Porozmawiajmy o modernizmie | wykłady otwarte - Instytut Pileckiego
Zapraszamy na wykłady otwarte w ramach projektu Ćwiczenie nowoczesności / Exercising modernity / Modernität üben.
W roku setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości program będzie zogniskowany wokół pojęcia nowoczesności: zarówno w jej ujęciu historycznym, jak i jej dzisiejszym rozumieniu, uwzględniającym rewolucjonizujące życie technologie, generowane przez nie nowe sposoby życia i wyzwania.
Wspólnie z architektami, projektantami i twórcami porozmawiamy o modernizmie, postrzeganiu wspólnej przestrzeni oraz dziedzictwie architektonicznym miast i konieczności jego ochrony.
Pierwsza edycja polsko-niemiecko-izraelskiego interdyscyplinarnego projektu Ćwiczenie nowoczesności / Exercising modernity / Modernität üben to pilotażowy program wymiany intelektualnej, artystycznej i naukowej skierowany do osób zainteresowanych kulturą i historią Polski, Niemiec oraz Izraela oraz refleksją nad tym, jak projektowanie może zmieniać życie społeczne.
► WSPÓLNE DZIEDZICTWO – WILLA WOLFA
3.10 | g. 18.00 | Konsulat Kultury
Magdalena Gawin (wprowadzenie), Florian Mausbach (wykład)
Polsko-niemiecka inicjatywa planuje odbudować „w pierwotnym miejscu i pierwotnej formie” willę Wolfa, pierwszy modernistyczny budynek zaprojektowany przez Ludwiga Miesa van der Rohe. Willa powstała w 1926 r. w Gubinie na zamówienie lokalnego producenta tekstyliów Ericha Wolfa.
Budynek, wzniesiony na wzgórzu nad brzegiem rzeki Nysy, kształtem przywodzi na myśl kubistyczną ceglaną rzeźbę. Teraz ma zostać zrekonstruowany zgodnie z oryginałem jako „wspólne dziedzictwo” polsko-niemieckie.
Jako model wykonany w skali 1:1 odbudowana willa ma stać się najważniejszym obiektem wystawienniczym w Muzeum Miesa van der Rohe, którego centralnym punktem będzie europejska twórczość tego architekta, posiadającego niemieckie i amerykańskie korzenie. W mieście o przeplatającej się historii polsko-niemieckiej i noszącym podwójną nazwę Guben-Gubin willa Wolfa ma stanowić swoisty most kulturowy nad Nysą, przyciągając do miasta miłośników architektury z całego świata.
Florian Mausbach – dyplomowany inżynier, urbanista, w latach 1995–2009 Prezes Federalnego Urzędu Budownictwa i Planowania Przestrzennego. Obecnie przewodniczący stowarzyszenia Architekturpreis Berlin oraz stowarzyszenia Villa Wolf wspierającego odbudowę pierwszego modernistycznego domu Ludwiga Mies van der Rohes z 1926 roku w Gubinie. W roku 2017 autor apelu o pomnik polskich ofiar niemieckiej okupacji w latach 1939-1945 w centrum Berlina.
► KONSERWACJA MODERNIZMU: PRAKTYKA UTOPII
4.10 | g. 18.00 | Muzeum Miasta Gdyni
Magdalena Gawin, Winfried Brenne, Jeremy Hoffman (tbc), Robert Hirsch, Jacek Friedrich (moderacja)
Modernizm, szczególnie w wymiarze architektonicznym, to realizacja nowoczesnych, a często wręcz utopijnych założeń. Czas je zweryfikował – niektóre sprawdziły się w praktyce, inne nie. Dziś stawiamy pytanie: jak konserwować architekturę modernistyczną? Zachowywać bez zmian, czy dostosowywać do współczesnych potrzeb?
Jak wygląda światowa praktyka? Spotkamy się w gronie międzynarodowych specjalistów, by porównać podejścia do tematu w różnych częściach świata i na tej podstawie stworzyć podstawy zasad konserwacji modernizmu w Polsce.
Magdalena Gawin – historyk i eseistka. Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od listopada 2015 pełni funkcję Generalnego Konserwatora Zabytków.
Winfried Brenne – inżynier architekt, założyciel studia BRENNE ARCHITEKTEN. Członek licznych branżowych stowarzyszeń i organizacji oraz laureat wielu międzynarodowych nagród.
Jeremie Hoffmann – architekt i historyk. Międzynarodowy ekspert w zakresie konserwacji modernistycznej architektury. Dyrektor miejskiego Departamentu Konserwacji w Tel Awiwie.
Robert Hirsch – wykładowca w Katedrze Historii, Teorii Architektury i Konserwacji Zabytków Politechniki Gdańskiej. Od roku 2000 pełni funkcję Miejskiego Konserwatora Zabytków Miasta Gdyni.
Jacek Friedrich – historyk sztuki, pracownik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego, dyrektor Muzeum Miasta Gdyni. W swych badaniach podejmuje problematykę związaną z nowoczesną kulturą wizualną, historią architektury i projektowania w XX wieku oraz rekonstrukcją i ochroną zabytków architektury.
► PROJEKT LIEBLING: MODERNISTYCZNE ZAPLECZE INTELEKTUALNE BIAŁEGO MIASTA
5.10 | g. 18.00 | Konsulat Kultury
Shira Levy Benyemeni
W 2003 r. telawiwskie Białe Miasto, będące wybitnym przykładem zaadaptowania architektury modernistycznej do warunków lokalnych, wpisano na Listę Dziedzictwa Narodowego UNESCO, co przyczyniło się do umocnienia rangi i znaczenia miejskich projektów konserwatorskich w Izraelu.
Konserwacja jest zazwyczaj postrzegana jako proces skupiający się na fizycznych aspektach obiektów architektonicznych, z pominięciem niematerialnej treści społecznej. Decyzja o ustanowieniu The White City Center uwzględniła wszystkie elementy dziedzictwa architektonicznego – zarówno te materialne, jak i niematerialne, czego efektem było opracowanie unikalnego programu rezydencji: projektu Liebling.
Do grupy badawczo-inicjatywnej zapraszano twórców multidyscyplinarnych – od architektów po muzyków – w celu analizowania samej koncepcji konserwacji i urbanistyki w kontekście architektury modernistycznej.
Shira Levy Benyemeni – dyrektor i współzałożyciel tzw. Centrum Białego Miasta (White City Center) w Tel Awiwie. W ostatnich latach prowadziła szereg projektów urbanistycznych łączących w sobie planowanie, aktywizm i kulturę.
► O TYM, CO WSPÓLNE. CZYM JEST I MOŻE BYĆ KIBUC JAKO PRZESTRZEŃ WSPÓLNA
6.10 | g. 18.00 | Muzeum Miasta Gdyni
Yasky Cohen, Yamit Cohen
Od końca pierwszej dekady XX wieku kibuc ewoluował jako rodzaj osady, w której układ przestrzenny odzwierciedla ideologie i praktyki zbiorowości i równości. W ostatnich trzech dekadach kibuce utraciły swą fundamentalną warstwę ideologiczną i większość z nich zmieniono w sprywatyzowane podmiejskie osady.
Jakie miejsce zajmuje wspólna przestrzeń społeczna w kibucach, które są poddawane procesom prywatyzacji? Jakie są potencjalne potrzeby, a także cechy i charakter przestrzeni wspólnej we współczesnej rzeczywistości społecznej? Yasky i Yamit Cohen poruszą te kwestie, odnosząc się do swojej pracy w kibucach, przez którą starają się tworzyć nowe możliwości w ich niefunkcjonalnych obecnie przestrzeniach.
Yasky Cohen i Yamit Cohen – Yamit Cohen jest architektką i badaczką zajmującą się historią i filozofią nauki i idei, wykładowcą w Izraelskim Instytucie Technologii (Technion) w Hajfie oraz wspólnikiem w telawiwskiej firmie Yasky Architects. Yuval Yasky jest architektem, badaczem i kustoszem. Przez ostatnie 8 lat kierował Zakładem Architektury w Bezalel Academy of Art and Design w Jerozolimie.
ORGANIZATOR:
Instytut Pileckiego
PARTNERZY:
Architekturpreis Berlin e.V
Konsulat Kultury
Kultura Liberalna
Miasto Gdynia
Muzeum Miasta Gdyni
The White City Center – מרכז העיר הלבנ
fot. Grzegorz Karkoszka
Zobacz także
- Świt i zmierzch. Film jidysz w dwudziestoleciu międzywojennym | Środowe spotkania filmowe w DBK
kultura
Świt i zmierzch. Film jidysz w dwudziestoleciu międzywojennym | Środowe spotkania filmowe w DBK
Wszystkich miłośników kina i historii zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu Filmowe Środy.
- KLUB GIER HISTORYCZNYCH | 2. i 4. piątek miesiąca
edukacja
KLUB GIER HISTORYCZNYCH | 2. i 4. piątek miesiąca
Dla rozluźnienia od tradycyjnej nauki zapraszamy na rozgrywki w „gry bez prądu”!
- Kobiety znikające z historii. Debata o kobietach w dziejach
debata
Kobiety znikające z historii. Debata o kobietach w dziejach
Jaki jest powód "znikania" kobiet w historii? Skąd wzięła się potrzeba sięgnięcia po kobiece historie?