2022 r. Jako koreferent wystąpił dr Daniel Bakota. Spotkanie poprowadziła Emilia Dziewiecka z OBnT Instytutu Pileckiego.
W XXI wieku turystyka jako zjawisko społeczne stała się nieodzownym elementem współczesnej kultury. Różnorodność form i rodzajów turystyki powoduje, iż jest najpowszechniejszym sposobem spędzania czasu wolnego. Uczestnikami ruchu turystycznego są wszystkie grupy społeczne, bez względu na wiek, płeć, status materialny, miejsce zamieszkania czy pochodzenie. Poszczególne formy i rodzaje turystyki wywołują określony wpływ na uczestników ruchu turystycznego spełniając szereg funkcji, m.in.: edukacyjną, ekonomiczną, kulturową, wychowawczą, wypoczynkową i zdrowotną. W zakresie edukacji szczególną rolę odgrywa „dark tourism” – forma turystyki obejmująca podróże do miejsc katastrof, ludzkiego cierpienia, masowej śmierci, ludobójstwa i różnego rodzaju tragedii. W Polsce tak boleśnie doświadczonej przez II wojnę światową „dark tourism” jest jedną z form upamiętnienia ofiar dwóch systemów totalitarnych (III Rzeszy i ZSRR). Odwiedzanie miejsc męczeństwa narodu polskiego w ramach „dark tourismu”, oprócz poznania historii tych miejsc, uczy szacunku i akceptacji dla różnic między ludźmi w sferach politycznych, religijnych i społecznych poglądów, oraz pokazuje konsekwencje zła, jakie wyrządza brak empatii, tolerancji i szacunku do innych ludzi.
Zobacz także
- Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
podcast
Jak komuniści rozdali chłopom ziemię, czyli reforma rolna 1944 – #gieldahistorii odc. 41
Dobrzyniówka – to właśnie tutaj rozpoczęła się jedna z największych przemian społecznych w powojennej Polsce. We wrześniu 1944 roku, dwa dni po ucieczce ostatniego właściciela, folwark w Dobrzyniówce jako pierwszy w kraju został przejęty pod reformę rolną.
- Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
podcast
Chaimki i rumki – historia waluty getta łódzkiego #giełdahistorii odc. 40
Litzmannstadt Ghetto, jedno z największych gett stworzonych przez Niemców w czasie II wojny światowej, było miejscem wyjątkowym również pod względem ekonomicznym – to tam po raz pierwszy wprowadzono odrębną walutę dla Żydów, tzw. chaimki lub rumki.
- Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
podcast
Katyń: prawda, kłamstwa i pamięć | Rozmawiają dr Bartłomiej Bydoń i dr hab. Andrzej Zawistowski
Katyń stał się symbolem stalinowskich zbrodni przeciwko ludzkości, dokonanych na polskich jeńcach wojennych.