Ruszył projekt „Ćwiczenie nowoczesności”

3 października 2018

1

Instytut Pileckiego zainaugurował pierwszą edycję polsko-niemiecko-izraelskiego interdyscyplinarnego projektu Ćwiczenie nowoczesności / Exercising modernity / Modernität üben. W roku setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości projekt będzie skoncentrowany na pojęciu nowoczesności. Od 3 do 8 października uczestnicy szkoły letniej z wielu europejskich krajów będą brali udział w rozbudowanym programie artystycznym i naukowym. Szkole towarzyszy program otwarty dla mieszkańców Trójmiasta.

„Ćwiczenie nowoczesności” to międzynarodowy projekt Instytutu Pileckiego, którym chcemy zainspirować współczesnych, młodych przedstawicieli różnych dyscyplin i kierunków do refleksji nad fenomenem modernizmu. Sto lat temu pragnienie i rozumienie nowoczesności, silnie żywione przez Europejczyków po katastrofie I wojny światowej, wyraziło się w modernistycznej architekturze, choćby Bauhausu, literaturze i sztuce. Ta nowoczesność miała także ponure oblicze, którym stały się brutalne systemy totalitarne, usiłujące zbudować nowego człowieka w nowym społeczeństwie. Dziś, wraz z grupą młodych twórców, chcemy spojrzeć na nią ponownie pod różnym kątami, aby spróbować zdefiniować korzenie i przejawy nowoczesności w XX i XXI wieku – podkreśla dr Wojciech Kozłowski, dyrektor Instytutu Pileckiego.

SZKOŁA LETNIA

Głównym elementem projektu Ćwiczenie nowoczesności / Exercising modernity / Modernität üben jest szkoła dla uczestników wyłonionych w trybie zgłoszeń „open call” spośród chętnych z Polski, Niemiec, Finlandii oraz Wielkiej Brytanii.
W Gdyni i Bernau, symbolach polskiego i niemieckiego modernizmu, stworzyliśmy cykl zajęć,  w ramach których uczestnicy pracują nad autorskimi projektami – artystycznymi lub naukowymi. Dzięki współpracy z tutorami, mają możliwość je rozwinąć i pogłębić, zaś najlepsze z nich mają szanse uzyskać wsparcie od Instytutu w postaci stypendiów dla ich autorów – mówi Hanna Radziejowska z Instytutu Pileckiego, kuratorka projektu.

Do udziału w projekcie zgłosiło się blisko 90 osób, z których – na podstawie przesłanych prac i planów badawczych – wybrano 16 uczestników z całej Europy, głównie z Polski i Niemiec. Są to przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych: od architektury i projektowania, aż po filozofię czy choreografię.

Zależało nam na ukazaniu modernizmu i nowoczesności jako zjawiska daleko wykraczającego poza przyjęte ramy architektury ­– dodaje Radziejowska. – Zapraszając specjalistów z różnych obszarów nauki i sztuki chcemy sprawdzić w jaki sposób nowoczesność kształtowała postawy dawniej i dziś, w jaki sposób trwa jej dziedzictwo, a co zostało twórczo przetworzone i ewoluowało w zjawiska, które dziś nas otaczają.

Program szkoły obejmuje szeroki zakres obszarów tematycznych – sztukę, naukę czy współczesną humanistykę. Uczestnicy będą rozwijać zgłoszone pomysły nie tylko w dialogu z innymi uczestnikami, ale także z kuratorami, naukowcami i artystami z Polski, Niemiec i Izraela, którzy będą pełnić funkcje tutorów.

– Gdynia jest bardzo dobrym miejscem do realizacji tego typu programu. To miasto nowoczesne z założenia, które powstało w zasadzie na surowym korzeniu. Ta mała wioska rybacka, która tu się znajdowała rozpuściła się w tkance miejskiej. A sama tkanka miejska kształtowała się z uwzględnieniem inspiracji płynących z Bauhausu, Międzynarodowego Kongresu Architektury Nowoczesnej czy holenderskiego De Stlij’u – mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Wśród wykładowców znaleźli się wybitni specjaliści, wśród nich Shira Levy-Benyemini (dyrektor i współzałożycielka tzw. Centrum Białego Miasta [White City Center] w Tel Awiwie), Florian Mausbach (utytułowany inżynier i urbanista, w Polsce znany jako jeden z głównych inicjatorów postawienia w Berlinie pomnika polskich ofiar II wojny światowej), grupa panGenerator (nagrodzona m.in. Złotym Lwem w Cannes za instalację dla Muzeum Powstania Warszawskiego), Yuval Yasky i Yamit Cohen (izraelscy architekci badający m.in. tematykę kibucu jako części wspólnej), Anna Rosinke  i Michał Chmara (berlińsko-wiedeńskie studio projektowe chmara.rosinke) czy David Crowley (profesor kultury wizualnej wykładający na dublińskiej uczelni National College of Art and Design).

Dodatkowym elementem zajęć będą seminaria teoretyczne poświęcone klasykom oraz interpretatorom modernizmu – uczestnicy zapoznają się z tekstami z zakresu kultury i sztuki, techniki, religii, nowoczesności i tożsamości, kooperatywizmu i innych zagadnień. Wśród prowadzących te zajęcia znajdą się specjaliści tacy jak Katarzyna Kasia, Rafał Wonicki, Iza Mrzygłód czy Łukasz Bertram.

WYKŁADY OTWARTE DLA WSZYSTKICH

Szkole towarzyszy cykl wykładów otwartych, podczas których mieszkańcy Trójmiasta będą mogli wraz z architektami, projektantami i twórcami porozmawiać o modernizmie, postrzeganiu wspólnej przestrzeni oraz dziedzictwie architektonicznym miast i konieczności jego ochrony.

Od środy 3 października, przez kolejne dni do niedzieli włącznie, odbywać się będą bezpłatne spotkania. Wśród tematów znajdą się m.in. architektura modernistyczna w Polsce, Niemczech i Izraelu oraz wyzwania związane z jej konserwacją i ochroną. Gościem specjalnym będzie prof. Magdalena Gawin – Podsekretarz Stanu w MKiDN i Generalny Konserwator Zabytków.

Tę część projektu zwieńczy w niedzielę 7 października seans audiowizualny Bauhaus-Gdynia-Tel Aviv, którego autorami są Patryk i Ludomir Franczak. Na koncert składają cztery części – trzy impresje na temat Bauhausu, Białego Miasta w Tel Avivie i Gdyni oraz fantazja futurystyczna. Seans łączy trzy odległe realizacje, które powstały w podobnym czasie i z podobnych pobudek – dążenia do nowoczesności i użyteczności.

PROJEKT ĆWICZENIE NOWOCZESNOŚCI / EXERCISING MODERNITY / MODERNITÄT ÜBEN

Polsko-niemiecko-izraelski program wymiany intelektualnej, artystycznej i naukowej skierowany do osób zainteresowanych kulturą i historią Polski, Niemiec i Izraela oraz refleksją nad tym, jak projektowanie może zmieniać życie społeczne. W roku setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości program zogniskowany jest wokół pojęcia nowoczesności: zarówno w ujęciu historycznym, jak i jej dzisiejszym rozumieniu, uwzględniającym rewolucjonizujące życie technologie, generowane przez nie nowe sposoby życia i wyzwania.

Zajęcia odbędą się w dwóch lokalizacjach: w Gdyni oraz w kompleksie Bauhaus Denkmal Bundesschule w Bernau koło Berlina. Podsumowaniem udziału w programie będzie szkic projektu badawczego lub artystycznego przygotowywany przez każdego z uczestników. W planach jest wprowadzenie przez Instytut Pileckiego systemu stypendiów, w ramach których część złożonych propozycji artystycznych lub naukowych otrzyma możliwość realizacji.

ORGANIZATOR:

Instytut Pileckiego

WSPÓŁPRACA:
Miasto Gdynia

Muzeum Miasta Gdyni

PARTNERZY:

ArchitekturPreis Berlin

The White City Center

Instytut Polski w Berlinie.

Kuratorkami i osobami odpowiedzialnymi za koncepcję projektu Ćwiczenie nowoczesności / Exercising modernity / Modernität üben są: Hanna Radziejowska, Aleksandra Janus i Małgorzata Jędrzejczyk.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie dla lepszego działania serwisu. Możesz zablokować pliki cookie w ustawieniach
przeglądarki. Więcej informacji w Polityka prywatności strony.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl