Dylematy pokolenia Wyklętych. Pierwsze zajęcia edukacyjne w Ośrodku

6 marca 2017

kronika_01032017_projekt-edukacyjny_79_fot-PMic

Pozostać w konspiracji? Ujawnić się po amnestii z 1947 roku? A może emigrować? Z takimi dylematami mierzyliśmy się 1 marca. Do Ośrodka zaprosiliśmy uczniów drugiej klasy liceum im. Hoffmanowej.

Uczniowie zostali podzieleni na kilkuosobowe grupy. Każda z nich otrzymała biogram inspirowany  życiem prawdziwej postaci, która na przełomie lat 40. i 50. została zmuszona do podjęcia dramatycznych decyzji. Sanitariuszki AK, działacze ruchu ludowego, literaci, żołnierze podziemia antykomunistycznego pozwolili młodym ludziom zmierzyć się z realiami powojennego świata.

Gawriłow i Zuzanna

Po zapoznaniu się z biogramami grupy otrzymały koperty, a w nich kartki, na których zapisano dalsze losy postaci i wybory, przed którymi stanęła. Zadaniem grupy było wskazanie, jaką decyzję podjęliby, będąc na jej miejscu. Narady były czasem tak burzliwe, że znacznie przekraczały czas określony przez organizatorów.

Czy w obliczu rozwiązania Armii Krajowej należy pozostać w podziemiu, emigrować czy próbować żyć w nowej komunistycznej rzeczywistości? Każda z podjętych decyzji rodziła kolejne pytania i dylematy. Przechodząc przez dalsze etapy życiorysów, uczniowie mieli okazję poznać problemy i historię pokolenia doświadczonego przez II wojnę światową i zastanowić się nad tym, jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

kronika_01032017_projekt-edukacyjny_10_fot-PMic

To, dlaczego podjęły właśnie takie decyzje, grupy musiały uzasadnić w liście skierowanym do osoby ważnej dla postaci, którą kierowali. Listy adresowano przede wszystkim do rodziny – dzieci, sióstr, braci, mężów, żon. W tym zadaniu szczególnie istotne było pokazanie konfliktu obowiązków – jak pogodzić rolę ojca, który dba o przyszłość swoich dzieci z żołnierską przysięgą wierności? Czy mogę uciec za granicę w obliczu realnego zagrożenia życia i zostawić swoją chorą siostrę? Dlaczego musiałem pozostać w konspiracji, mimo że czekaliście na mnie w domu?

Następnie uczniowie odczytywali treść listów przed kamerą.

Ostatnie zadanie polegało na stworzeniu kolażu. Uczniowie mieli do dyspozycji ponad sto zdjęć przedstawiających życie w przed- i powojennej Polsce. Przygotowane prace były następnie prezentowane przed pozostałymi grupami, a twórcy mogli je w kilku zdaniach omówić.

Przed nami drugie spotkanie z licealistami z Hoffmanowej, w czasie którego będziemy kontynuować dyskusję o dylematach pokolenia doświadczonego przez wojnę i zmagającego się z dwoma totalitaryzmami.

Fot. Patrycja Mic

Ta strona wykorzystuje pliki cookie dla lepszego działania serwisu. Możesz zablokować pliki cookie w ustawieniach
przeglądarki. Więcej informacji w Polityka prywatności strony.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl