Licencja Stalina. Pierwsze auto z FSO | Giełda Historii odc. 13 - Instytut Pileckiego
Warszawa M-20 nie zmotoryzowała Polski jak później Fiat 126p, ale była obiektem marzeń, a dla wielu kierowców jest legendą. Odrestaurowane Warszawy to dziś szacowne oldtimery i drogie „zabawki” dla pasjonatów.
Warszawa była pierwszym powojennym samochodem produkowanym w Polsce i pierwszym w ogóle autem pochodzącym ze stołecznej Fabryki Samochodów Osobowych. Dla władzy komunistycznej stała się symbolem odbudowy przemysłu. Razem z Jerzym Lemańskim z Narodowego Muzeum Techniki obalamy mity związane z retro pięknością z Żerania (a właściwie z Pelcowizny). Czy to prawda, że pierwowzór Warszawy, czyli Pobieda, była kopią Forda albo Volvo? Czy Warszawa była na swój czas przestarzała czy nowoczesna? Dlaczego moc silnika wynosiła jedynie 49 koni mechanicznych? Co Warszawa miała wspólnego z kolarskim Wyścigiem Pokoju i jaki wkład jej rozwój mieli konstruktor nadwozia Syreny Stanisław Łukaszewicz i Cezary Nawrot – pionier polskiego designu motoryzacyjnego? Tego wszystkiego dowiecie się z najnowszego odcinka Giełdy Historii.
Zobacz także
- Świt i zmierzch. Film jidysz w dwudziestoleciu międzywojennym | Środowe spotkania filmowe w DBK
kultura
Świt i zmierzch. Film jidysz w dwudziestoleciu międzywojennym | Środowe spotkania filmowe w DBK
Wszystkich miłośników kina i historii zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu Filmowe Środy.
- KLUB GIER HISTORYCZNYCH | 2. i 4. piątek miesiąca
edukacja
KLUB GIER HISTORYCZNYCH | 2. i 4. piątek miesiąca
Dla rozluźnienia od tradycyjnej nauki zapraszamy na rozgrywki w „gry bez prądu”!
- Kobiety znikające z historii. Debata o kobietach w dziejach
debata
Kobiety znikające z historii. Debata o kobietach w dziejach
Jaki jest powód "znikania" kobiet w historii? Skąd wzięła się potrzeba sięgnięcia po kobiece historie?