„Bez końca” Krzysztofa Kieślowskiego | OBRAZY HISTORII - Instytut Pileckiego
Ostatnie w 2020 roku spotkanie z cyklu Obrazy Historii poświęcono kinu stanu wojennego, zaś impulsem do dyskusji był film „Bez końca” w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego.
➡️ Czy istnieje coś takiego jak „kino stanu wojennego”?
➡️ Jaki obraz stanu wojennego wyłania się z polskiego kina?
➡️ „Bez końca” Krzysztofa Kieślowskiego jako zapis sytuacji mentalnej inteligencji polskiej w latach 80.
➡️ Kino polskie lat 80. jako źródło wiedzy historycznej.
Te i inne zagadnienia poruszył dr Mateusz Werner, filozof kultury i filmoznawca z Instytutu Pileckiego, oraz jego goście:
✅ prof. Krzysztof Kornacki – filmoznawca specjalizujący się w historii kina polskiego, z Uniwersytetu Gdańskiego
✅ dr Grzegorz Majchrzak – historyk z Biura Badań Historycznych Instytutu Pamięci Narodowej, zajmujący się badaniem dziejów aparatu represji, opozycji demokratycznej w PRL, funkcjonowaniem mediów przed 1989 r., sportem w PRL oraz stanem wojennym.
Zobacz także
- Debata: Polska sowietologia w XX wieku | Czwartki w galerii DeBeKa
debata
Debata: Polska sowietologia w XX wieku | Czwartki w galerii DeBeKa
Dlaczego termin sowietologia pojawił się w przedwojennej Polsce? Jaką rolę pełnił w okresie zimnej wojny? Zapraszamy do obejrzenia dyskusji z udziałem znakomitych ekspertów: prof. Sławomir Łukasiewicz (KUL), prof. John Micgiel (UW) oraz dr Oleksandr Avramc
- Oglądaj | Społeczeństwo rosyjskie wobec trwającej wojny | Prof. Włodzimierz Marciniak
Otwarty Wykład Naukowy
Oglądaj | Społeczeństwo rosyjskie wobec trwającej wojny | Prof. Włodzimierz Marciniak
Z badań socjologicznych wyłania się portret "przeciętnego" Rosjanina jako człowieka apatycznego i bezwolnego. W jaki sposób rosyjscy artyści i naukowcy opisują ten stan rzeczy?
- Wanda Pełczyńska – szmuglerka wolności. JEST HISTORIA! odc. 15
podcast
Wanda Pełczyńska – szmuglerka wolności. JEST HISTORIA! odc. 15
W 15. odcinku serii podcastów przedstawiamy jedną z kobiet, które czynnie angażowały się w walkę o niepodległość Polski.